Favoritfärg och teckning?
Vet inte om det fanns någon sånhär tråd? Kunde i alla fall inte hitat nån och sökfunktionen var lite si och så: Stör nån sig är det väl bara att låsa och radera!
Jag är lite nyfiken, vad är just Din favorit gällande färg och teckningar på råttor?
Och finns det någon du har svårare för?
(Inga påhopp nu va - alla kan inte tycka olika så försök vara shyssta!)
Själv har jag så JÄVLA svårt att välja just EN favorit, Men några som är extra fina enligt mig är: Blue, Amber, Lila(?) och Albino :D
Gällande teckningar är jag sjukt svag för ''mönstrade'' :D
Typ ambk, eubk, varigated, hooded, capped…
Och gud, Roans! *_* fast lite synd att dom bleks :(
(Finns det roans som inte bleks? eller andar med samma teckning menar jag kanske…)
Jag har svårt för nakenråttor, tycker dom är lite sådär fulsöta i ärlighetens namn!
Och rex som är halvt om halvt pälslösa känns inte heller så gosigt D:
MEN, med tanke på vad jag tyckte om de flesta råttor för ett tag sedan så vet man aldrig vad som hända skall *skratt*
Jag är svag för svarta, blå och minkar.
Teckningsmässigt så är jag toksåld på varigated och siames. Gillar badger också och hoppas att få se en live nån gång.
Jag är inte särskilt förtjust i augoti, dom kan vara söta men det är inte min smak. Sen så har jag svårt för hooded.
Något jag inte vill ha att göra med är nakna djur av någon sort… Hade jag velat gosa med sådana så hade jag skaffat mig en karl för dom har åtminstone inte tänder.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Jag är svag för Blåa, Minkar och Agouti.
Teckningen är jag småförtjust i Hooded men gillar mest helfärgade :)
Är inte förtjust i siames.
Men jag kan nog fastna för lite andra färger oxå, råttor är bara för sööta :)
Jag är sjukt svag för rödtottar.. gäller alla djur!
Fawn & amber är så fina.. inte haft ngn i den färgen (än) :)
Siamese teckning är också en favorit!
Åh, mink glömde jag ju med!
#1, vad är augito? D:
Blå, mink, agouti och choklad är färger jag är svag för. :) Amber också, när jag tänker efter. Gärna eubk eller ambk. Sådant jag har lite svårare för är roan (gillar inte riktigt det där med blekningen) och hooded, men det finns alltid undantag! :)
Siameser är ju underbara (*host* har absolut inget att göra med att mina grabbar här hemma är mesar *host*) och likaså burmeser, tycker de är så snygga. :)
Rex eller slät spelar ingen större roll, men jag tar avstånd från naket, likt de flesta här. :)
Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)
Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus
#4 Kika i den nålade tråden med varianter :) Där finns en länk till en hel tråd med bilder på bara agouti!
Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)
Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus
Svart och bläsat är det snyggaste!
Har lite svårt för cinnamon

Black, blue, amber, burmese, champagne, pew och bew.
Absoluta favoriterna är black ambk och blue hooded.
Mink börjar nog smyga sig in också:) Släta och rex, det spelar ingen roll, men det ska vara toppörat och absolut INTE dumbo. Sen naket och dubbelrex gillar jag inte heller.

Kul och läsa om att det är så olika :)
För min del så varierar det väldigt mycket, men just nu så är det nog burmeser, svartögda siameser, russian blue, pearl, blue..
Teckningar så gillar jag bläsade, variegated, ambk..
Sen tycker jag vissa fäger passar bättre på vissa färger. Tycker tecknade råttor och siameser passar bäst släta. Sen börjar jag gilla velveteen mer och mer. Satiner tycker jag är snyggast black eller mörk färg. Och framförallt i dumbo :)
Jag är svag för svarta, blåa och amber råttor som är bläsade. De svarta bläsade har jag gott om här hemma eftersom jag föder upp dem, men jag skulle jättegärna vilja ha blå bläsade till mina linjer. Varigated är jag också svag för.
Jag gillade inte agouti särskilt mycket innan, men nu har jag vant mig lite då jag har två boys här hemma. Annars är jag inte så förtjust i pew..
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se
Blå dumbo stoppar jag i fickan och går! :O
Black eubk, fawn och pew gillar jag mest.
Min Dallas som är blå beige är sjukt fin också.
Helst dumbo och rex ;) Älskar att mysa in mig i rexpälsar och när dom är dumbo ser dom så dumma ut :P

