Choklad och nötter till råttor?
1. Hej jag undrar om choklad är farligt eller bara onyttigt för råttor?
2. Jag har hört att råttor kan äta alla nötter utom jordnötter stömmer det?

Råttor kan äta alla nötter , med måtta då dom kan bli väldigt feta av det.
Choklad är giftigt precis som för hundar och inget man ska ge.
#1 Om choklad på Rif :
''Går bra i små mängder, och kan till och med vara nyttigt vid besvär med andning eller nysningar. Men choklad innehåller stimulansmedel som kan leda till hjärtfel eller neurologisk förgiftning och bör därför inte ges i några större mängder.''
Choklad innehåller teobromin och är svårt att bryta ner vilket gör att det varken är bra för hundar, katter eller råttor. Tror det är fler djur som inte heller bör äta det
//Forgetful
Räknas tydligen som förgiftning
http://www.giftinformation.se/article.asp?CategoryID=6982
//Forgetful
#4 Jag skulle aldrig ge mina råttor de i allafall. Men det jag skrev står här på Rif (:
#5 Det trodde jag inte helelr :) jag skulle inte heller ge dem det xD min farmor tror ju att hundar tål choklad bara för att hennes hund åt upp en chokladask utan att må dåligt men fan vad jag blev förbannad på henne när hon gav min hund! >.< läste nyheterna en dag och en rottis hade fått åka in för att den hade ätit en kladdkaksbit :/
//Forgetful
Råttor kan sno åt sig en chokladbit och äta utan att bli sjuka, men det är inget man ska ge aktivt. Men ingen anledning till panik om man inte hade koll på sin godispåse i nån sekund :)
#6 En kladdkaksbit? Då slår det inte vår dobermann som hoppade upp på spisen och åt upp mammas nybakta choklad kaka, en halv bakplåt med choklad åt han. Dumma som vi var så gick alla ifrån köket i in till vardagsrummet. Haha men vi märkte inget dåligt med honom. Men idag lever han iallafall inte. Han blev 10 år, och han käkade de när han va liten valp :O hahaha
Vissa tål mer än andra ;O det beror helt på hur mycket teobromin det är i och det är svårt att mäta ;O
//Forgetful

Råttor tål choklad bättre än hundar, men det innehåller fett och socker och är väldigt onyttigt. Finns ingen anledning till att ge dem sånt alls.
När det gäller nötter så är det skillnad på nötter och nötter. Jordnötter ska tex bara ges rostade. Samma med ekollon (som många ser som nötter). Pistagenötter innehåller blåsyra (och är inte en riktig nöt) och man bör inte ge mycket pistagenötter alls till råttor.
Nötter är även väldigt fett och kan lätt ge tjockisar.
Qui dormit, non peccat
okej, tack för alla åsikter och förklarningar, det här med konstlära än inte så lätt, men man lär sig väll efter hand :)
Måste bara kommentera att min hund hade en mys stund när jag hade honom, hade fått ett kg (1) choklad och två bakelser av farfar, som jag dumt nog lämna med min hund. Tänkte inte på de då de va papper på och i en påse. Men när jag kom tillbaka så hade han ätit upp all choklad och bakelsen, men lämnade en bakelse till sin matte xD lagomt nojig man va.. Men de va mitt i natten så jag hade koll på honom. De enda som hände va att han fick diarre och råkade göra inne, men de gjorde inget. Blev aldrig "sjuk" så behövde inte till vet. Han fortsatte att äta och dricka så de gick över snabbt! Men som sagt den natten va man orolig!