Råttor iFokus

Råttor

Etikett: off-topic
Läst 3768 ggr
Bima
0

Råttor i böcker och film

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är inte ofta råttor ses som något positivt i böcker eller film. De är oftast där som något äckligt skadedjur, eller så är de onda.

Men i en av mina favoritfilmer sen jag var barn; Nimhs hemlighet (The secret of Nimh) finns det iallafall två snälla råttor, Nicodemus och Jeremy.
Filmen är animerad och handlar om musen Fru Brisby som efter hennes man Jonathans död söker hjälp hos råttorna för att flytta hennes hem. Detta måste göras innan traktorn kommer och river upp åkern där hon bor och gräver ner hennes hem där hennes ena barn ligger och är för sjuk för att kunna fly.
Om man inte har sett den är den värd att se.

Har ni någon favoritfilm, bok eller liknande med råttor i?

Liinn
0

Ahh den filmen älskar jag, så fin film.

Basil Mus, i den är det råttor med också och den är bra :P

Bima
0

Ja den är fin. ^^

Har faktiskt inte sett Basil Mus, får kanske ta och göra det någon dag. :)

Faxlin
0

Fast i Basil mus är ju råttan inte snäll heller. Där är det ju mössen som är snäll och råttan ond. Eller har jag blandat ihop mina barnfilmer nu?

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Faxlin
0

I Fivel filmerna finns det råttor med. Fast de är inte heller så snälla.
Tror inte jag sett någon film med någon snäll råtta. Men jag funderar vidare. hihi

Audiatur et altera pars

zimzon
0

Den filmen är ju såå bra. Jag och syrran kollade alltid på den när vi var små. Glad

Bima
0

Åsa- Haha du får se Nimhs hemlighet, det är den enda jag vet som har snälla råttor. ;)

Liinn
0

Hehe jo det kanske är så att det bara är elaka råttor i den filmen. Men jag har för mig det finns en snäll råtta där men kan tänka fel :P

Digitalis
0

Nimh's hemlighet är bra. Boken alltså.

//frida

Faxlin
0

Bima, kanske ska jag göra det. Jag med min rått och mus fobi behöver se snälla förespråkare för raserna liksom.

Audiatur et altera pars

Bima
0

Åsa: Haha ja det skulle behövas en mer positiv vinkling av dem för din skull. ;)

Faxlin
0

Japp, men det är ju det jag hoppas på att få genom att jag hänger här inne.

Audiatur et altera pars

em4404
0

Hej!!

För en vecka sedan kollade jag på kanal Animal Planet. Det var ett program med en sån därn modig kille som mött alla sårters farliga djur sov haj å krokodil och sånt. Men han hade en stor skräck för råttor, så detta program som jag såg handlade om hur han skulle bli av med sin råttskräck.Han åkte runt till olika länder och träffade på olika råttor, både i det vilda och som husdjur. De programmet var faktiskt jätte intressant. Jag lärde mig att störrsta råttan finns i Australien och är lika stor som en katt.

Någon mer som såg detta. Det gick nog på fredag typ kl 2 på natten eller nååt :P

Bima
0

#12 Såg aldrig programmet. Hur gick det med hans fobi? :)

Meeko
0

Sen har vi ju Stuart Little ;)

Faxlin
0

En råtta stor som en katt. Hualigen.
Jag fick in en kloakråtta som hade gått riktigt vilse i livet, in på mitt rum (andra våningen) en gång när jag var 13 år. Jag trodde det var våran lilla yourk som tagit sig upp på rummet. Döm om min förvåning när jag vaknade till och såg vad det var.
Fy bubblan vad rädd jag var. Han bara fräste mot mig, riktigt jäkla elak sak.

Vi fick kalla på anticimex som kom och tog bort den. De visade också vilken väg den hade tagit in, klättrandes upp på plana väggen. hualigen, ryser än i dag när jag tänker på det.

Audiatur et altera pars

Bima
0

Meeko: Men han är ju en mus…(eller finns det råttor med i filmen som är snälla?)

gulzebra
0

em4404: Du menar möjligtvis inte afrika annars? Där finns nämnligen gambian pouched rat, som är jordens största art. Används även till att leta minor :)
Missade programmet dessvärre :/

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Bima
0

gul_zebra: Det tänkte jag också på, om det kunde vara GP-råttan. Den är ju bara helt underbart söt förresten. ^^

em4404
0

Bima: Jo då, hans fobi försvann. Programmet var ihop klippt så han gjorde inte alla resor samtidigt. I början av programet fick han en lite bäbis råtta, aaså en vanlig svart råtta. Den hade han med sig i bilen å så. Så han lånade den tills den var stor, sen lämna han tillbaka den. men de hjälpte nog honom med fobin. Han tyckte ijallefall om den tamråttan som han fick låna från den var liten bebbis… Satt å läste igenom igen, är så urusel på att förklara :P men kan inte göra det bättre. :/ hoppas ni hajjar ;)

em4404
0

gul_zebra: jo, det kan det möjligtvis ha varit. Han var runt på så många olika platser å länder så kan ha blandat ihop dem, var ju lite trött också :P Men kom precis på också att han var i typ nått indiskt land eller så där råttan var helig. Där kryllade det av råttor på ställen där jag själv inte skulle villja ha dom, som i templena och där massa människor sammlats för att äta.. urchs, inte frächt att ha så många så nära inpå sig :P

Jaha-jaa
0

jag har inte sett Nimhs hemlighet men oj så nyfiken jag e på den nu!

gulzebra
0

Ok. Ja Indien stämmer nog iaf, de har ju Karni Mata där, råttemplet! och nån park med brunråttor ^^ Indien är då iaf det land jag kommer resa till först och främst när jag har råd, så jag får besöka Karni Mata och den där parken :D

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

gulzebra
0

Men, jag glömde ju svara på tråden! Favoriten är helt klart Willard. Visserligen med onda råttor men en var ju snäll iaf ^^

Nihms hemlighet är inte så dålig den heller… Borde nog kolla på den nån dag, har den på VHS :)

Bellona
0

em4404; jag har sett det avsnittet du menar :) jättesöt liten råtta. fast det var väl en vanlig agoutifärgad brunråtta han hade? eller minns jag helt galet?

em4404
0

Bellona: Haha, ja så kanske det var Räcka ut tungan nämnde ju någonstans åvan att programmet gick lite sent och jag kännde att jag slummra till lite då och då Flört Lätt hänt :P

Meeko
0

Bima: råtta, mus same shit :P

(heh okey not men aja)

Meeko
0

råttor stora som en katt?

Det finns ju alltid GP råttor.. ;)

Grodan
0

Jaha_jaa : det är väldigt svårt att kontakta dig, skriva i din gästbok, titta på dina fotografier när du har en så stor bild - jag kommer i a f inte åt för bilden är ivägen. snälla kan du inte byta? KyssSkrattandeFlört

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Bima
0

Meeko: Haha, du borde nog läsa Grodans artikel om skillnad mellan möss och råttor på Mus-sektionen. *s* ;)