Hur ofta får era råttor springa lösa i rummet?
Jag funderade lite på hur ofta era råttor brukar få springa lösa? Jag har fått uppfattningen om att en del på det här forumet låter de springa in och ut ur buren hur de vill, men är de 100% rumsrena då eller?
Jag vet faktiskt inte om mina är det, i buren gör de både #1 och #2 i lådan (till 95% iaf) men är svårt att se om det har blivit någon liten pöl på golvet efter att de har fått springa där. Bajsat i rummet har de inte gjort i alla fall :P
Men det var därför jag undrade, för jag törs inte låta mina springa lösa längre än cirka 1 timme/dag, för då börjar jag bli nervös att de är nödiga och att lägenheten ska börja stinka.
Skulle vara kul om de fick springa lösa mera dock…
egobitch_ @ instagram
Mina springer ute i rummet varje kväll. Alla 3 älskar att vara bakom tv bänken, vet inte vad som är så himla roligt med den då bara 1 av mina 3 råttor har undersökt andra sidan rummet (mer saker där). Vet att en av mina råttor va väldigt nödig bakom tv bänken en gång. Annars brukar jag aldrig hitta något. Men dom är inte toa tränade ^^

Min ena hane är lös dygnet runt, hans bur står alltid öppen. Han är 100% toatränad, sker aldrig olyckor om han har tillgång till en toalåda. Finns ingen toalåda däremot så sätter han sig i sitt toahörn ändå.
Qui dormit, non peccat
Okej :) Tror ni att de förstår att samma regler gäller utanför buren som i buren? Jag har ju som sagt inte hittat några bajspluttar men blir ändå osäker :P Skulle vara så kul om de kunde springa lösa hela tiden när jag är hemma.
egobitch_ @ instagram
Jag låter buren alltid stå öppen förutom när jag sover eller inte är hemma, de är då i mitt rum.
I can't drown my demons, they know how to swim.
#2 mina älskar att klättra i persiennerna :D Måste se sjukt roligt ut om någon går förbi (bor på markplan)
Andra favoostället är att bädda ner sej bakom soffkuddarna. Men det gillar inte jag att de gör ^^
egobitch_ @ instagram

#3 Visa dem toalådan, ser du att de missar så sätt ner dem i den bara. Men är de tränade i buren så brukar det funka bra utanför oxå, så länge det inte är för långt att springa till toalådan. Ibland får man ha flera små lådor på de ställen de gärna ligger på :)
Qui dormit, non peccat
Dygnet runt här med, har toalådor utplacerade i lägenheten, samt lagt rör där de vill ligga och myskissa xD
Haha ja men då ska jag lägga ut massa lådor :) Har lagt ut 2, en i varje ände av vardagsrummet, men de har aldrig använt dom :S därav min osäkerhet :P
Det verkar så mysigt att ha dom ute hela tiden, det känns som att man missar massa viktig "kvantitetstid" med dom nu.
egobitch_ @ instagram

Mina råttor har sina "toahörn", med eller utan toalåda. Dom sprider ju inte bajspluttar över hela golvet, liksom. :)
#1 haha mina älskar också att vara bakom tvbänken. Tycker inte det ska vara så mycket skillnad att vara bakom soffan men dom springer alltid direkt till tv bänken.
Jag har mina lösa hela kvällarna när jag bara sitter och glor på tv eller liknande. Eller hade innan jag fick hem mina två nya, vill lära känna dom innan jag ha öppen bur
Man märker ju var de har sin favvoställen att göra nummer 2 på xD då är det bara att ställa toalådorna på de ställena! Men hörn/under möbler brukar vara deras melodi.
När jag e hemma så är buren ofta öppen. Killarna är mer lydiga än tjejerna. Eftersom jag har 2 innekatter så måste jag vara med o kasta get öga på dem.
Ni som har ute era råttor länge i sträck… gnager de inte på saker? Mina brukar bli som små gangstrar och ska gnaga på det mesta, såsom sladdar, lister, sängkanten osv när dem är uttråkade…
Japp, men man får vara på och fya dem när de biter på sånt de inte får, sen får man se till att ge dem annan sysselsättning :)
Mina två som jag har haft länge har inget intresse av att gnaga på saker. Lucky me :D
Jag brukar ha mina råttor lösa ungefär 2 - 3 timmar per dag, jag brukar titta på film och eftersom att mitt rum är som ett stort rått rum (nästan)
Dom har sin bur öppen då, så oftast brukar dom springa in och dricka, äta och bajsa sen springer som ut ingen :)
Som sagt är mitt rum ganska rått säkert, dom har sin lilla kartong stad, som dom älskar att vara i, sen har dom sitt söta lilla kat träd som ser ut som en liten trä koja :P där brukar dom vila och dom har även ett litet mat föråd där ^^ Alla sladdar och sånna saker har jag lagt i en låda högt upp och som jag vet att dom inte kommer upp på.
Sen ska jag troligtvis snart göra ett litet rör system till som jag kommer sätta upp längst en utav väggarna, och så ska jag fixa ett jätte härligt rått rum :D
#16 Mys! Tänk på att ha plaströr som du lätt kan ta ner och spola ur, då rör har en tendens att fyllas av kiss och gammal mat…
#17 haha ja jag vet min pappa har ett bar grymma rör som jag kan få :D
#16 gud vad mysigt det lät :D dom har det bra verkar det som :D
Mina råttor gnager som tur är inte på saker dom inte får :) Men jag har ett trähus som står utanför buren dom brukar va och gnaga på :) Jag lät dom va ute ur buren hela kvällen idag, men när de gick och lade sej och sov bakom soffryggen så lade jag dem i buren igen :P
Men fortfarande har dom inte använt lådorna som står i rummet, men de går in i buren och går på lådan där melllan varven iaf :)
Hoppas det inte är kiss i soffan nu 
egobitch_ @ instagram
Inte alls mycket sedan vi fick barn, samvetet ömmar 

Mina fick springa lösa ända tills jag en dag märkte (efter en lång tids bra beteende från råttornas sida) att flera elsladdar var söndergnagade ända in till koppartrådarna…. Efter det vågar jag inte ha lös dem om jag inte sitter bredvid och håller 100% koll på dem. Jag har tyvärr inget rum jag kan råttsäkra helt. Hoppas på det vid min nästa lägenhet.
Mina är ute minst 3 timmar per dag,men oftast blir det mellan 4-6 timmar. Mina flickor bor i "datarummet" och visst har dom smågnagat på en del kablar. Men oftast har dom så mycket annat roligt att göra, att dom enbart gnagar om dom har tråkigt..
Det där med rumsren har jag aldrig ens försökt. Fram tills dom var ett år gjorde dom alla sina behov i buren. Hände bara en kiss-olycka någon enstaka gång. På äldre dar kissar dom gladeligen ÖVERALLT(men bajsar bara i buren) Jag löser kissandet med att torka golvet efter deras utevistelse.
Aurora la tre stora kablar på min systemkamera…. Inte coolt….
Mina två tjejer (vars bur står i mitt rum) springer lösa 2-3 timmar varje kväll, då springer de mellan buren (hemmagjord:)), soffan och sängen. De hoppar aldrig ner på golvet så de förstör inget, dock är de inte 100% rumsrena, men de är unga så vi jobbar på det:). Sen är det ute lite på dagen också men då sitter de bara på axeln.