När kan man känna foster?
Har klämmt och myst med Håkans eventuella bebis-mage idag och jag och maken är helt säkra på att vi kände foster där inne. Vi gämförde med andra råttor och Håkans mage var inte en i mängden. Så jag undrar om någon har koll på när man kan känna av foster från magen?
Vi misstänker att hon har gått över halva tiden nu och ska ta fram förlossningsbur under dagen så vi har det gjort. Hon är inte märkbart runt än, men när jag jämför med Kajsa från hennes graviditet så är det ganska så likt hur Kajsa såg ut 6 dagar innan nedkomst.
Jag kunde känna sparkar och rörelser vid dag 18 tror jag…
Är det en planerad parning? Hon ser ju så liten ut…
It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.
#1 Några rörelser har jag inte kännt, bara att det finns något där.
Nej, det är inte planerat, jag plockade henne från en bur med hanar i en zoobutik för ett par dagar sedan och tog med henne hem. Om jag inte hade tagit henne så hade de skickat tillbaka henne till grossisten. Ingen aning om hur länge hon har suttit där. Hon är född 12e eller 14e maj enligt deras noteringar.
Jaha, fast man sku ju inte stödja grossitaveln, även fast det känns svårt att lämna dom i det skicket :(
It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.
#3 Ja jag är fullt medveten om det. Jag är inte nybörjare med råttor.
Håll er till ämnet tack :)
Kan man inte skada fostren om man klämmer osv?
Kom at ttänka på det när jag såg tråden :P De är ju så små och sköta tänker jag?
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
#6 Jo, man ska inte hålla på och klämma för mycket, Har för mig att mn kan se fosterrörelser nån dag eller tre innan förlossning.
#6 givetvis så är det inte hårt, var nog fel ordval med att säga "klämma". Men det känns lite där inne ialla fall när man klappar på magen när man har henne i handen.
#7 & #8 Ah okej, jag skulle nog inte våga känna på magen av rädla för att krossa dem, haha.
#8 Nejdå order Klämma var inte fel, jag bara tänkte på om det var okej eller inte, jag är ganska (över)försiktigt när det kommer till foster och nyfödda, hehe :P
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
#9 barn av alla dess sorter tål mer än vad man tror. Jag är inte orolig så. Såg hur Håkan trängde sig förbi två stora feta damer i ett ferplast-rör i buren förut, och hon är jätteliten i jämförelse med de två tjockisarna. Såg hur magen blev helt platt utmot sidorna 
#6 se rörelser är ganska så häftligt. Såg på Kajsa dagen innan hon födde sist om jag minns rätt.