Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 675 ggr
Malin653
0

Tips om nafsande råttis

Hej Hej

Tänkte bara fråga om någon vet hur man kan träna bort när ens ena råtta nafsar eller ej.

Jo det är så att min ena råtta Luna, nafsar en gärna i fingrarna.
När hon luktar på fingrarna så nafsar hon till, det gör inte ont men är inte heller nåt kul för mig eller så..
Är hon springer på mina fötter så nafsar hon gärna till på tårna.
Kan hon vara rädd eller osäker, är det därför hon gör det, Eller vad tror ni?
Vilda min andra råtta gör inget sånt.

Tacksam för alla svar :)
Malin, Luna och Vilda

diddiman
0

lite nafs ibland får man nog stå ut med som råttägare! om det är försiktivt vill säga. Jag har en tåttis som nafsade ganska mycket förr. Hon har slutat med det nu, kan göra det någon enstaka gång försiktigt i händerna. Men när hon gjorde det i tårna brukade jag liksom putta bort henne försiktigt med foten, så att hon flyttade sig och "visade respekt" för foten. Om dom är envetna och fortsätter kan man ju putta till lite. Just det att det är råttan som lämnar foten och inte att du tar bort foten. samma med handen…

Forgetful
0

Har du något "fyande" som du brukar använda? :) jag brukar "ssssh:a" mina och då brukar de sluta göra dumheterna xD

//Forgetful

silverorm
0

Hur gammal är hon?

Malin653
0

Hon är snart 5 månader.
Dem gör ingen dumheter mer än då nafsandet så jag brukar säga nej eller aj aj.
#1 tack det ska jag testa :)

hus-musen
0

Nafs är inte okej hos mig iaf, skulle aldrig acceptera det. Ingen av mina nafsar över huvud taget, varken som vuxna eller bäbisar. Har man en bäbis som nafsar så tränar man bort det snabbt genom att pipa högt i protest som en annan råtta skulle ha gjort eller använda ett fy-ljud.

Det enda jag vet att mina har blivit galna över är sambons strumpor, vilket verkar omöjligt att få bort Tungan ute

Qui dormit, non peccat

mikeiko
0

Om de nafsar under bus så ser jag det som naturligt, men om de kommer förbi och "smakar" på mig så brukara jag pipa till - då brukar de fatta att jag tycker illa om det.

Malin653
0

Hon kan nafsa till en bara sådär, om hon är innanför tröjan och man ex kliar sig där hon är då nafsar hon till.. Men får göra det att pipa till eller säga aj aj m.m.
Tack för alla tips :)