Hur ska jag göra?
Fick hem min tjej igår, hon är strax under ett år och från min kompis där hon alltid bott själv och därför är hon själv nu oxå, men söker vänner till henne. Nu är de så att jag undra hur jag ska göra för att få henne lite mer nyfiken på världen? Har haft henne förut så vi är inte helt ny för vanandra. Men när jag ska ta upp henne liksom kryper hon ihop, hon får vara i soffan när jag är där och luvan annars (varmt nu på sommarn ;)) Men när hon är i soffan lägger hon sig först så huvudet är gömt, sitter jag i soffan tillräckligt länge så vänder hon till slut på sig så hon tittar ut liksom, sedan sover hon. När jag har henne i luvan så ligger hon oxå och bara sover. Kan ju säga att hon innan va en "stats-råtta" va ute med sin ägare väldigt mycket. Men hon är inte nyfiken av sig alls.. :( Vad ska jag göra, är de bara att fortsätta som vanligt och vänta ut henne liksom?
Hon har ju bara varit i sitt nya hem en dag, ge henne lite tid :)
Undra mest om de funkar? Alltså så jag inte gör fel som ha henne upp i mig mest hela tiden? Så hon inte blir mer osäker av de? (fast de verka inte så då hon ligger och sover xD)
Du märker ju lite vilket humör hon är på. Är hon så rädd att hon skriker när hon ser dig och gömmer sig i buren ska du ju börja med att locka med mat i luckan och alla tips som finns i artikeln, men är hon okej med att du plockar upp henne och du sätter henne i soffan ser jag inget problem, hon verkar ju iaf lite trygg om hon somnar, hon kommer nog fram till dig så småning om när hon får lite tid :)
Angående kompisar så finns det risk att hon inte går ihop med andra om hon är så gammal och alltid varit ensam. Det du kan göra är att skaffa två bebisar så de har varandra och en egen flock om det inte funkar. Men det avgör du, om du orkar ha två flockar :)
Hon springer inte undan när jag ska ta upp henne utan hon typ plattar ut sig, sedan är hon ju lugn när hon är i luvan eller soffan, bara hon hittat en "bra" plats :)
Jojo, hon ha ju haft en egen kull så tänkte att de borde funka om jag skaffar två små tjejer till henne, så hon får uppfostra dom ;)
#4 Då är det nog bara en tidsfråga :)
Är ju alltid skillnad på egna ungar och andras så att säga ;) men det är värt att testa!