Är det manx? *filmklipp*
Hittade ett klipp på en ormmatsuppfödare* som visade "hur man födde upp råttor" från 2:22 börjar han prata om hans lite mer "amazing" råttor.
Och så tar han upp en hooded hane som saknar svans…. _(som han hoppas är genetiskt så han kan para honom med sin mamma så han kan avla vidare på svanslösa råttor…)
_Min fråra är, är det en manx eller vad är det?Pappan är naken och mamman är (vad jag sett) slät
Klippet: http://youtu.be/bLpL2-GsmtI
* Inga hemska "orm äter råtta" scener så känsliga personer kan se videon, den visar "bara" deras hem.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Manx är ju bara att de är svanslösa, har inget med hårlaget att göra.
Kan vara genetisk missbildning, kan vara så att mamman råkade bita av svansen när han var liten.
Qui dormit, non peccat
#1 nej jag vet men jag skrev upp det ändå :P
Okej för han tog ju upp det med att den kunde blivit avbiten men att det inte finsn ärr osv osv + att det växte hår på den. Därför undrade jag om det inte kunde vara manx. Vet inte alls hur manx kommer fram så det var vild gissning från min sida

Om båda föräldrarna är manx-bärare så är det ju inte osannolikt. De kan vara helt utan svans, ha bara en liten stump eller halv svans, hår växer på den :)
Hoppas bara att det inte är det, för honor som är manx har inre missbildningar och har ofta svårt att föda sina ungar.
Qui dormit, non peccat
Ah okej!
Hur ser manxgenen ut? (alltså förkortningen, om det finns någon)
Jag skrev en kommentar och frågade om han var säker på att det inte kunde vara manx och att Om det var det skulle han absolut inte avla vidare på det :P

Bryr mig ärligt talat inte om genetik alls, men finns en del info http://r8wiki.wikidot.com/manx
Finns bättre på engelska på afrma's sidor! :)
Qui dormit, non peccat
Ah okej, tack :)