Är detta en utställnings råtta?
Hej det är jag igen den här gången undrar jag om denna tjej är en utställnings råtta :)
Soya är en otroligt trevlig tjej, hon älskar människor och tvekar aldrig att hälsa på nykomlingar. Hon är en Black self råtta med nästan inget rost bara pytte lite på rumpan, hon har en mycket fin slätpäls med inga sår knölar, ohyra osv. Hon är Dumbo med mycket stora runda fina öron, hon har även stora fina runda ögon. Hon har nästan aldrig vart förkyld men kanske nyst någon gång men mer än så har det aldrig varit, jag har tagit en kull på henne och fått mycket fina resultat, jätte mysiga rått ungar med mycket energi, sälskapliga och alla fick hennes stora fina ögon och öron. Soya är mycket smart och kan trix som tex snurra runt, vacker tass och stå upp. håller på att öva henne med att gå några steg.
(om det är något som jag missade så säg gärna det så lägger jag till det :) )
Detta är Soya som bebis :P
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
soya trixar lite, men hon var ganska okoncentrerad då men men..
Alla råttor går ju att ställa ut :) Är upp till domaren att bestämma om hon är en utställningsråtta ^^
#5 ja men undrade bara vad ni tyckte ^^
#6 Jag säger Go for it :)
Om inte annat för en ny upplevelse och träffa lite råttfolk :)
En petclass råtta är också en bra råtta. Domare i standard har olika smak. Ibland kan samma råtta få olika bedömnings resultat av samma domare. Jag tycker du ska ställa ut henne både i pet o standard. Go for it
Gud vad hon liknar mig tjej här hemma xD vart kommer hon ifrån för uppfödare? :)
//Forgetful
Finns det standardklass för dumbo nu? Annars är det Pet Class som gäller och där bedöms inte färg och typ. Mysiga, snälla, hela och friska råttor är det som gäller :)
Testa agility också! :D Om hon brukar vara mer fokuserad. Det är jättekul när man har en råtta som lyssnar på en.
Men standard.. Även om dumbo skulle tillåtas i tror jag inte att hon skulle få så bra poäng. Inte så djup svärta, och vita tår. Sedan vet jag inte vilken typ av dumboöron som isf är mest önskvärda. Ja, det finns olika dumboöron ;)
http://www.ratz.co.uk/dumboears.htm
Alla råttor går att ställa ut, men alla får inte bra poäng.
//frida
#11 ja det finns standardklass för dumbo.
Viktigast är ju att råttan får en bra pet bedömning (renlighet, helhet, hanterlighet osv).
Men standar är också kul att ställa i. Få en bedömning i hur bra råttan ser ut mot standarden.Färg, öron, storlek, typ etc.
Även om du får totalt värdelösa poäng. Så har du fått din råtta bedömnd och det är kul i sig att veta mer hur bra din råtta är. Och även om den får en totalt hemska poäng så kan det ändå stå på papperet att råttan är toppen typ. Som skulle den råka ha rivsår på ryggen, lite smuttsig svans osv så drar ju det ned en hel del i pet. Men själva bedömingen om råttan kan istället vara perfekt. Eller om den har fel färg men kanske perfekta dumbo öron.
Så testa att ställ ut du :-)
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
ja pet Class låter väldigt intressant efter som att hon har så härligt treprament ^^
Hennes syster är bra på agility men Soya har inte tålamodet, och tycker att det är mycket bättre att sitta hos mig :) på videon distraherade Miffo ganska mycket xD
Jag är väldigt sugen på att ställa ut henne, enligt mig är hon helt perfekt :)
#10 hon kommer från Bromma uppfödaren heter Lovisa Bard :)
tips på några bra utställingar i närheten utav stockholm? :)
Stora pet i september. Kallhälls folketshus
#13 Min Vera kommer från samma uppfödare, fast hon är choklad eubk dumbo. Påminner annars i utseende och personlighet, som är helt fantastisk
#15 hmm kanske ska cecka in där ^^
#16 GUD SÅ KUL!! :D visst är dom, jag har en till råtta från samma kul, som heter Timjan :) hon är Hevana Hasky Roan ^^ kan du visa en bild på vera?
#12 Kul! Finns kriterierna att läsa någonstans? :)
Jag ställde ut mina toppörade i standard iaf en gång var för att kolla läget. Om man ändå går på utställningen kan man lika gärna försöka samla på sig så mycket omdömen som det går. Speciellt om man tänker avla på råttorna! Då är det nästan ett måste.
//frida
#19 nawww… va söt! men Soya är född 8 april ^^ vad heter Veras mamma och pappa? :)
förresten finns det någon åldersgräns på råttan och den som ställer ut råttan?
#20 De är söta, dumbobebisar
Mamma heter Puma, pappa Gary. Har för mig att Vera är född 25 dec 2011. Är hon släkt med sin Soya tro?
#21 hahahahaha! då har jag nyheter till dig ^^ Soyas mamma heter Puma och pappan Rogge xD och nu kommer det roliga :P Miffo och uddas mamma är ju Soya och deras pappa… GARY xDDD
Ojoj vad Joyce (on) är lik mamma soya!!
#23 naww är hon? måste få se bilder på henne, är Joyce liten i storlek? :O
#24 Både ja och nej.. jag kan se om jag hittar någon nytagen bild :)
#16 gud vad hon är lik Soya! xD och fart det har hennes mamma också och Miffo dom är överallt och ingenstans, fast Soya vart mycket lugnare när hon fick bebisar :)
#22 Så Veris är halvsyster med alla dina råttor
? Äger du Gary nu, eller lånade du honom? Har du foton på föräldrarna, får du gärna visa dem
Vera är visserligen inte så gammal, men vilken fantastisk råtta hon är! Trygg, gosig, framåt och snäll mot alla. Funkar superbra att kittla och "retas" med
Verkar ha trevliga gener.
#28 Haha japp det är hon xD nej jag äger inte honom utan jag lånade honom, en underbar råtta så himmla söt! på Puma har jag inte men på Roger och Gary har jag :) Gary är den Hoodade råttan och roger är den vita ^^ ja alla mina fyra muppar är as snälla, Soya och Miffo är ganska vilda, men otroligt snälla och sociala, Udda och Timjan ser inte så bra, men dom är också otroligt snälla och älskar att mysa xD alla är mycket trygga så dom är mycket bra gener :D
#29 Sötpappan- Vera är lik honom på den bilden
Jag såg ju päronen hemma hos Lovisa, men blen förvirrad av alla råttor
Borde ha fotat, men tänkte inte på det då… Är Roger också från Lovisa? Ibland har man tur med att få tag i mysiga råttor- hoppas de är långlivade också
#30 haha ja jag fick världens rund visning eftersom att jag har vart där två gånger ^^ ja Roger var? från Lovisa men jag tror att han tyvär är död nu :(
Det hoppas jag med, dom är ju så mysiga :D
#31 Ah, fin var han iaf, Roger. Är svag för vita rådisar.
Ja, vi får hoppas det
#32 ja han är jätte fin :) yes, vi kan ju hålla kontakten så får vi se vad som händer dom små knopparna
#33 Jepp, det är alltid roligt att höra hur syskon utvecklas
#34 ja men precis :)