Rådvill... (rossel)
Min fina Maja (1½ år) rosslar sedan drygt 2 månader tillbaks. Två olika veterinärer har vi besökt, två olika medicinkurer har Maja behandlats med (Baytril först, sedan Vibranord+Marbocyl som en kombinationskur). Ingen av kurerna har gett resultat- Maja rosslar fortfarande. Hon är ännu rätt pigg och matglad, men andningen verkar ganska ansträngd då hon andas mycket "från magen". Jag vet att det ibland inte biter med medicinering- kan tänka mig att Maja har ett sämre immunförsvar iom att hon är naken. Ingen annan av mina råttor rosslar eller har någon åkomma, det är bara Maja som är drabbad. Jag känner mig väldigt ledsen (och less på att vara råttmamma just nu, eftersom det gör så ont i hjärtat när ens gummor inte mår bra
)
Självklart kommer jag se till att Maja inte behöver lida den dagen jag märker att hon tappar livslust, ork och aptit- men jag behöver lite tankar och stöd: Hur skulle ni gjort i min situation? Är det idé att besöka veterinär en tredje gång? Eller bara avvakta och se till att Maja har det bra, så länge hon orkar?
Tacksam för råd, stöd och snälla ord!
När Picard rosslade (du minns, min nakenfis?) så satte jag honom i badrummet med ångbad. Det bättrade symptomen en stund i varje fall. Hans rossel gick upp och ner (vet inte hur han är nu då han bor hos Itchy) men han är ju en livsglad grabb!
Jag har tänkt filosofiskt endel på senaste tiden angående avlivning och hur lätt det verkas tas på. Jag tror att vi människor är det enda djuret som ibland aktivt vill ta sitt liv, det är ju aldrig i naturen man ser självmord, så jag ser det om att alla djur har en stark överlevnadsinstinkt, även om de är sjuka! Därför tycker jag du ska kämpa för henne in i det sista och hitta sätt som lindrar hennes besvär.
Nu kommer jag nog få motgångar, många tycker inte djur ska lida, det gör inte jag heller, ser jag att en av mina älsklingar tycker livet är pest och pina går jag, men om det är rossel så kan man göra det så bekvämt man bara kan för henne innan dagen kommer då man ser att hon inte orkar mer :)
#1 Jag minns Picard. Jag tänker ungefär som du, har inga tankar på att avsluta Majas liv, så länge hon äter och är hyfsat pigg- vilket hon är, det är ju mest att hon låter väldigt mkt. Jag kommer absolut att kämpa för henne- tycker bara det känns så himla trist att hon har "plågat" sig igenom 2 kurer (hon hatar verkligen att få medicin) utan något resultat… Får testa ångbadet- exakt hur går jag tillväga?
Tack för ditt inlägg!
#2 Mitt trick för att de ska ÄLSKA medicin är att ha i Dextropur, det ger dom en liten extra energikick också, mycket socker, men druvsocker i varje fall!
Jag satte honom i transportbur och sedan duschen på full värme full styrka tills badrummet blev ångfyllt. Sedan fick han sitta där en halvtimme och så satte jag dörren några millimeter på glänt så temperaturskillnaden inte skulle bli en chock när han kom ut. (duschen på under halvtimmen). Det får ju inte bli för varmt så hon kokar, håll lite koll :)
#3 Hm, får kolla opp Dextropur till nästa gång det blir dags för medicinering…
Bra, vi ska testa ångbad när jag kommer hem från jobbet nästa gång
#4 Mina har slagits om medicinsprutan xD
Råttor e ju rätt känsliga för för höga temperaturer, bara att hålla koll! Det funkade som sagt på Picard :)
#5 Oj, ja det är bara att hoppas att det funkar här hemma!
Hoppas hon svarar på ångbad…
#5 Mear du att rosslet försvinnet på ångbad? :)
#7 Nej, besvären dämpas tillfälligt. Ångbad är inte botemedel på rossel, men har man testat medicinering och råttan låter jättemycket kan man akut dämpa det. Inte alltid det funkar, men det är en grej man kan testa.
Man kan be att få betapred (kortison) utskrivet att ge i samband med en antibiotikakur, kan hjälpa. Annars har jag börjat ge mina esberitox i tablettform som de glatt knaprar i sig. Läste på om det och det visade sig att esberitox förstärker antibiotikans verkan, labbråttorna gavs en väldigt hög dos under lång tid utan att ge skador på inre organ eller biverkningar. 
#9 Tror jag har Esberitox liggande här. Hur mkt ska jag ge, hur ofta isf? Jag har ju kvar lite av medicinerna från vet, är det någon idé att fortsätta ge dem också? (Maja har förstås gått igenom fullständiga behandlingar vid de två tillfällena)
Betapred ska jag be om, ifall det blir aktuellt med ännu ett veterinär besök.
Tack för dina tips!
Min lilla Marius svarade inte på sina behandlingar heller och andades från magen. Precis som din hade han livsviljan kvar även om han var lite tröttare än vanligt men han va glad och åt bra in i det sista. Han fick somna in när jag märkte att han började förlora vikt och blev sämre i allmänhet. Jag lät det inte gå så pass långt att han matvägrade. Det är du som ser din råtta i vardagen så bry dig inte om vad en veterinär eller någon annan säger om avlivning utan gå efter hur du ser att hon lever.
#1 bra tips med ångbad. De ska jag pröva nästa gång nån av mina blir förkylda eller rosslar.
There's no such thing as failures, only early attempts at success =)
http://www.naturmedel.org/sidor/esberitox.html
Här finns att läsa, står att labbråttorna fick som högst 5000mg/per kg kroppsvikt..det är ju fasligt mycket..så jag ger mina tabletter direkt eller lägger ett gäng i torrfodret så får de ta själva. Svårt att överdosera helt klart..
#11 Precis, vi som lever med våra råttor vet ju bäst om de har livsglädjen kvar. Maja har ju både den och aptiten, än så länge. Hoppas dock på ett mirakel…
#12 Jag gav Maja en tablett nu när jag kom hem. Hon knaprade lite på den, sen snodde en annan råtta den och knaprade lite på. Funderar på att smula sönder tabletter och strö i torrfodret…