Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 1641 ggr
Fridborg
2

Blir lite ledsen

Satte ut en annons om att jag söker efter en hamster (vill testa hamstrar också), får kontakt med lite olika folk.

Nu, när jag kommer hem efter avlivningen får jag ett PM om att om jag inte köper hamstern kommer den att avlivas.

Hur kan man hota med avlivning för att människor inte kan hålla sams!? (Fattade det som att det va nåt strul om denna mellan två privatpersoner).

Känner mig svag som person just nu och skrev tillbaka att jag VERKLIGEN inte tycker det är okej men att jag kan ta honom om det är mellan mig och döden det gäller eftersom jag tycker att det är under all kritik att avliva unga friska djur, men att jag då inte tänker betala!

mikeiko
0

Vidriga människor :(

[Emma--]
0

Hemskt. Finns aldrig någon stund då det är okej att hota om avlivning på det sättet. Tror ofta det är tomma hot också bara för att få bort djuret.

Hallonblad
0

Inte helt okej att avliva friska djur. Men tyvärr finns det sådana människor. Varghund var hos veterinären för någon månad sedan och träffade då en människa som skulle avliva sina friska marsvin för att ungarna tröttnat på dem (eller vad det nu var). >.< Sådana människor förtjänar inte privilegiet att ha djur.

Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.

Min hemsida - ta gärna en titt! Oskyldig

[morat]
0

Absolut inte okej att hota med avlivning! Sorgligt nog är det väldigt vanligt att folk gör det, tyvärr. Men du gjorde helt rätt i att säga till denna personen att det var helt fel att säga så, och att om du tar hamstern så ska du absolut INTE betala, för det kan ju vara så att säljaren hotar med avlivning endast för att bli av med "kräket"… :/

Allamej
0

Även när det kommer till hamstrar så är uppfödare bästa valet, Den jag har nu och den före kommer båda från samma tjej och jag som var smårädd hamstrar för min första bet mig så otroligt blev helt paff när jag fick goa dom och jag har inte blivit biten än, inte ens nafsad när jag väckt Torkel.

Hade jag testat det med Charlie, min första… då hade jag fått sy. Och han kom inte från en djuraffär utan från en familj som tyckte att det skulle vara så sött med hamsterbebisar.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Fridborg
0

#5 Som jag har förstått det så är det från uppfödare >_<

Hallonblad
0

#6 Ursäkta men… en seriös uppfödare skulle nog aldrig hota med att avliva sitt friska djur?

Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.

Min hemsida - ta gärna en titt! Oskyldig

Fridborg
1

#7 Då är det väl en oseriös uppfödare :/ Well, jag vet inte. Orkar inte mer nu ikväll.Gomatt alla och ta hand om era bollar!

hus-musen
0

#7 Ordet uppfödare betyder ju bara att någon föder upp ett djurslag, säger inget om hur seriös personen är.

TS, vill du ta hand om hamstern så gör det.
Vill du inte så antingen står säljaren för sitt löfte och avlivar den eller så behåller personen den, tomma hot är inte ovanligt.

Qui dormit, non peccat

Fridborg
0

#9 Vill och vill, det känns som att jag måste, och då har man väl ingen glädje av det? Var tydig i annonsen att jag tidigast kan hämta den 19:e och nu fick jag till imorrn på mig, så nja. Kanske känns bättre imorrn, men det va inte kul att komma hem till direkt efter Teslas avlivning.

hus-musen
0

#10 Näe förstår det.. Samtidigt så krasst sett, döda djur lever inte och det är inte ditt ansvar att rädda alla djur även om jag förstår att du vill när personen vänder sig direkt till dig.

Jag personligen hade inte tagit hamstern, djur ska vara glädje, inte skuld som tvingas på en.

Qui dormit, non peccat

mikeiko
0

#7 Men det är ju inte uppfödaren hon ska hämta hamstern ifrån? Det är ju en omplacering om jag förstått det hela rätt. trist dock att uppfödaren inte kan ta tillbaka det oönskade djuret, fast å andra sidan kanske de nuvarande ägarna inte tänkt så långt heller…

Fridborg
0

#12 Som jag har fattat det skickade uppfödaren hamstern till en annan uppfödare som OCKSÅ vill sälja hamstrar till mig, ett helt gäng. UF nr 1 ville ha 200 kr, UF nr 2 ville ha 10-50 kr för sina.

