Byr bygge!
Äntligen fått köpt allt nu! 
Idag började jag med mitt bur bygge. Och i morgon är de typ klart! idag har jag gjort hål i alla hyllplan, satt in mindre extra hyllplan (sista hylla är till förvaring).
I morgon sätter jag och mamma igång med burdörren. Sen ska jag sätta upp stegar och sen är det bara att sätta sig framför symaskinen och sy massa goa hängmattor! :)
Kom gärna med tips och idéer! 
Hur många råttor kan bo i denna tror ni? =)
Hur många råttor som får bo lagligt i den kommer nog inte vara så många då bottenytan är så liten (de räknar ju bottenytan och inte höjden >.<)
Lycka till i byggandet!
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
#1 Jo sant! Tänkte mina 3 tjejer ska bo där när kullen blir såld då :) Dom 3 får väl plats? :O
Lagligt sett så får man inte ha en sån bur men om du har gott samvete över buren och tycker att den är lagom stor och ger mycket stimulans så prova. :)
Det enda jag kan tipsa dig om nu är att se till att träet inte suger upp kiss. Kanske limma fast våtrumsmatta?
#3 Jo jag har tänkt en del på de med träet. Wax duck borde ju gå bra? :)
Vaxduk håller ett tag men inte så länge tyvärr och då blir det jobbigt att ta bort. Om jag vore du och om du verkligen tycker om buren så skulle jag investera i en våtrumsmatta! Det blir isåfall värt besväret
och spackel latex och lackfärg :)
Min blogg: fiiiyah.blogg.se
Här bor jag: stallstenvik.blogg.se
#5 okej, bättre de än att träet svället :)
#6 spackel och lackfärg? ^^
#7 Det är inte det du ska oroa dig för, det är lukten! Jag har köpt trähyllor på ikea och klätt med vaxduk och hängt upp i buren men vissa vaxdukar orkar bara med i några veckor. Så kör på våtrumsmatta isåfall. Kan finnas i "hardware stores", i färghandlar eller andra butiker. :) Kan vara värt att fundera över. Jag är ledsen men jag tror att bokhyllan kommer börja lukta annars och det blir ju inte roligt! Men erat snickeri var jättefint! :)
Tack för hjälpen :)
vilka mått har den? Håller med dom andra med att djuper inte ser så bra ut.

Fast den är väldigt fin :) Bra byggt^^
It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.
Jag håller också på att bygga en bur av ett skåp! Hade faktiskt ingen aning om att det bara var bottenplattans yta som räknades :(
Men jo, jag känner nog gott samvete ändå, buren kommer vara mycket större än de flesta vanliga burar och råttorna kommer att ha mycket att göra och klättra i osv.
Läste i nån annan tråd att de rekommenderade att lägga en dörrmatta från ikea som kostade 4 kr st på hyllplanen och byta med jämna mellanrum/tvätta. Dock kommer jag så klart att lacka och lacka och lacka lite mer, innan dess… ;)
#11 Vad är så negativt med djupet? de är ju flera våningar än en! Det är ju fler här i fokus som byggt av sådanna hyllor, klaga på dom med då om det är så himla dåligt :S
#12 Ja botten ytan räknas. Men jag ska bara ha några killar där, då jag måste sära på en kull denna veckan. Hittade ingen bur nära mig för ett bra pris och rätt storlek. Och mamma skulle ändå slänga dessa bokhyllor så jag tog 1. Så det ända jag har lagt ut är till bräderna jag gjort dörrarna av och nät då. Jag såg detta mer som en lösning på mitt burproblem då jag nu i slutet av veckan måste sära på könen. (Oplanerad kull).

Tjusigt :)
#15 Tackar :) nu har de ju kommit in lite matskålar och pinnar :)
Fiint!
#17 Taaack! (:
Den blev jättefin, fastän många kanske tycker den är lite liten i "ytan", men dom trivs säkert jättebra där, massor av våningar att springa runt på ju!
Den blev jättefin, de kommer att trivas bra där :)
Vill bara påpeka att de där mattorna från ikea inte suger så bra att de räddar olackade hyllor. Jag har redan gjort det misstaget och behövt renovera burinredning. Ny kanske du resan har lackat men då gör der inget ^^ och der folk tänker på när de klagar på ytan är att för att den bur ska vara laglig oavsett storlek så måste den vara minst 30cm djup, oavsett längs och höjd. Nu har jag ingen aning om alls hur djupt en sädan bokhylla. Men tyckte du förtjänade ett svar. Och i de flesta trådar Om burbyggen så har det kommenterats, av de jag läst ^^ tycker buren ser nice ut :-) Dina pojkar kommer nog trivas :-) tycker det är lite fånigt att bara botten räknas även om jag kan förstå grejen. Ursäkta stavning, skiver från min iphone
#20 Tack, de gör dom verkligen! :P
#21 Detta bygge såg jag som en lösning för mig då jag inte hade råd att åka flera mil för att köpa någon stor bur till då jag skulle sära på könen i kullen. Djupet är nästan 30 cm.
Åh nej jag har inte gjort något med hyllplanen, har inte hunnit de. ska köpa waxduk, men tog dessa mattor som en tillfällig lösning i några dagar bara :P Men alla tycker det är fel att ha sån utrymme, men jag ser inget problem i det, bara råttorna får vara ute och springa i rummen en mesta del av dagen :)
Jag personligen ser inget fel i buren, jamenar, de har ju stora utrymmen i övrigt. Jag tror att du är mån om dina råttor och denna buren är säker flera flera gånger bättre än vad du hade kunnat köpa i burväg annars. Tvärt om så har du ju visat att du bryr dig om dem och deras utrymme. :-)
#23 Japp dom bryr jag mig om dom :)