Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 604 ggr
Enkeli90
0

stark kissdoft!

Hej!
Min äldre råttdam har börjat kissa väldigt starkt och vet inte riktigt vad jag ska göra. Hon är snart 2 och här om dagen hittade jag en liten knöl vid sidan av magen stor som en tia. Hon har även varit förkyld en längre tid, ingen medicin hjälper längre. Hon är pigg och glad annars och dricker varje dag. Så fort hon kissar lite luktar det gammalt kiss, alltså ingen frisk doft…  Vad ska jag göra?  /Em

hus-musen
0

Kan hon kissa normalt? Eller kissar hon mer sällan?

Kan vara så att knölen är invändig och trycker på urinblåsan så hon har svårt att tömma den. De kan få urinvägsinfektion oxå som luktar illa.

Qui dormit, non peccat

Enkeli90
0

Jag har ju två råttor till, så har inte riktigt koll. I alla fall dagligen.
Knölen sitter "löst" alltså kan man "flytta" på den lite. Funderade med på urinvägsinfektion, vad ger man dem då?

hus-musen
0

Antibiotika får du hos veterinären isåfall. Vilken du får är lite olika, en del får bactrim.

Qui dormit, non peccat

sarakaka
0

Vet någon här om man kan ge råttor tranbärsjuice?
Det är ju bra för att motverka urinvägsinfektion.

hus-musen
0

Visst kan man ge råttor tranbärsjuice så länge de har tillgång till vatten oxå. Det funkar sisådär i förebyggande syfte, men gör inte mycket för att motverka annat än om man har mindre känningar av uvi. Dessutom är det mängder man ska dricka, svårt att få i råttan tillräckligt mycket.

Qui dormit, non peccat

Enkeli90
0

Tänkte med på hemmakurer, som ex citron i vattnet?

mikeiko
0

Gamla råttisar kan få njurproblem, skulle tro att det kan vara något sånt som påverkar urinets lukt.