Åh, jag glömde ju att jag gillar pearl/dark pearl, svartögda siameser och beige också:)
Haha, jag gillar visst många färger:P
åhh kul tråd =)
gillar blue, mink ( så gråa som möjligt) himalaya, blue agouti, agouti om råttan är rex, tycker tickade varianter kommer bäst till sin rätt i en rexad päls.
när det gäller teckningar är jag svag för varigated o hooded
gillar inte roans..
Jag gillar alla ljusa färger, varigated, hooded och roans 
Jag gillar färgerna amber och black bäst.
Och jag gillar teckningen ambk bäst.
Jag tycker släta är finare än rexade.
Men jag vet inte vad jag inte gillar för färg/ teckning.
Mina favoritfärger är siames, amber, cinnamon och blue och bläsade råttor som inte är roan i vilken färg som helst
Mina favoritteckningar är ambk, variegated och capped

Har ingen speciell favorit färg, men favoritteckningarna är striped roan och husky, synd bara att de bleks och inte får behålla den vackra teckning de har från början.
I övrigt är jag ganska kräsen, jag gillar inte dumboöron, inte nakna eller rexade utan det ska vara den vanliga släta pälsen enligt min smak.
Just ja, jag är väldigt svag för albino oavsett vilken djurart det är. 
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Min favorit-teckning är capped. I den teckningen kan råttan ha vilken färg som helst faktiskt (den är ju ändå mest vit
)
Jag gillar faktiskt nästan alla färger men för att välja ut några favoriter så kan jag nämna: mink, amber, cinnamon. Men gillar också black och agouti.
jag är svag för husky Roans och Himalaya:) Hehe^^
Min blogg: SweGizmo.se

Gillar alla typer o färger bara det är en frisk råtta.
Fast finns några som jag gärna stopar i fickan o det är cinnamon o svartögd vit
Badger är mums.
Var rätt trött på mink, augoti, albino o dåliga hoodes innan när det var dessa man såg mest på utställningar o i djuraffärer.
Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute
Utan djur är livet inge kul!Glad
Siameser är ju bara mmmm sötnööt :) Tänk er en kull små siameser :)
Sedan har vi färger som är åt blå håller och lite mer av de svåra att få.
Tycker om de flesta teckningar :)
Rex, naken, dumbo, satin, topp örat jag tycker om allt. Ja jag vet mycket väl att Naken inte är bra, men tycker de är så fruktansvärt söta iaf.
Tycker inte om de vanliga färgerna som Augoti och vit. (Såklart är det
sött med :D)
Capped är inget av större intresse, inte hooded heller.
Dubbelrex tycker jag inte om vidare.
http://sunflake.weebly.com
Hälsningar Erica och råttorna :)
Intresant tråd att läsa.
Jag är ärligt talat inte säker på vad jag gillar för färger. Ena dagen kan jag vara sjukt såld på blå råttor, andra dagen gillar jag dom inte alls. Men jag föredrar nog mörka färger. Black är rätt så ok och agouti är jättefint! Svartögda siameser och burmeser är så fina, så fina. Men jag är inte särsklit förtjust i rödögda råttor. Tycker inte dom är läskiga eller så, gillar dom bara inte. Rubinögon är däremot jättefint. Jag har väldigt svårt för roans. Dom kan vara jättefina (min black husky är något av det vakraste jag sett) men för det mesta bleks dom för mycket och ser bara skabbiga ut. Gillar inte ögonen på roans heller.
Teckningar gillar jag nästan inte alls. Ju mindre vitt desto bättre. Jag har särskilt svårt för hooded. Men badger och ambk (undrar om inte det är samma sak nästan?) kan vara jättefint med rätt färg. Ljusa råttor är finast otecknade. Eubk och irish är ganska fint det också, men det syns ju inte så bra…
Dumbo är jättegulligt, och rex är urmysigt. Men tycker nästan lika mycket om släta och toppörade råttor. Variation förnöjer, liksom. Tycker nakenråttor är så underbart söta så att det finns inte. Det är synd att dom är så sjukliga av sig, för annars hade jag gärna velat ha en…
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Tycker att Cinnamon är ruskigt fint, särskilt i rex, och PEW.
Annars är jag väldigt svag för Roans. Bläsade ambk och capped är också favoriter.
Drömråttan= siamese eller himalaya, svarta ögon, dumboöron, rex. Alt svartögd vit med rexpäls…
#25 - Hihi jag har en svartögd dumbo siames hona :D
http://sunflake.weebly.com
Hälsningar Erica och råttorna :)
Bild? De är väldigt vackra…
Jag gillar väl dom flesta färgerna men har svårare med teckningar. Ska det vara vit så ska det vara hela råttan eller bara på magen (och alla teckningar där det är så). Men drömmen är väl en blå eller svart sötnöt.
Det roliga är väl att det jag minst gillar är roan, striped, capped, bareback och liknande. Ändå är det jag har hemma en husky roan och en ja.. jag är inte säker på vad hon är.. har inte tänkt så mycket på det men vit kropp och brunt huvud.. måste kolla upp det ordentligt.. Gillar ju egentligen inte utseendet på mina egna älsklingar men herre jävlar vad jag avgudar dom ändå ^^
Har inga favoriter.. dom råttor jag har för stunden har favoritfärg och teckning, haha! men måste säga att jag börjar bli lite svag för siameser :P
Små stjärnor lyser också i mörkret.

