Råttor iFokus

Råttor

Etikettgenetik-utseende
Läst 1288 ggr
[SelmaDoris]
0

Vilken färg?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Undrar vad det är för färg på min tös. (ursäkta bilden, och hon har inte fastnat eller nått^^, hon brukar ligga sådär. Fråga inre varför…)

Lamina
1

Ser ut som en mink tycker jag.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[Glimmersråttor]
1

Bilden har ett gult ljus över sig vilket gör färgen missvisande.

Vet du föräldrarnas färger?

Har hon rubinögon?

[SelmaDoris]
0

#1Tack! #2 Vet att bilden ser gul ut, men om man gämför färgen på kortet och i verkligheten är den likadan, så hon har den färgen… Vet dock inte föräldrarnas färger då hon är från djuraffär och nej, hon har inte rubinögon (ser dock ut så på kortet…)

zickan
1

Troligen blue eller mink :-).. Inge bättre kort att lägga upp?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[Glimmersråttor]
1

#3 Då kan hon ev. vara coffee eller ev. en burmesevariant.

Fler bilder önskas :)

[SelmaDoris]
0

#4 & 5

Blue är lite för grå och burmese variant är lite för mörk. Men tror att hon kan kan vara mink eller coffe…

Ska försöka ta lite kort idag, inte  lätt när hon är som en ål! Men återkommer med fler bilder.

[SelmaDoris]
0

Några nya bilder:

[SelmaDoris]
0

[SelmaDoris]
0

hus-musen
1

Ena bilden ser hon minkig ut, och på #9 skulle hon nästan kunna vara blå. Min skärm kan inte säga vilken färg hon har i de ljusen.

Qui dormit, non peccat

[SelmaDoris]
0

När de är mink, är pälsen typ en "blandning" av grå och brun?

hus-musen
0

Mink kommer i lite olika färgnyanser, men har du kikat i denna tråd? http://rattor.ifokus.se/discussions/4d7160ccb9cb46222107160e-mink-aamm-foto-trad

Men mink är gråbruna och kan ha en svag blåaktig färgton vid hårrötterna.
Sen så kan bäbispälskar vara kluriga att skilja från varandra på bild om de inte är färgavlade, som du ser i länken så ser mink lite olika ut beroende på ljus bla.

Qui dormit, non peccat

[SelmaDoris]
0

Tack för länken:) Hon är ju bebis så det kan ju vara svårt att se… Och du har nog rätt för i visst ljus kan hon se mer brunaktig ut och i visst ljus ser hon mer gråaktig ut.

[Glimmersråttor]
0

På de nya bilderna är det en helt annan färg :)

Med din beskrivning så kan hon vara den ljusa varianten av Russian Blue. De kan i visst ljus se brunaktiga ut och i annat ljus se gråaktiga ut när de är bebisar.

Färgen kommer att mörkna när råttan blir äldre. Tiden får utvisa om råttan mörknar till gråblå eller om den blir gråbrun istället.

[SelmaDoris]
0

#14 Aah, Tack!! Kan hålla med om att det är en annan färg på de nya bilder, den första tog jag i källren (har mitt rum och bur där) och den lampan är kass! Men de nya bilderna tog jag i fönstret uppe:)

zickan
0

Tror fortfarande det är mink eller en blue som rostat

[SelmaDoris]
0

#16 kan typ ingenting om färger o.s.v men vad menar du med rostat?

zickan
0

#17 alla färger kan rosta. Dvs de har en grundfärg men fått lite stänk, fläckar eller stora partier som är brunaktigt. Oftast mest på bakdelen.

[SelmaDoris]
0

Aa, då fattar jag, då vet jag också varför en av mina tidigare råttor fick en mer brunaktig bakdel… Men vet fortfarande inte hur jag ska komma fram till en färg på tösen, en säger en färg en annan en annan färg, förvirrad!!

zickan
0

Mer kort?

[SelmaDoris]
0

Är som sagt svårt eftersom hon är hål som en ål, men ska försöka ta lite mer kort imån. :)

[Glimmersråttor]
0

Bebispäls rostar inte, så "rost" kan det inte handla om i det här fallet.

Det brukar vara lättare att avgöra färger på råttor om man har två olikfärgade råttor intill varandra så man samtidigt kan jämföra färgerna.