UF nr 1 är den som hotar med avlivning, då som jag fattade det rätt hennes köpare inte längre ville ha honom. UF nr 2 som har hamstern hemma hos sig har tröttnat på att ha honom hos sig. Då gissar jag på att UF nr 1 inte vet vad denne ska göra då h*n förmodligen inte kan ta tillbaka honom pga transportproblem(?) eller någon annan orsak.

Fridborg
0

Hur det än är så är det banala orsaker att släcka någons liv över ett sånt (i mina ögon) skitproblem.

Lamina
0

Är det möjligen en liten svart pojke..? Förvånad

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[Emma--]
0

Skulle gärna vilja ha pm om vilken uppfödare det gäller så att man vet vem man inte ska köpa från. Även om jag mest troligt lär hålla mig till uppfödare i norr om jag ska ha hamstrar.

Vill absolut inte stödja en uppfödare som hotar på det sättet för att få bort hamstern.

UlrikaD
0

Det här är absolut helt galet. Hela historien om den här stackars hamstern från början till slut är helt sjuk.

Men ingen har rätt att hota med avlivning på ett djur som knappt har börjat sitt liv.

Du ska dock inte känna dig skyldig om du inte tar hand om hamstern, det är inte ditt problem.

Däremot ska den människa som hotar med avlivning skämmas ordentligt.

Jag blir heligt förbannad på alla inblandade i den här historien.

Fridborg
0

#17 Ja jag såg dig i tråden. Han kanske kommer hem till mig ikväll eller imorrn. Har sagt att jag kan ta honom mot att jag inte betalar och att de hjälper med praktiska saker.

UlrikaD
0

#18 Ja, det vre ju skönt om det löser sig för hamstern. Men allt det här är under all kritik och folk borde verkligen skämmas.

Skulle en av mina hamsterbebisa hamna så på villovägar hade jag åkt och hämtat hem den själv. Så himla svårt är det inte. Det är levande djur det handlar om.

Fast å andra sidan hade jag inte skickat iväg den på det viset heller….

Man blir otroligt ledsen och besviken på folk.

Wand
0

Håller med Ulrika, hela den här historien är så hemskt tragisk och jag blir så förtvivlad av att följa den. 

Jag hoppas att allt går bra med honom om du tar hem honom. Men det är ju som föregående talare redan påpekat, inte alls ditt ansvar att ta hand om honom, trots att jag själv vet hur svårt det är när sådana hot uppstår.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Fridborg
0

#20 Fick precis reda på att han hamnar dit han skulle från första början. Man kan inte mer än hoppas att det går bra.

Wand
0

#21 Kan ärligt talat inte förstå hur hon kan låta honom flytta dit nu.. men ja, vi får hålla tummarna för honom i alla fall.

Magda
0

usch så tråkigt.. jag har ju erbjudit mig att ta hand om pojken ifråga men jasg  bor ju så långt bort och kan inte åka och hämta :/

och när jag läser detta så blir jag så himla arg och ledsen.. hur kan man som uppfödare hota med avlivning på detta sättet och få dig att känna dig skyldig att ta hamstern.. det är så fel det bara kan bli.. Gråter

Magda
0

#21 FörvånadSkrikandes

UlrikaD
0

Hur fasen kan man låta den tjejen få honom nu?

Fridborg
0

#22 Så känner jag också, som jag fattade det är det en väldigt ung människa det handlar om. Å andra sidan kan jag tycka att det är bra att denna unga människa får lära sig att ta ansvar, att köpa den om man bokat den. Man får bara hoppas att han får den omtanke och vård han förtjänar.

[Em_I_Am]
0

Jag erbjöd mig ta honom. Jag bor nere i Småland men hade kunnat göra ett försök att få ner honom snabbt som tusan. Frågade hur lång tid jag hade på mig. Inom fem min hade jag åtminstone en transport på gång till den 23:e men det skulle kanske varit för sent då vad vet jag. Men nu ska han som sagt till henne som lämnade honom från första början. :(

UlrikaD
0

#26 Hon har tyvärr redan tidigare visat att hon inte tar ansvar, det här är bara en sak i raden.

[Em_I_Am]
0

Hon köper djur o säljer dom igen lika ofta en annan byter underkläder (ja, nästan :P ). Djurförbud skulle gälla för den familjen. Föräldrarna har det yttersta ansvaret o tillåter tydligen det här fortgå.

De har en hemsida där det står att de även tar emot djur. Jaha, hur då? När de inte ens kan ta emot djuren de i förväg bokat. Men men, vi har väl spytt galla över flickan o hennes familj i annan tråd. Just nu vill jag bara rädda det stackars djuret.

