Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1472 ggr
GeishaoChick
0

Kan min förkylning smitta?

jag undrar om förkylningar kan smitta råttorna?

Jag tycker ändå det är ganska lustigt hur lätt råttor kan bli sjuka när råttor är "överlevare" i naturen..

bara undrar!

Itchy
0

ja, förkylningsvirus är en zoonos dvs, det kan smitta från människa till djur

You can't spell Bitchy without Itchy

Hallonblad
2

Råttor överlever i naturen på grund av sin förökningsförmåga; alltså på kvantitet, inte kvalitet. I naturen lever en råtta bara några månader. Men det gör alltså ingenting, då individen i sig inte spelar någon större roll i det vilda.

Vi vill ju att våra tama älsklingar ska leva betydligt längre än så, och få kvalitativa liv, vilket de egentligen inte är skapta för. (Det blev en underlig formulering på den meningen, men hoppas ingen tog det offensivt.)

Som svar på din fråga; ja, det finns förkylningar som kan smitta råttor och människor emellan, men de flesta är, om jag förstått saken rätt, artbundna. Problemet ligger i att du inte vet vilken typ du har. ;P

Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.

Min hemsida - ta gärna en titt! Oskyldig

GeishaoChick
0

Men är detta farligt dock? Kan förkylningen hos dom gå över lika lindrigt som min eller måste jag skaffa medicin igen?

hus-musen
0

Har du otur kan de bli sjuka, därav brukar man ge rådet att man ska undvika råttorna när man själv är sjuk. Och blir de riktigt sjuka så krävs medicin.

Qui dormit, non peccat

Lamina
0

Nej förkylningsvirus är INTE en zoonos, det är en felaktig myt att förkylningar skulle kunna smitta råttor. Däremot KAN vissa influensor vara zoonoser men de är ganska sällsynta och det är ganska stort pådrag när en sån influensa är aktuell, tex svininfluensan, fågelinfluensan etc.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?