Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 1125 ggr
guiseppe
0

Nybliven råttägare söker tips.

Hej, jag blev i tisdags nybliven råttägare då jag fick 2 sötisar av min flickvän. Det har gått väldigt bra hittills tycker både jag och flickvännen. Nu ser man dock att den ena råttan har blivit tjockare medans den andra har blivit smalare. Enligt flickvännen som är en van råttägare sen flera år så är det inget att oroa sig för, men jag vill ändå be om tips här.

Eftersom en har blivit tjockare och den andra smalare så vet jag inte riktigt hur jag ska göra med maten jag ger dem. Ökar jag mängden så kommer den tjocka bli ännu tjockare medans den avsmalnade råttan lär bli smalare och gör jag tvärtom så är ju risken bra mycket större för den som blivit smalare.

Råttan som blivit smalare har alltid varit ganska stressig av sig och är det även nu. Från vad min flickvän säger så kan det ju med stor sannolikhet bero på en ny plats, ny bur, nytt hem helt enkelt. Den råtta som blivit tjockare verkar dock stormtrivas hos mig, och det tror jag att den stressiga också gör, men stressen består.

Så vad jag vill här är att helt enkelt få tips på hur jag kan råda bot på problemet, ska jag ge dem någon särskild mat kanske?

Råttorna är syskon, honor och är födda i November förra året. Hittills har jag gett dem (utöver en bra torrfoderblandning skapad av min flickvän) gurka, matrester, keso och nötter och pumpafrön som godis då och då.

Sen vet jag inte om det behhövs mer information, skulle det vara så, så bara fråga :).

Är tacksam för tips.

ewelines
0

Ger du all färskmat i skål? Testa isf att placera ut den i buren om det skulle vara så att ''den smala'' inte äter pgv ''den tjocka'' :-)

diddiman
0

Se till att dom har rikligt med mat- nyttig sådan! Så kan man ju alltid peta till den smalare av dom lite fetare mat, som feta frön och nötter m.m. (pasta ris och potatis ger jag i princip inte alls till mina råttor, speciellt inte de som har för mycket hull.. så det kan du säkert också peta till den smalare lite extra! )

Sen så länge den andra råttan inte är tjock/fet så är det nog inget att oroa sig för, och så länge en smalare inte är mager är det nog inte heller något att oroa sig för!

Ha bara koll så att den som tappat i vikt inte blir för smal, jag menar så att den inte är sjuk eller något.

Hellre lite för mycket hull än för lite skulle jag ändå säga :) 

Sen brukar väl råttor lägga på sig lite extra vid vissa åldrar vad jag förstått. Runt ett halvår, runt ett år och runt två år eller hur det nu är… så du behöver nog inte oroa dig allt för mycket för den tjockare råttan ännu så länge du ger dom hälsosam mat och att den som sagt inte är fet:)