Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 506 ggr
Zolah
0

Skum råtta

Jag har en kille här hemma som jag  kallar för berg då han älskar mat lite väl

han har som alltid haft svårt med att vara med människor, och blev bråkig och bet genom buren och inne i buren. Då antog jag att det var tonårs trots, arbetade med honom och han slutade.

Nu ett tag senare ( han är fullvuxen nu ) då jag har haft nya killar i buren har han blivit lika bråkig igen, bits, skriker då man ska hålla honom , bråkar med ena nykomligen ibland om nätterna.

Så jag och hans ägare kom fram till att vi borde nog avliva honom då , för han går ju inte att introducera till nya personer som aldrig varit med om att möta råttor ( för det mesta om jag varnar dom om just honom tror dom hela buren ska äta upp dem. )

Men idag, hos mina föräldrar i en annan ort så kelade jag med killarna. Och Berg låg i min hand och myste ett bra tag och halvsov!

Så nu börjar jag ha funderingar om man ska testa igen och se om det funkar, är det en dum ide? eller är det bättre att låta honom gå då han återupptagit sitt dåliga beteende ett varv?

Känner mig förvirrad, funderar på ev låta honom bara vara med sin brorsa och se om han tycker det är bättre?

Eventuella tankar?

hus-musen
0

Finns råttor som inte är riktigt som de borde vara i huvudet, de kan ha fruktansvärt svårt för nya människor, nya råttor, burstädningar, ommöbleringar i buren osv.
De klarar helt enkelt inte av det utan stressar sönder sig själva och kan bli totalt ohanterliga. Ofta hänger de ihop med överdominans.
Kan funka att kastrera, men är han så pass gammal så sitter nog beteendet djupt, och det är ju enbart om han är överdominant som det eventuellt hjälper.

Jag personligen hade låtit honom vara med en kompis som funkar, jag hade inte stressat honom med folk eller andra råttor. Det är inte snällt varken mot han själv, människorna eller de andra råttorna som får lida för att hans osäkerhet och inre stress.

Avlivat hade jag bara gjort om det verkligen slagit runt helt för honom, de kan stressa sönder sig själva om man har otur och då är de verkligen utom räddning.

Qui dormit, non peccat

AnnaRamnemark
0

Jag tycker du borde försöka igen. Och som hus-musen sa, att hålla honom med en hane som du vet han funkar med. Eller ha honom i egenbur men nära andra råttor. Så gjorde jag med min jerry

Zolah
0

Har pratat med ägaren och som bestämt att jag ska ta med honom så får hon känna efter på honom också, om hon tycker efter det att man ska testa kommer jag ha honom och hans bror i en egen bur ( men dom kommer få vara med dom andra ibland med, mer för att jag ska kunna social träna dem mer )