Bruden-Mbuti
1

hej alla djurälskare.

det är jag som han dumpades hos.

jag var in till vikinglines terminal och lämnade en hamster som mkt hastigt (utan förvarning,planering)hamnade här. ingen hade sagt att jag skulle ha nån hamster med mej tillbaka.

fick veta det när jag överlämnade Häxan (hamstern heter så). sa direkt nej. uppfödare till svarta killen sa att han var betald å klar, han skulle hämtas efter skolan samma dag.

inget telnr, ingen mailadress fick jag.

det mesta har ni läst i ett annat ämne tror jag el så har ni informerat varandra så dagarna efter att han hamnade här berättar jag inte om nu.

pratade med mamman idag och hon erkände att hade hon ringt så som jag bad om flera gånger då hade mkt i denhär historien undvikits. men de visste inte att han kommit till stockholm i torsdags det visste de först på fredagen när de öppnade ett pm där det stod att han var hos mej.

jag har mkt egna djur. nuopererad å trött, har efter op haft rejäl huvudvärk (ingen bortförklaring bara info) kände att nää jag orkar inte ha entill osäker hamster här nu igen ( osäker på om den skulle hämtas el inte) gubben min var skitsur över att det återigen fanns en hamster här som var från just den uppfödaren. det slutade med att jag bröt ihop.

gick in i hans säljestråd och bad om hjälp att han måste flytta å det fort.

från köparen fick jag inga riktiga svar om när han skulle hämtas. får dessutom höra att hon varit till en uppfödare i närheten och köpt hamster. kände att jaha då blir han kvar.

hade i ett av mina första pm sagt att det kostar att ha honom här om han inte hämtades. nu idag förstår jag när mamman berättat om varför ungen blev tveksam till köpet. hamstern var inte betald som uppfödaren dyrt å heligt lovat mej att han var. hade han varit obetald hade jag inte gått med på att ha honom här över dan.

från uppfödarens sida var det hela mkt oplanerat och varken köparen eller jag fick rätt info från början.

erkänner att jag gjorde endel fel, likså erkände tjejen och mamman men ingen av oss visste att det skulle gå såhär.

man står ju alltid med facit i hand efteråt.

mest irriterad är jag på uppfödaren som inte sa sanningen, planerade hans flytt bättre och var 100 på att tjejjen skulle ha honom samt tog över honom innan allt var klart.

vet sen tidigare att det förut suttit hamstrar å väntat på köpare länge samt att några sitter nu också hos en annan och väntar på köpare.

uppfödaren sänder inte med mat el säger tack för hjälpen.

Lamina
1

#30 Fast det är ju inte dig som folk är sura på. Eller tja, iaf inte jag eftersom jag vet hur det ligger till. Jag vet inte mycket om uppfödaren i fråga, men det jag sett av henne dom senaste dagarna gör mig redigt arg. Det ska liksom inte kunna hända! Kommer köparen inte och hämtar hamstern dumpar man det inte. Blir den inte såld hotar man inte med avlivning! Skrikandes

Stor eloge till dig som tagit dig ann hamstern ändå, även fast hon har ljugit och så. Och hoppas han hittar hem snart och slipper hela denhär historien.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[Em_I_Am]
0

Han har ju hittat hem… Åkte till den där ungen iaf.

Bruden-Mbuti
2

detta om avlivningshotet fick jag veta nu på kvällen när jag fick tipset om denhär tråden.

har funderat på hur uppfödaren tänkte sej att avlivningen skulle gå till.

skulle jag åka till vet?

hur skulle det betalas? inte då av mej, inte en chans att jag skulle betala det.

skulle jag nacka honom? nä det gör jag inte med nåt djur.

förstår varför jag inte fick veta det från henne för då hade jag blivit skitsur å skällt ut henne, den risken ville hon inte ta.

Roxie
3

Detta är bara så jävla sjukt. Från hela början.

Jag fattar inte hur man som uppfödare tänker när man bara skeppar i väg djur utan att ha koll på vad som egentligen gäller.
Och dessutom ljuger, och tar förgivet att hamstern har ett boende fram tills den blir hämtad. OM den blir hämtad.

Nej usch, jag är så frustrerad över detta så jag vet inte vad jag ska säga.

Stor eloge till dig Eva!
Tycker inte du ska ställa upp mer för denna uppfödare, du ska inte behöva ta ansvar för andras problem.

