Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 357 ggr
Aztrya
0

Bra tips för skygg råtta?

Så, jag fick hem en pojke i lördags (Från dalarna), en otroligt fin pojke som jag med mina dåliga kunskaper om färgteckning och annat har dubbat Black Hooded. Han har för övrigt en helt rak linje utan brytningar från nacke ner till svansrot, så om jag har fel, rätta mig gärna ;)

Hur som, han bor just nu i karantän i en Habitrail playground bur, för att låta honom lugna ner sig helt och gå upp lite i vikt (han var ganska smal) och sen också för att se till att han inte fått någon ohyra eller sjukdom som kan spridas till mina andra pojkar.

Jag fick dock reda på att han är en bur-bitare (jag gissar på antingen pga all stress, eller så är han väldigt revirisk) och jag har fått detta mer eller mindre konfirmerat då han verkligen hugger tag i tomater och annat jag håller in till honom (Inte riktigt vågat med fingrar än).

Nu undrar jag om ni har tips på hur jag kan snabbast få honom att lita på mig. Han är bara 17-18 veckor, och har redan haft 3 tidigare hem (Där han föddes, hon som köpte honom, och sen hon som skänkte honom till mig pga allergi bland annat), så jag känner att min första plan att ha honom temporärt och hjälpa honom hitta hem här nere inte är aktuellt längre, känns som om en till flytt inte precis skulle vara bra för hans psyke.

(Han hette Spendrups innan, men jag har döpt om honom till Line)

Teuthis
0

Jag skulle tagit det lugnt ett par dagar, låta honom landa och inte syssla med honom i överkant. Sedan är väl mat ett rätt bra lockmedel, kanske lägga in tyg som luktar av dig så din lukt är "hemma".

Om jag vågar mig på en gissning så tror jag att det kommer bli bättre när han lugnar sig och förhoppningsvis ännu bättre när han väl får kopisar och en stressfri miljö.

Jag hoppas att du om ett halvår kommer kunna lägga upp bilder på en riktig mysLine.

Aztrya
0

Det hoppas jag med :)

Just nu får han springa fritt mellan karantänburen och ute på min säng. Så han får utforska den delen i egen takt :)

Samtidigt som jag ser till att de små kattkräken (Sagt med all kärlek i världen xD) inte hoppar upp och skrämmer honom igen ^^;