Silver Black - hur mycket silver?
Jag har i dagsläget fyra Silver Blacks hemma och färgen tilltalar mig verkligen. Det jag funderar på är just silvreringen, hur mycket anses vara typiskt för varianten?
Jag vet ju att många jobbat för att minska silvreringen, finns det någon som jobbar åt andra hållet, dvs få råttorna så silvrerade som möjligt?

Finns ingen anledning tycker jag att få fram så silvrerade råttor som möjligt, silvreringen förstör ju färgen och är väldigt svår att få bort. Finns inget som är typiskt för färgen black, de kan vara mer eller mindre silverade.
Qui dormit, non peccat
En bra Silver Black ska ha jämnt fördelat silverstrån i pälsen.
#1 Jo, jag vet ju att silvrering inte är enbart på svarta men eftersom jag har svarta hemma så är det just svart jag funderar på. Att färgen inte ska ha mycket silver må vara, samtidigt så har ju alla andra varianter kommit till på grund av selektering så varför inte översilvrade råttor?

Ja jag ser inte vad som skulle vara bra med översilvrerade råttor? Det är ju inte en teckning eller en färg och utställningsmässigt får översilvrerade råttor nedslag då en silvrerad råtta ska ha jämt fördelade strån i pälsen som Glimmer skriver.
Qui dormit, non peccat

Läre bli lätt att hitta avelsmaterial dock, då det finns väldigt mycket silvrerade svarta.
Qui dormit, non peccat
#4 Nej jag ser ju problemen också men de vita teckningarna har ju troligen uppkommit för att någon tycker att det är snyggt det med.