Fota gärna båda råttorna när de ligger intill varandra, så kanske det blir lite lättare att se vilken färg hon har :)

zickan
0

#22 beror lite på hur gammal hon är. Haft en blue som var jätte rostad vid 3-4månader. Nu 9 månader och ser för jävlig ut. Mer rost än blå.

Men då lär det ju vara en mink.

[Glimmersråttor]
0

#23 Om en råtta "rostar" när den är 3-4 månader gammal, då handlar det troligen även om att det är någon annan gen som är inblandad och inte bara blue genen.

zickan
0

#24 Vet jag väl. Men de kan rosta tidigt och Ts har inte sagt hur gammal sin råtta är på bilderna.
Troligen är hon en form av mink. De brukar vara lite förädiska.

zickan
0

Jag tog bort det gula på första bilden med photoshop om det kanske kan hjälpa.

Ser ut som en mink

[SelmaDoris]
0

#22 Tack för tipset att foto dem båda två! Ska göra det sen när de vaknat. #23 Hon är ca. 6 veckor #26 Tack för en bättre bild, jättesnällt!!

[Glimmersråttor]
0

Ett tips till, fota inte råttorna i solljus! :)

[SelmaDoris]
0

#28 okej, vilket ljus är bäst att foto i så att man "får fram" bäst "beskrivning" av färgen?

[Glimmersråttor]
1

#29 Att råttor fotas med blixt i bra dagsljus (ej solljus) :)

Det ska vara bra ljus på bilden och färgen på råttan ska stämma överens med verkligheten.

[SelmaDoris]
0

#30 Tack!

[SelmaDoris]
0

Så, mer bilder, och den här gången i dagsljus och kompisen är med (dock kass kvalité på bilden men färgen srämmer)

[SelmaDoris]
0

En till:

[Glimmersråttor]
0

De glada färgerna bakom och under råttorna påverkar färgen på råttorna.

En sista önskan har jag Skäms Kan du möjligtvis fota dem mot en vit bakgrund? Glad

[SelmaDoris]
0

Okej, men inte för att jag vill "tjaffsa imot", men den färgen hon har är den "riktiga" färgen… Men jag ska foto mot vitt sen ikväll (tror jag det. blir) :)

[Glimmersråttor]
0

Tack, det var snällt :)

På de sista bilderna ser hon ut som en ljus blue på min skärm, i alla fall på den fösta bilden :)

Förhoppningsvis kan foto med vit bakgrund ge klarhet :)

zickan
1

Haha jisses vilken kamelont råtta. På de nyare bilderna ser hon återigen ut som en blue.

[SelmaDoris]
0

Har ju några olika färger som "kommit upp på tapeten": Mink Blue Coffee Russian Blue #37 Det kanske är det hon är, en kamelont råtta^^

zickan
0

Russian blue är det verkligen inte, så det kan du utesluta tror jag. Inget av korten visar nått om rubl.

Coffe är en form av mink (choklad+mink mix).

Hon är en blue eller en mink. Men frågan är vilket då de två kan se ut som den andra. Dvs är hon mer blågrå,blyertsgrå,himmelsblå eller mer brun,ljusbrun,mjölkchoklads brun,kolabrun osv?

[SelmaDoris]
0

Rubl. -okej:) coffe - Det visste jag inte, lite smartare nu då:) Jag tror personligen att hon är mink, har kikat runt lite och de bilderna stämmer bättre överens på Selma än vad Blue gör. Hon är mer brunaktig i visst ljus men i visst ljus är hon mer blåaktig… men tror nog att hon är mer blå… finns det ingen blandning, haha,Ne bara skoja!!

[SelmaDoris]
0

I länken som #12 länkade, (i länken:) #7 bild, precis så ser hon ut(!!) Är hon en mink då?!

zickan
1

Visst finns det blandningar :-). Nu har jag dock lite hjärnsläpp. Mins inte om det var lavender som har blue mink som mix. Eller om det var blue chocolate.

[SelmaDoris]
0

#42 Ska ta reda på lite fakta om dem färgerna, tack!

wirah
0

Har nu (efter ca. 2mån.) listar ut att hon är en mink. (Okej, inte efter 2 mån, glömde bort inlägget, men ja…) Är inte hemma just nu, Men ska försöka att komma ihåg att lägga ut lite nya bilder om ni vill (?) :)

wirah
0

Kanske ska säga det ockås att jag skaffat ett nytt konto här:)