Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1275 ggr
diddiman
0

Vad har hänt?! :'(

Jag har vart borta i sex dagar på semester i Tyskland. Min första semester sen jag skaffade råttor för år och dar sen. Nu när jag kom hem så har något alldeles hemskt hänt med min lilla Kenny (ca 8 månader gammal)

Han är ett enda benrangel och har tappat allt hull han någonsin hade. Han ser alldeles hemsk ut stackarn. Alldeles tufsig och uppburrad i pälsen. :'(

När jag skulle ta ut honom gjorde han ett försök att ta sig till matskålen men kunde inte hålla balansen på sina bakben och trillade. Så otroligt mager har han blivit. På sex dagar? som att han inte har fått i sig någonting alls på denna tid.

Jag tvivlar inte en sekund på att min syster som tagit hand om dem gjort ett bra jobb. Hon har pysslat och myst och låtit dem springa varje dag och gett dem bra med mat varje dag som vanligt. (men har av någon dum anledning inte upptäckt hur dåligt han mår……..) Alla andra tåttisar mår bra som solstrålar.

Nu har Kenny petat i sig lite mat och druckit vatten. Kenny flyttade nu över till en transportbur/ hamsterbur fullt med filtar och papper där han kan få lugn och ro. Han har en skål med leverpastej, kyckling, pasta, äggula, mandel, gurka och sallad och vatten såklart.

Flocken består av Bosse Kenny och Pysen. Bosse kan vara lite hård mot "småpojkarna". Men det har inte vart något märkvärdigt i buren. Bosse kan burra upp sig och backa mot dem, då blir dom små ofta stressade och springer iväg och Bosse skjuter efter och jagar dem. Det händer bara på större ytor så som golv. (Jag har dem därför inte lösa på golvet tillsammans längre, men allt annat har funkar bra…. hitills…) så länge de små inte springer skulle Bosse aldrig skada dem, utan burrar kanske upp sig lite och lägger sig snart och myser i stället.

I buren är det tydligt att Bosse äter först tills han är nöjd och sen får småpojkarna äta. Några andra konstigheter har det inte vart! De ligger jätteofta och myser på hög och tycker väldigt mycket om varandra.

Finns det något risk att Bosse har skrämt Kenny så mycket att han inte vågat äta? Det känns så orilmligt bara… :S så plötsligt på tal om ingenting? efter så lång tid?

Eller kan det vara något… någon tumör inuti eller något…????

Vad har hänt med honom? :((

Kan jag göra något mer för honom just nu?

Kenny verkar inte ha ont någonstans… han säger ingenting när jag klämmer på honom och jag kan inte se något sår eller något…

Nu ligger han och andas… liksom ansträngt med kroppen.. (inget ljud vid andningen) och försöker vila….

Han har ju ätit med ändå känns han så svag att jag är orolig att han inte ska klara sig… min lilla

AnneN
0

Råttor är känsliga och blir de sjuka så kan det gå snabbt utför, så se till att han har det varmt och skönt inatt och ring veterinär direkt de öppnar imorgonbitti.

Hade en råtta som vi nyligen fick avliva pga lungtumör, hon magrade snabbt, blev slö och fick svårt med andningen, gick på bara några få dagar.

Håller tummarna för att Kenny ska bli frisk igen snart.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

mikeiko
0

Veterinären direkt, låter som öroninflammation om han tappar balansen sådär!

vevve89
0

Håller tummarna!

råttan1
0

Hur har det gått för er?

Lycka till.

Styrkekramar

hus-musen
0

Akut avmagring sådär betyder sjukdom, de hinner inte magra så mycket på 6 dagar om de "bara" blivit utmobbade tex. Då skulle han även ha haft bitmärken och revor.

Kan vara allt möjligt, tidig stroke, tumör eller något.

Qui dormit, non peccat

diddiman
0

Våran älskade Kenny har trampat över regnbågsbron. Jag kan inte förstå..

Imorse när jag vaknade var han ledsen. jag försökte peta i honom lite mat. Han ville äta. han tog emot en matbit och tuggade lite men ville inte svälja. när han sedan tog emot något nytt ramlade det han redan hade i munnen ut.

Snart upptäckte jag att hans mage var hård som en sten.

Jag ringde och fick tid hos husdjurshälsan i högsbo. Men Kenny var så svag och när det började bli köer i Göteborg svängde vi istället in på Göteborgs djurklinik. Jag gick in alldeles förstörd och bad någon hjälpa mig.

Kenny bara låg i handen på mig.

Dom funderade på att skicka oss till blåstjärnan och ringde dit och rådfrågade, men kom fram till att det bästa för Kenny var att få somna.

Det hela gick lugnt och fint till. Han fick lugnande först och sen fick han somna.

Nu är Kenny begraven bredvid Bullen. Jag hoppas dom har det bra.

Vad var det som hände? :'(
Han hade inte bajsat någonting över natten.

Förstoppning? Är det vanligt hos råttor? Eller… tumör..?

AnneN
0

Beklagar sorgen.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

diddiman
0

Det känns så konstigt. Jag tror inte jag har fattat att han är borta.

Min älskade lilla vän. Jag kan inte förstå vad som hände

hus-musen
0

Beklagar sorgen..

Kan ha varit allt möjligt som sagt, gjorde du ingen obducering så är det svårt att veta. Tumör är det troligaste dock.

Qui dormit, non peccat

[Alenzi]
0

:( Beklagar, och skickar en stor *kram*

Det gör så ont att mista en vän, men det lindrar alltid lite att veta att plutten inte lider mer.

diddiman
0

#9 Åh.. kanske borde gjort det, så man vet om man hade kunnat göra något annorlunda för att hjälpa.. så kanske man hade lärt sig något… Men så svårt. Det kändes bättre att ta med honom hem just då…

Kenny kom ju trots allt från zoo. Hade lite snedskalle och skabb när han kom hem till oss. Troligtvis avlad till ormmat, och nog inte så väl behandlad. Råttorna var i ett eget rum där bara personalen fick vara, inte bland de andra djuren på zooet.. Så kan tänka mig att "burarna" inte var något att hänga i granen…

Det ska krävas mycket för oss att köpa tåttis från djuraffär igen. Det har jag i alla fall lärt mig.

Tack