Råttor iFokus

Råttor

Etikettgenetik-utseende
Läst 616 ggr
blondiie
1

oseriös uppfödare :/

skrev på köp och sälj sida på fb och frågade om någon hade honor att sälja nära ånge. En tjej från kramfors svarade att dom hade en kull om ungefär en månad. Jag ställde då frågor som vilka färger hon hoppas på och vilka färger. Såg på hennes bilder och där såg jag hanarna som alla va toppörade och släta. Samma med honan. Men till mig skriver hon att hanen är dumbo rex och honan skriver hon inget om. Hon skriver att dom är lugna och snälla så dom är med dom hela tiden. Dessutom hoppades hon på en silver grå färg :/

Men de sjuka är att jag som inte vet nästan något om färger och hårlag, VET att han verkligen inte är en dumbo rex. Och silver grå är väl inget man hoppas på, mena de finns väl ett "finare" namn för färgen?

hus-musen
4

Ja silvergrå är inget färgnamn, så vad hon hoppades på vet jag inte. Kanske black roan eller blå? Silver black? Pearl? Ingen aning som sagt.

Hon är en hobby-uppfödare som tyckte det var kul att ta en kull råttungar, inte mer. Säger inte mycket om ungarna alls, så fråga henne om mer information om sjukdom i släkten, aggresivitet, hur föräldrarna och syskonen fungerar i flock, livslängd osv. Sånt som är väldigt bra att veta om du ska ta ungar därifrån.

Qui dormit, non peccat

Vixxen
1

Vad tråkigt att råka ut för en uppfödare som inte verkar vara seriös…

blondiie
0

Ska ej ta råttor därifrån. Vill faktiskt inte att någon jag köper råttor av (som tar en kull) vet mindre om råttor än mig. Då är de bättre att jag köper dom som är från skolan. Där vet jag iaf hur dom är, mår, sjukdommar, blablabla. Då vi har en logg på skolan där allt skrivs in :) (Köper dock dom i så fall från djurmagasinet, men de är från min skola och ingen annanstans, om dom har några)