Ögon ploppar ut akut hjälp
Hej vi har en råtta som är ca 1.5 år. Hennes hjälpta har i princip ploppat ut (sitter dock fast) o är riktigt infekterat. (luktar ILLA) behandlar med antibiotika o spolar med koksalt. Vadcär detta? Det andra ögat börjar liksom stå ut lite mer men inte infekterat. Någon som vet. Vår veterinär har semester o eftersom jag har saker hemma så jag är sjukvårdsutb. Dock ej på råttor:(

Självklart men inte som har kunskap om just råttor här. Men ska försöka ringa fler. Men kanske någon här har erfarenhet!!!!!
Låter som att det kan sitta en tumör under och trycka ut dem :/ Åk till veterniär genast!
I bästa fall en riktigt illa dubbelsidig ögoninfektion, samma där, akut till vetten!

Hoppas att det löser sig.
http://gulasidorna.eniro.se/hitta:sm%C3%A5djursveterin%C3%A4r
Var bor du någonstans? Kanske någon här som känner till en bra vet i din närhet.
Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.
Min hemsida - ta gärna en titt! 
vad sägs om agrias jour veterinär? blir så sur över 'akut' trådar. om det är akut så ringer man runt istället för att vänta på svar på ett forum.
du får ursäkta TS, jag är bara less på sådana här trådar
#6 Det där var väl ett onödigt påhopp, man kan mycket väl göra både och!
Härinne finns mycket kunnigt, och oftast hjälpsamt, folk. ;)
#6 Hon kanske inte visste om att man kan ringa till agria jour? Inte alla som vet allting, och det är väl bättre att skriva och få hjälp här än att vänta till imorgon?

Kan vara en riktigt illa ögoninflammation, kan vara tumör eller blödning bakom ögat som trycker. Oavsett finns det inte mycket att göra hemma, råttan behöver antibiotika omedelbart och lindrande ögondroppar. Vilken veterinär som helst kan skriva ut det.
Qui dormit, non peccat

#6 Exakt vilken nytta gör agrias jourveterinär? De kan sällan något om råttor, och de kan bara ge råd eller hänvisa till veterinär plus att det kostar 60 kr per samtal. Snacka om slösade pengar på ingenting.
Qui dormit, non peccat
Tänk på tonen i tråden.
Som alltid vid illa sjukdom gäller veterinär. Jag tror vilket vet som helst kan se att ögat trillar ut och kan göra något åt saken.
Hej o tack nästan alla för hjälp framförallt #11 fick tid imorse o det blev tyvärr avlivning då det var en tumör. :( :( :( Jag o min dotter är ledsna men samtidigt lättade för att vi nu vet vad det var o att vi tog rätt beslut. Jag blev medlem här för att få någon ledtråd om vad det kunde vara då jag inte fick tag i vet den dagen. Har man haft o har råtta ett tag o som vissa här har en enorm erfarenhet o dessutom föder upp, så lär man sig saker\sjukdomar hela tiden o kan då hjälpa varandra. Trodde lite att det var det som var meningen med detta?!?!? Tack vare #11 förstod jag direkt att det var en tumör o kunde handla därefter. Tusen tack för er andra som oxå stöttade mig. R.I.P lilla Astrid

#12 Ah synd.. beklagar sorgen!
Qui dormit, non peccat
#12 "Har man haft o har råtta ett tag o som vissa här har en enorm erfarenhet o dessutom föder upp, så lär man sig saker\sjukdomar hela tiden o kan då hjälpa varandra. Trodde lite att det var det som var meningen med detta?"
Du har förstått aldeles rätt, visst är det så! Jag har fått massor av hjälp här på rif. Många gånger bara genom att läsa gamla trådar osov.
Men det finns alltid någon bussig själ som delar med sej av sin kunskap om man har frågor.
Så synd med lilla rådisen, men skönt att ni fick veta vad det var.
Vad tråkigt! Ja man kan inte göra så mycket åt tumörer som sitter där, så du tog definitivt rätt beslut! Och jag beklagar sorgen! :(
Men, välkommen hit i varje fall! Är det något annat så fråga gärna, vi bits (oftast) inte! :P
#12 Usch så synd
Men det är bra att hon slapp lida, beklagar sorgen. Nu skuttar hon piggt och glatt runt bortom regnbågsbron, jagar katter, klättrar runt och äter leverpastej på löpande band 
beklagar :(