Behöver hjälp! Om rått ögon
Behöver lite hjälp med min lill fisa Luna som ser ut att ha fått nåt i hennes högra öga.
I förrgår så var båda två i äppelträdet och så pep Luna till men jag tänkte inte mer på det då hon piper ibland (prat piper) men sen igår såg jag att det var som blod under ögat och tvättade rent det med varm vatten och sen idag så ser ögat värre ut, hon kisar med det och är lite röd rosa och lite klibbigt, sen i själva ögat nära tårkanalen (eller hur man nu ska förklara) så är det precis som en hinna, först trodde jag det var ögon snor men det går inte bort..
Någon som har nån aning vad det kan vara?
Tänkte även ringa och rådfråga veterinären imon. Men tänkte höra om vad ni tror det kan vara och vad jag kan göra.
Tacksam för alla svar :)

Hon kan ju ha fått något i ögat eller blivit biten av något? Ingen svullnad eller liknande?
Finns ögonskölj på apoteket som du kan prova med oxå, kommer bara inte ihåg vad det heter.
Qui dormit, non peccat
Varit hos veterinären idag, o hon har nån typ av rispa på ögat och är svullen runt. Så hon har fått ögondroppar, krage (som inte kommer bli helt lätt att få på) och sen skulle hon vara i en annan bur. Men så har jag ingen sjuk bur.
Då vilda tvättar gärna luna i ögat och det får hon inte göra och luna tvättar sig självklart så då ska hon ha krage..
Så håller på att leta runt efter en bur just nu..

Lycka till med krage längre än en kvart och en råtta som inte är galen
Jag hade nog gett upp rätt snabbt om inte råttan är otroligt samarbetsvillig.
En sjukbur är bra att ha, så en sån skulle jag skaffa oavsett. Råttor läker fort, och synnerligen i ögonområdet så många gånger räcker det med att bara hjälpa till att hålla det rent.
Qui dormit, non peccat
Tänkte bara inflika att det finns en antiseptisk ( tror jag det heter) ögonsalva på Apoteket. Minns inte vad den heter men den är knallgul så man kan inte få fel. Både jag och hundar använder den om vi har fått nåt i ögat eller om det är irriterat. Borde funka för råttor med.
*Personlig ägodel till två råttor och två hundar*
viktigt att du sköter det ordentligt. min förra hane fick en klo i ögat vilket resulterade i en rispa, han fick en ordentlig ögoninfektion och blev efter et blind då det punkterade ögat på honom.. :/
En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.
Hon fick lite ögondroppar som hon ska få 3 gånger om dagen och blir det sämre så ska hon få antibiotika istället.
#3 Haha nej hon var inte samarbetsvillig, hon tyckte matte var jätte jobbig så hon får vara ut, var absolut inte lätt att få dit, kan jag säga!!
#4 Det kanske man skulle köpa ifall inget annat hjälper, men får vänta och se :)
"5 Aj aj det lät inte alls kul, får hoppas det inte händer min lill fis..
Är väldigt noggrann och rädd om mina djur så vi kämpar på med ögondropparna och ska nog kanske ge henne lite té.
Kram