Blivit med råttuppfödning
Jo så är det. Det är en uppfödare som föder upp ormmat under lite trista förhållanden så jag erbjöd mej att göra det åt hen för att låta råttorna ha ett bättre liv så länge dom lever. vill bara slänga ut den här infom för jag känner att jag egentligen kan alldeles för lite om just råttor. En fåga jag har är om det skulle vara möjligt att ha honorrna med sina kullar i burar som är 60x50x30 cm bxlxh. Altså en hona med sin kull för att de ska slippa sitta i hop när dom har sina ungar. Annars så har jag delat upp dom i grupper om tre i burar som är 70x100x50 utom en grupp på 5 hanar. Jag kommer senare att ha burar till honorna som är 50x100x50 bxlxh och använda de större till avvanda ungar (från 4 v)
Undrar också över frontline, dosering och vad ni har för erfarenheter av det. Jag tror dom har skabb för hanarna har svarta "knoppar" under hakan. Frontline vill jag använda för att det är receptfritt. Råttorna är inte handtama så jag kan inte ta med dom till vetten för undersökning. Fast jag jobbar så klart på att få dom så tama som möjligt, det blir ju trevligare både för dom och mej. Och är det någon som har en gammal bur till skänks så blir jag överlycklig. Behövs alltid reservare.
Naturligtvis kommer inga råttor att säljas till sälskap eller avel.

60*50*30 är ju lagligt, så du kan ha en hona med kull i en sådan. Till små ungar bör man inte ha en hög bur eller boplatser högt upp, de kravlar lätt iväg och klantar sig de små.
Frontline är skräp, skulle inte använda det på något djur alls över huvud taget. Det är extremt gifitgt och förgiftningssymtom och allergiska reaktioner, problem med nervsystemet, depressioner, klåda och andningsproblem är inte ovanliga.
Även dödsfall har inträffat bland både kaniner, hundar och råttor.
Ungar under 8 veckor får inte behandlas och behandlade djur får inte komma i kontakt med vatten som vid bad på 2 dagar.
Frontline tar för övrigt loppor, löss och fästingar så har du skabb så ska du ha något annat.
Att ta mindre hanterbara djur till vetten är inget som helst problem, skulle det behövas så har vetten handskar.
Qui dormit, non peccat
Tack för tips om burarna. Dom skulle bara bli 30 höga. Honorna skulle bara vara där i 4 veckor och flytta tillbaka till sin stora bur igen efter kull. Kan det funka? Att honorna flyttar i från sin grupp och tillbaka igen eller behövs ny intro månne?
Jag tänker att det skulle bli en hemsk skräck upplevelse för råttan att åka till vetten och undrar om den skulle bli möjlig att bygga upp ett förtroende hos den igen? Dom skriker när jag försiktigt försöker att lyfta ner dom från hyllorna för att städa….
Tycker det känns läskigt med alla ungar. Alla honor är dräktiga och tre kullar har fötts sen dom kom till mej. Den ena kullen kom precis när dom anlänt och den hon gruppen hade precis fått en ny hane i sin bur så hon - eller han åt upp ungarna vilket jag tycker är helt förståeligt. De andra två kullarna har klarat sej jag har tagit bort alla hanar ur honornas burar, men honorna sitter ju i hop och det känns inte bra alls sen verkar det som att ena hona har tagit över den andra kullen. Jag måste skynda mej att fixa egna burar till alla gravida tanter och flickor :/ Vilken oro, jag kände aldrig sån här oro med hundarna eller kaninerna men det var väl kaske för att man var van på ett annat sätt och kände att man hade riktiga förutsättningar at ge djuren det dom behövde. Kan inte säga att jag känner det med dessa råttor, men det ju i alla fall en förbättring för dom.

30 cm höga är lagligt, man behöver inte ha så mycket mer de två första veckorna heller egentligen. Huvudsaken är att mamman kan gå ur boet och röra på sig om hon vill det.
Det blir ju en ny introducering varje gång du delar på honorna, och du måste ju introducera ungarna om du ska ha några kvar.
Ibland blir det så att en hona tar över alla ungar, ibland hjälps de åt. Prova att dela upp ungarna och se hur det går om ens alla ska vara kvar.
Bygga uppförtroendet går fint, var bara lugn och hantera dem stadigt, täck över dem när de reser så de åker mörkt brukar underlätta. Stadigt tag om den och nära kroppen när du lyfter dem.
ibland kan det funka utmärkt att chocka ett djur där du är den enda de känner igen, mao du är den enda tryggheten. Ta med den som är stabilast och förklara att alla ser likadana ut där hemma men är inte flyttbara pga ungarna tex.
Har hanarna skabb så har alla råttorna det och du måste behandla alla eftersom de suttit ihop förresten.
Qui dormit, non peccat

Jag vill bara påminna om att stronghold också är väldigt starkt och ska helst inte ges till dräktiga honor. Bara en liten notis sådär. Men kanske är svårt att göra avbrott i aveln pga omständigheterna?
Älskar mina stora små vänner..

Stronghold kan ges till dräktiga honor och små ungar, det är ett av de säkraste medlen vad jag vet. Men kan man undvika alla medel så är det ju det bästa!
Men små ungar och skabbangrepp kan skada dem allvarligt. Fast ska de bli mat som pinkisar är det bättre att inte medicinera alls då strongholden finns kvar i blodet och kan gå ut till djuret som äter dem.
Skulle kunna tänka mig att ett djur som behandlats inte får bli foder de närmsta 3 veckorna för att allt ska försvinna.
Qui dormit, non peccat

Jasså?
Jag som hade för mig att det inte alls rekommenderas. Kanske blandar ihop med Ivomec.
En snabbgoogling gav detta resultat:
http://www.buystronghold.co.uk/datasheet.html
Ok att ge till dräktiga och digivande men inte till ungar under 6 v står det här. Smått motsägelsefullt?
Jag är försiktig med stronghold nu för tiden, hade en hona med utslag som blev jättedålig efter en kur.
Älskar mina stora små vänner..

Om immunförsvaret redan var kraftigt nedsatt så kan minsta lilla få vågskålen att tippa över. Är inget större fan av ivomec heller,men det är betydligt bättre än frontline.
Ivomec reagerar många djur på genom kramper bla och dödsfall har skett. Inte alls bra att överdosera. Men ivomec rekommenderas ofta i musvärlden har jag för mig, mysko sånt där.
Qui dormit, non peccat
Tack för alla svar! Jag har fått telefontid hos vetrinären i morgon, så får jag se vad han tycker. Jag skulle ju behöva behandla alla vuxna och ungarna får det väl i och med att dom liggar hos honan hela tiden.
#4 Dom verkar väldigt fredliga av sej så jag hoppas att intronen går bra sen. Den hona som blivit av med sina ungar är heldeppig. Skulle vilja sätta henne med bebisar i egen bur. Hennes kull är födda den 21/5 vågar jag flytta på dom?

#9 Svårt att säga, hon kan lika gärna bita ihjäl ungar pga stressen faktiskt. Eller så blir hon jätteglad.
Känner du för det så prova med en unge under bevakning och se hur hon reagerar.
Qui dormit, non peccat
Kom på att jag kanske bara stressar den hona som har sin egen kull tillsammans med hennes kull. Hennes ungar är bara re dagar. :(
Vill bara med stor GLÄDJE meddela att uppfödaren upphört med uppfödningen!!!!
Jag har sparat så många jag kunnat så nu har jag 15 råttor här hemma i olika åldrar. 
#12 HURRAAAA! 

// Lise
When nothing goes right, go left!
Vad skönt! :D
It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.