Hjälp mig nu snälla akut!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Hej! Jag har som ni vet en höggravid råtta och hon ka föda på måndag kväll/natt!!men nu på kvällen upptäckte jag att hon hade en knöl bakom vänstra framtassen!!! den har kommit på en dag och jag vet inte vad dt är!! ingår dt i gravidteten eller är det nån farlig tumör??!! jag behöver svar snabbt!!!!
/mhv zider…
på knölen satt också två bröstvårtor precis brevid varandra
Foto? Har det kommit så fort kan det vara en svullen lymfkörtel el om du har tur en abcess.
Det har kommit under en dag, och den är ganska stor--------------- typ så stor. Ska försöka ladda upp ett foto men dt är ganska svårt att ta så att det blir bra. Men om det nu skulle vara en svullen lymfkörtel ,kan ha nått och göra med dräktig heten? Och är den farlig? Och kommer den försvinna av sig själv eller kan man operera bort den?
Det kan vara en juvertumör.
Juvertumörer brukar vara godartade, men de kan växa ganska fort och bli stora.
Man kan oftast operera bort juvertumörer, men inte nu när hon är dräktig och ska ha ungar. Du får avvakta och se vad som händer om knölen försvinner eller om den växer och blir större.
Hon kommer förhoppningsvis kunna ta hand om sina ungar eftersom en hona har 12 spenar.
När ungarna är 5 veckor får du ta beslutet om du ska operera henne eller inte, om det går att operera och om det är en juvertumör.
okej tack för informatinonen! Det är så hemskt att den skulle komma just när hon är dräktig och snart ska föda… Vi tänkte prata med en veterinär och fråga lite om dem vet vad det kan vara för nått. Men om den nu skulle växa ännu mer, skulle den bara växa och växa?
En fråga till er som vet: om den är precis vid spenarna, kan det inte vara mjölkstockning? Kan råttor ha det? Mvh Nyfiken

Rent teoretiskt sett så kan råttor ha mjölkstockning precis som alla andra djur med juver. Men det blir inte stora knölar, och mjölkstockning är det lite tidigt för eftersom ungarna inte är ute och hon inte har mjölk ännu.
Qui dormit, non peccat
men efter som knölen sitter på tvåspenor, dår dt att operera bort den då eller kommer dem två spenorna försvinna?

Om det är en juvertumör och den opereras så kommer spenarna att försvinna troligtvis, beror ju helt på hur tumören sitter. Honan kommer inte kunna använda de spenarna ändå om det är en juvertumör.
Qui dormit, non peccat
men hur länge kan en råtta leva med en juvertumör? för vi kan ju som sagt inte operera bort förrän när ungarna är 5 veckor gamla #4

Beror ju på hur snabbväxande den är och vart den sitter. En del råttor kan leva ett år med tumör, andra behöver opereras inom ett par veckor för att den växer sig för stor och trycker på viktiga organ.
Qui dormit, non peccat
men "knölen" sitter inte riktigt fast i kroppenär det bra eller dåligt?

Har ingen större betydelse, det som kan vara bra är att den inte går så djupt och kan vara lättare att operera om den sitter ytligt.
Qui dormit, non peccat
ja den sitter ju liksom ytligt och hänger inte ihop med kroppen. men det sitter ju två spenor som sagt på knölen, kommer ungarna att kunna dia på dem??

Nej de funkar troligtvis inte eftersom det är en tumör i vävnaden, sen beror det på om mjölkkörteln är skadad eller inte och så. De kan ju vara ömma oxå så honan inte vill ha ungar där.
Qui dormit, non peccat