Köpa från djuraffär?
hej!
Jag bor i närheten av karlstad och letar efter råttor, jag har letat i flera månader men jag hittar inte en enda uppfödare i Värmland :( jag har börjat att fundera på att köpa från en djuraffär men jag är lite rädd för att jag ska få sjuka eller aggresiva råttor som är avlade på fel djur eller till reptilmat :(
Är det någon som har köpt från djuraffär, hur är dina råttor isf?
Finns det uppfödare som säljer till djuraffärer? Eller är det oftast till reptilmat? :o
Snälla hjälp, jag har sååå stor beslutsångest! -.-
(btw vet ej om inlägget ligger på rätt kategori, men visste inte vart den hörde hemma ^^)
Om du hittar ett par råttor du vill ha så går transport ibland att ordna, lägg in en annons på djurtransport i fokus :)
Sist jag köpte på djuraffär fick jag med mig en rädd och lushärdad råtta. Nåt att tänka på bara.
Som Fridborg skrev så kan du ju alltid prova att skriva ett inlägg på djurtransport i fokus och se om någon nappar.
Annars kan du kanske fråga de djuraffärer som du vet har råttor. Om de kommer från uppfödare eller leverantör.
Jag har två tjejer som kommer från djuraffär. Jag frågade vart ifrån de kom och hon svarade att det var en kollega som fött upp dom. Jag tyckte att de verkade riktigt härliga så jag köpte dom. I efterhand har jag fått höra att han avlar råttor för reptilmat men de som blir fina i teckningen tar han till affären och säljer. Alltså inte direkt avlade på temperamentet. Men de råttorna är helt fantastiska i alla fall. De trevligaste råttor jag har träffat skulle jag vilja säga. Hur immunförsvaret är vet jag inte men än så länge har jag inte haft några problem.
Jag har köpt alla mina 5 råttor på djuraffär i Karlstad. 2 på arken zoo och 3 på djurmagazinet. 4 av dem är hur sociala och trevliga som helst medans en är lite skygg och tillbakadragen men hon kan bli social ibland. Alla 5 råttorna har inte fått någon sjukdom, de 2 från arken zoo är snart 1 år gamla och de andra 3 är drygt ett halvår gamla. :) Men som sagt de är olika från råtta till råtta :P Jag tycker att arken zoo är bättre än djurmagazinet för att de har inte så många råttor i samma bur som djurmagazinet hade.
okej, tack sånt är jättebra att veta :D tänkte att jag skulle åka till båda ställena och kolla om de har några intressanta.
vet du om man får ta ut och hålla dem? det kan ju också vara ett bra teckne på om de är sociala eller inte :)
#6 Jag skulle aldrig köpa om jag inte fick hålla dem ;)
Tyckr fortfarande det är mer värt att köpa från uppfödare. Om du senare inte kan ha kvar dem slipper du annonsera här/blocket, de flesta uppfödare vill gärna ha tillbaka dem.
Sen är det just självklart pga allt som Lamina skrev i tråden #3 skickade. Nu vet du ju konsekvenser av att köpa från djuraffär, jag förstår att du längtar, men man ska inte ha bråttom och ta vilket djur som helst bara för att ha.
Inget illa menat nu, jag vill bara väl, men nu kan du ju inte säga att du inte vet 

Som sagt, läs gärna tråden jag länkar till i inlägg #3. Problemet med djuraffärer är inte om råttorna är trevliga eller inte, hur många dom sitter i samma bur inne i affären eller så, problemen går lite djupare än så.
Jag rekommenderar dig att försöka få tag på en uppfödare istället, transport går nästan alltid att ordna. (Och då menar jag inte en uppfödare som lämnar sina ungar till en zoobutik, då det inte är speciellt seriöst av en uppfödare att inte bry sig om var deras bebisar hamnar nånstans)
Det ska finnas en Uppfödarlista nånstans här på iFokus.
#6 jag fick ta ut dem själv ur buren och sätta i transportlådan på djurmagazinet i alla fall. :)
#3 Tack. Men jag blir så fruktansvärt deprimerad av att folk kan läsa den texten, och sen ändå fundera på att gå till djuraffären och köpa. 
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#7 Ja, jag vill ha från uppfödare men det fins inga i värmland och jag vill inte åka hur långt som helst heller, vilket är synd. jag är bara 17 så jag har inte körkort än ^^ men jag ska lägga in ett inlägg i djurtransport iFokus, och se om jag får napp :) annars kanske jag ska vänta tills jag hittar något i närheten eller tills jag har fått körkort :)
#8 ja jag ska fortsätta att leta efter en uppfödare :)
Det är så mycket mer värt i längden att skaffa från uppfödare. De är oftast friskare och kostar därmed inte lika mycket i veterinärskostnader ;)
ja det stämmer nog, får bli att fortsätta leta, det får ta den tiden det tar :)
Annars kanske dina föräldrar(om du nu fortfarande bor hemma) kan skjutsa dig? Eller bekanta med körkort? Som de andra säger: det brukar oftast lösa sig när det gäller tansport :3
Twitter/Artstagram : m0chicakez
Instagram: nemis.problemis
Deviantart: http://www.deviantart.com/theshadowsinger
Har köpt från djuraffär, var inne på det ett tag att jag ville ha råttor då jag tyckte dem verkade hela mysiga. Så när jag skulle ut på min praktik på djuraffären här hemma så fastnade jag för två dumbo honor.
Varje gång som vi skulle vara inne hos kaniner och gnagare så fick jag ha dem två tjejerna på axeln. Så jag var fast. :)
Två helt underbara damer, mysiga, gosiga. Vi hade lite magproblem i början men efter 2 - 3 veckor så rättade det äntligen till sig med medicin från veterinären.
Vilda är mycket framåt tjej som inte är rädd eller blyg för nåt.
Luna däremot är rätt försiktig och blyg tjej men vi jobbar på det, och tar nya framsteg varje dag.
Tycker du bara att djuraffären är helt okej, dem som har det bryr sig verkligen om var djuren hamnar och ser till att dem ska må bra. Så skulle jag inte tveka.
Se även till att du får hålla i dem innan så märker du att det klickar mellan er och om dem verkar vara pigga och snälla.
Och kolla så att det är rätt kön, det är många som inte kan se om vad det är för kön..
Hoppas det går bra och att du hittar några gosiga råttisar :)