en klar favorit här är, och har alltid varit black…
sen kommer blue & chocolate som delad tvåa
(men jag har även en svaghet för mesar & himi)
agouti & PEW är ngt jag däremot inte är så förtjust i >_<
(trots att jag äger en PEW grabb)
You can't spell Bitchy without Itchy

Favorit färgen är Mink :D
och tecknings messigt är de bläsade, varigated och ambk samt mask point :D
Är en sån där som har så svårt för att bestämma sig… Jag är svag för blåa ögon, dumbo och rex, men gillar även svarta ögon, toppörade och släta (ehm, hade väl varit lättare att säga: jag gillar inte rödögda? haha) Och siameser, agouti, blue agouti, lilac, irish och hooded ^^
Pearl är en favvo, beige (en snygg sådan), bläsade råttor av alla färger!
Hälsningar Anna med pälsklingar!

Jag är väldigt förtjust i blåa djur generellt. Har inte haft någon blå råtta än, men en dag så… Allra helst skulle jag vilja ha en med någon vit teckning också. Blue hooded t.ex. Har en bekant som föder upp russian blue agoutis och liknande varianter i Wales och de är verkligen vackra också.
Är också väldigt förtjust i choklad, det skulle också vara kul att få chansen att äga någon gång, återigen skulle drömmen vara i kombination med vitt… jag är väldigt svag för tecknade djur, i alla arter.
Jag tycker rex är tilltalande. Jag har bara haft en och han dog tyvärr i förtid pga sjukdom, men hoppas ha fler i framtiden.
Innan jag skaffade mina råttor ville jag helst inte ha agouti. Självklart blev en av de allra första jag skaffade just en sådan ;) Och med tiden blev jag kär i agoutis. De är väldigt vackra med sina bandade hår, faktiskt…
Jag är inte så förtjust i hårlössa råttor och det är inget jag planera att införskaffa annat än i extremfall (typ omhändertagsfall).
Bläsad black ambk är min favorit. Tycker inte om roan, har dock en hemma. Dubbelrexar är inget för mig. Fast jag har ägt en . Miclas nero neril.
Min drömråtta just nu är en Blå ambk dumbo med stor fin pannfläck (svart funkar också)
Jag har svårare för naket, tycker det är lite obehagligt att röra (gäller alla nakna djur) färgmässigt har jag väl ingen större "usch"-känsla för.. det skulle väl vara en gulaktig färg (vet inte vad den jag tänker på heter) så det ser ut som smuts och testosteron-fläckar(?) på hanar.. :P (de fläckar man kan se på vissa hanars hudbotten)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Det är verkligen svårt att välja, men mina favoritfärgerna är: mink, blå, russian blue, coffee och burmese. Och favorittäckningarna är: american berkshire (helst med bläs) och variegated:)
Jag älskar blått i alla varianter, agouti, bra black. Sedan även dumbo och helfärga.
Äh jag kan nog göra en lista på alla färger ;-) Finns några jag inte gillar. Men i storsett så blir jag kär i färger utefter råttors personlighet.