// Sofia

[Em_I_Am]
2

Nä, det är inte Evas fel detta!

mikeiko
0

Bra att det löst sig, hoppas hamstern får stanna där den är nu och få ett bra liv.

Haha, måste också bara säga HEJ ALLA HiFare! Började ju plötsligt hänga en massa hamsterfolk här på RiF nu :D

[Em_I_Am]
0

Haha jaaa fast jag är en Hifare som kikar in o tjuvtittar lite då o då. Har haft råttor en gång i tiden jag med. :D

mikeiko
0

#37 Alla är såklart välkomna ^-^

[Em_I_Am]
0

Tack tack ^^

JoySurrender
0

Tyvärr inte ett helt ovanligt beteende, även när det gäller andra djur.

Har sett det om hästar,hundar, katter… "går till slakt på måndag om ingen köper". Vilket - i värsta fall - kan leda till att någon utan tillräcklig erfarenhet köper djuret för att rädda livet på det. Frågan är om det är bättre än avlivning, men det bryr sig ju inte säljaren om.

Brrrrrrr.

*håller hårt i våra älskade råttor och katter*

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan

bankfack
0

Vad är denna skräck för döden egentligen? Inte är det väl så hemskt att de dör? Min stora skräck när jag tagit kullar har varit att de ska hamna hos en djurplågare, även om det bara handlar om att personen ger fel mat eller parar utan kunskap eller låter djuret ha ett tråkigt jävla liv. Då ser jag mycket hellre att djuret är dött.

Jag personligen skulle inte omplacera tex min katt eller någon av de hundar jag haft om jag inte kunde ha dem kvar, om tex ingen riktigt, riktigt nära vän eller släkting kunde ta dem. Jag hade avlivat fullt friska djur.

Fridborg
1

Jag tycker att det ska vara olagligt att avliva friska djur i sina bästa år. Man får vara hård i omplaceringen helt enkelt. Vi människor ska inte leka gud.

[Em_I_Am]
0

#41 Det där med att omplacera eller avliva friska djur tycker jag helt beror på djuret. Om man anser att djuret klarar en sån stor omställning bra eller ej. En cool o social, fullt frisk katt med livet framför sig har jag svårt att förstå varför man ska avliva.

Visst, man riskerar att djuret hamnar hos någon som inte är bra. Men man får göra sitt bästa genom att kolla upp köpare, känna av personen osv. Skulle alla vara rädda för djurplågare o inte vilja sälja djur hade ingen kunnat avla djur alls väl?

Just denna tråden, som är gammal, handlade det om en tjej som tingat en hamster från finland men när hamstern väl kom till sverige via transporhjälp skulle hon inte ha hamstern. Att då avliva hamstern tycker inte jag är någon bra lösning om det går att ordna på annat sätt. Men nu ordnade det sig tydligen o hamstern bor, så vitt jag vet, fortfarande hos tjejen som tog sitt förnuft till fånga.

Wand
8

Angående att avliva friska djur så förstår jag inte hur man tänker riktigt då man väljer avlivning som ett alternativ innan man ens försökt att finna ett nytt och bra hem åt dem. 

Jag har omplacerat många djur, tyvärr, och en del gånger har det gått riktigt bra, en del gånger ej men det har då löst sig i slutändan.

Att djur far illa är inget alternativ, självfallet. Men man får helt enkelt se till att hitta ett hem som faktiskt känns bra ända in i hjärtat.

Att avliva en frisk, ung hamster för att ingen vill köpa den är helt fel. Att avliva en frisk, ung katt bara för att man själv inte vågar försöka ge dem ett helt liv är också fel.

Ser hela tiden hästannonser där det hotas med slakt om ingen vill köpa dem. Är hästen i fråga skadad, kanske en slitskada eller brutet ben, då kan jag förstå att slakt är det enda valet om ingen vill ta emot den - då har de ju faktiskt även försökt att ge den ett längre liv. Men är hästen i fråga helt frisk och bra i lynnet så är det bara så FEL, en häst har så många år att leva och inte ska en människa vara den som bestämmer att en frisk individ ska dö.

Vi ÄGER inte våra djur, vi vårdar dem och tar hand om dem som våra barn på bästa tänkbara sätt för djurets räkning. Vi ska inte bestämma att de ska dö, att de ska sluta andas, sluta leva ett djurigt liv. Djuren har inte bett om att komma i vår vård, vi stal dem ifrån deras natur från början och det är vår uppgift att ge dem ett liv trots detta.