Råttor iFokus

Råttor

Etikett: bilder-videor
Läst 1061 ggr
fredrikajon
0

Bild på mina råttor jag hämtade idag :D

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag var jag & hämtade 2 fina råttkillar Skrattande dom är så söta & gosiga & jag är så glaaad :D Jag har döpt dom till Edward & Jacob! Vet ni vad deras färg heter, och kan ni se hur gamla dom är? Jag gissar på att de är cirka 6-9 veckor men jag är inte säker eftersom att jag köpte dem på djuraffären! (och ja jag vet att man "inte ska" köpa råttor från djuraffären, men dom är jättegosiga och fina så jag är inte orolig över att det ska vara något fel på dom!! tycker det låter så extremt det att man inte ska köpa från djuraffären för att det kan vara kannibalråttor eller dom kan ha cancer och dö om några veckor :S visst, kanske i extremfall! Men djuraffären ställer faktiskt krav att råttungarna ska duga till sällskap, och är det något fel så hör köparna av sej och berättar det, då köper de inte från samma uppfödare längre!)

Yes men här är en bild på Edward i alla fall! (vet ej hur man bifogar fler bilder i samma inlägg!)

egobitch_ @ instagram

fredrikajon
0

Haha gillar Edwards pung på den här bilden + hans färg syns bättre! (Han har röda ögon) antar att han är albino?? men han ser så rödbeige aktig ut i pälsen.

egobitch_ @ instagram

fredrikajon
0

Och lilla Jacob!Kyss

egobitch_ @ instagram

[Emma--]
1

Det är väl mer hur många råttor föds upp och hur föräldradjuren har det som många har emot, även jag. Det är varför jag personligen aldrig skulle köpa från djuraffär och även för att jag inte tycker djur ska säljas i affär. Jacob är black hooded i alla fall. Den andra vet jag inte riktigt, funderar över amber? Men jag är dålig på färger. :P så det är en vild chansning.

fredrikajon
0

Nej man kan ju inte veta hur det ser ut där dom har växt upp. Dessa två är väldigt sociala, jacob var lite blyg i början bara Tungan ute så de verkar ha bivit kelade med mycket. Tänker också att jag räddat dom från att bli orm-mat eftersom att dom flesta blir det tyvärr :( Så det känns bra att jag räddade dom här två iaf <3

En till bild på jacob bara för han är så söt:D

egobitch_ @ instagram

Fridborg
2

Vilka sötnosar!

Det folk har emot att man köper från djuraffären är för att många väljer att köpa in från grossister som varken bryr sig om hur djuren har det eller vad det finns för sjukdomar i släkten. Hur mycket man än känner för dessa djur ger man en signal till affären att råttor är eftertraktade så då fortsätter de köpa in från en oseriös uppfödare/grossist och många råttor lider i onödan. Detta gäller självklart inte ALLA djuraffärer :)

Jag har själv en hel del råttor från djuraffär och sist fick jag tydligen hem löss, också något att tänka på, alltså att de kan dra hem såna saker. (Dessa löss smittar inte till människa).

Lycka till med dina sötnosar och är det något så tveka inte att fråga här, det finns många erfarna och duktiga medlemmar som kan hjälpa dig! :)

Fridborg
1

(För övrigt har vi en tant hemma från djuraffär som snart är 2,5 år och aldrig varit sjuk, medan hennes syster fick avlivas i vintras p.g.a tumörer. Det är, precis som att köpa från uppfödare och andra ställen, livets lotteri)

Aztrya
0

Otroligt söta :)
Kan inte färger så bra, men vill påpeka att han är inte albino, kommer inte ihåg vad det heter men råttor kan ha räda ögon ändå. Så nä, inte albino :)
Den andra (Jacob, vilket är ett grymt bra namn även fast jag är anti allt som har med Twlilight att göra. Kan ju inte ogilla mitt egna namn lixom. ;) ) är som påpekat en Black Hodded, har två tanter av denna färg och täckning här hemma, ska få hem några pojkar nästa vecka där två stycken är Black hooded med. Sen har jag ägt två andra pojkar som varit det (en av mina första och pojken jag skaffade precis efteråt).

Det är en mycket vanlig färg, och enligt mig en av dom finaste. Dom kan nämligen få så otroligt nice mönster ibland, haha :)

Själv är jag emot att köpa från djuraffär för att jag gjorde det en gång. Människorna där vågade inte hantera ungarna, och dom hade några riktigt små bebisar vi fick titta på som dom höll på att lyfta i svansen för att tjejjen som just då hade hand om dom inte vågade lyfta ordentligt. :(
Gick därifrån med en jättefin dumbo pojke för att jag tyckte synd om hur han hölls. Han skulle vara typ… 2 månader sa dom, men han var alldelles för stor dör detta.

Var tvungen att avliva honom efter några månader pga att hans psyke inte ville bli bättre (rädd för både människor och andra råttor. Efter att han attackerat min väns bebis råtta insåg vi att det verkligen inte funkade längre :( ) och hans mage hade varit dålig sen dag 1, hur bra mat eller hur mycket blåbär och annat jag och min vän gav för att hans mage skulle bli bättre.

Har folk som har köpt från djuraffär som haft jätte tur. Mina nya pojkar som kommer nästa vecka, deras föräldrar är djuraffärs råttor, och har fått veta att deras personligheter är otroligt underbara.
Så, det är som sagt ett lotteri.
Som jag nog inte kommer våga spela i igen. ;)

Once again though; Otroligt söta bebisar. Hoppas du trivs med dina nya små busar. :)

[Emma--]
1

#4 nja ska man vara hård "räddade" du bara dessa, det köps snabbt in fler. Och på sätt och vis stödjer man det. Och känner inte många som köper mat till sina ormar på det där sättet, eller ingen förresten. :) dyrt. Möjligtvis att det kan finnas de som köper för att avla fram egen föda. Hoppas du och råttorna kommer trivas ihop :)

IzaEleonora
0

Du kan alltid gå in på variant tråden som finns under den nålade "allt du behöver veta om rif" så kan du kolla på alla färger och se om någon är som Edward ;D

[Taxie]
0

Min hona Chips är väldigt lik Jacob Glad

Hon är också köpt på djuraffär, på Djurmagasinet i Karlstad.

[Glimmersråttor]
0

Edward är amber (A*pp). Albino är en vit råtta med röda ögon.

fredrikajon
1

Tack för svar allihopa! Glad

#10 De här är också köpta på Djurmagazinet! Skrattande

egobitch_ @ instagram

regskylt
0

Vad är det för mått på buren? Den ser lite liten ut för två råttor.

fredrikajon
0

Den är 35 bred 60 lång och 90 hög så vad jag har kollat upp är måttet över vad som är lagligt iaf? Men den är ju i minsta laget så blir nog att skaffa en större senare :)

egobitch_ @ instagram

regskylt
0

#14 aha. Såg nog mindr eut på bilden :P

[Taxie]
0

#12 hehe, häftigt! Glad

Jag bor i Åmål men är mest i Säffle. Såg att du var från Karlstad på presentationen :)

fredrikajon
2

Nu har jag haft dem i nästan en månad! Allt går så bra :) Precis klickat hem en större bur och då blir det även tillökning i flocken snart ;D Vill ha 2 killar till.. minst! Här är en bild på Edward när han badade igår :D (print screen från en film) Dom växer så sjukt fort!!!!

egobitch_ @ instagram