Gillade inte agouti förr. Men sedan fick jag hem en och smälte direkt. Efter det har jag älskat agouti. Så det är nog personligheten på råttan som gör om jag fastnar för själva utseendet. Ibland kan det tom vara hur utrycken i ögonen är.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Mina favoriter är alla Blue-varianterna, Siamese (både b-e och rubinögd), Burmese, Topaz, Capped, Essex, Bareback, Masked och Badger.
Kan dock erkänna att om en råtta är en riktigt bra rexad dumbo så spelar inte färgen någon större roll för mig, smälter totalt.. 
En annan pälsvariant jag tycker om är Harley.
Några varianter jag inte är förtjust i är Pew, Hooded, Roans, Manx, Dvärgråttor och Naket, samt Dubbelrex och Fuzzy.
/ Emma
Mina favoritfäger är mink, agouti, chocolate, amber, cinnamon och curry. Har även lite av ett svagt hjärta för vissa black. Kan tycka blue är riktigt fint också, men smaken drar mer åt olika bruna nyanser.
När det gäller teckningar gillar jag mestadels helfärgade eller variegated. Magteckningar som är ganska stora är mysigt också.
Jag gillar även svartögda siameser. Jag är även förtjust i PEW, då särskilt dumbo.
Och så gillar jag capped och lite andra teckningar som jag inte minns namnet på just nu (haha, det hade kanske bara varit lättast att säga vad jag inte tycker om? :P)
Smälter nästan alltid för en ljus svanstipp, oavsett färg eller teckning.
Det jag har svårast för är hooded, särskilt black och agouti.
Har inga direkta preferenser när det kommer till öron- eller pälstyp.
Jag är riktigt svag för Blue, Black och champagne.. Blue spelar ingen roll vad teckningen är på, inte champagne heller men black ska vara Hood, capped osv då jag har svårt för helsvarta å helbruna rådisar. Tycker inte om nakna råttor alls, tycker d är rätt äckliga. =/ (hoppas ingen tar illa upp, bara vad jag tycker.) Har även lite svårt för rexade men d kan säkert ändras.
Urblekta minkar, har jag svårt för .
Gillar Blåa, Agouti och coffe mest, kan inte välja en:) Teckningen spelar ingen roll, gillar alla, har ingen direkt favorit eller som jag inte gillar.
alltså jag älskar dom flesta färger och mönster ^^ men jag har fastnat lite extra för champange, mink, black, blue, blue agouti, cinnamon pearl, coffe och alla sortes siameser ^^
och tekningar tycker jag om ambk, bareback, capped, dalmatin, eubk och variegated :)
Jag har inga som helst problem med roan eller hooded men eftersom att dom är så vanliga så är dom inte så roliga :P
Jag diggar också slät och rex tycker att det är supersött xP
Men dubbelrex och fuzz… nja inte direkt min smak, naken råttor är sjukt fulsöta xD (på ett bra sätt)
och jag bara ÄLSKAR Dumbo! så grymt söta!! jag gillar också toppörade men föredrar Dumbo ^^ jag har fyra dumbo råttor och dom ser ju för roliga ut x)
glömde skriva att jag gillar bläsde också xD
Färger; Blue, black, champagne.. sen är ja inte så bra på färger ;)
teckning: Hooded, huskey..
Har lite svårt för enfärgade rådisar men champagne och Blue funkar i det!