Vad hände med min råtta?
Hej!
Jag skriver här nu och undrar vad som hände min råtta, som blev plötsligt sjuk efter endast 2år.
Detta har inte hänt nyligen dock utan hände för ca 6 år sedan då jag hade henne.
Jag köpte henne via skolan jag gick på för 50:-. Jag hade träffat hennes föräldrar och tidigare syskon och jag kände att jag ville ha en råtta från just de föräldrarna.
Sagt och gjort. Jag köpte henne. Hon blev snabbt väldigt tam och tydde sig till mig, blev t.om vad jag kallar "personren" = hon kunde ligga i min luva eller sitta på min axel flera timmar utan att kissa/bajsa, sedan tog jag henne till buren så gjorde hon sina behov för att sedan kasta sig ut till mig igen.
Men en dag, så var något fel med henne.
Jag skulle ta ut henne från sin bur och hon försökte ta sig fram till mig, men det var något fel på koordinationen, hon hittade inte utgången från buren och kastade bak med huvudet. Jag tog ut henne ur buren och satte henne på min axel. Hon kunde inte sitta eller stå utan la sig ner direkt och såg förvirrad ut.
Hon kunde inte gå, kunde inte stå och jag såg rädslan i hennes ögon. (Hon kunde gå, men det var väldigt vingligt så hon försökte undvika det).
Jag kände i mitt hjärta att jag inte ville att detta skulle fortgå, pratade med veterinären i telefon som misstänkte blodpropp i hjärnan o ville att jag skulle ta in henne.
Jag gjorde inte detta, för de skulle säkerligen gjort utredningar fram o tillbaka o sedan komma fram till att ta bort henne ändå.
Kunde inte ta bort henne själv, hon var min älsklingsråtta och min pappas favorit. Jag bad pappa ta bort henne så hon slapp att lida mer. Han gjorde det snabbt o förhoppningsvis smärtfritt, för det gick fort.
Jag kommer aldrig att få en lika underbar råtta som henne, och jag saknar henne fortfarande trots att det är så längesedan så saknar jag henne väldigt mycket.
Nu undrar jag om ni råttfantaster har några gissningar på vad det kan ha varit för fel på min lilla dam?. Håller ni med veterinären och misstänker blodpropp i hjärnan?.
Kommer ju aldrig få veta vad som hände eftersom att jag inte gjorde en obduktion på henne.
Hon fick en fin begravning i skogen där hon tyckte om att gå på upptäcktsfärd. Jag hade henne många gånger med mig när jag var ute med hundarna och hon fick vandra lös i skogen då hon alltid höll sig intill mig. Underbara och älskade Leann!
nej usch va hemskt :( beklagar
ja det kan nog va allt från blodpropp till tumör som trycker på hjärnan, eller någon form av öroninflamation kanske? jättesvårt att säga.
beklagar verkligen, hon verka vara en riktig mysis iaf :) skulle själv aldrig våga någon av mina råttor gå lösa, haha ^^,
men det är bara att minnas den bra och bästa tiden du hade med henne :)
// Stephanie och hårbollarna 
Hjärnblödning skulle jag gissa på. Men hon verkade ha haf ett långt och lyckligt liv iaf.
"Dealing with backstabbers, there was one thing I learned. They're only powerful when you got your back turned."
Kan ha varit en stroke, blodpropp osv.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Tack för era svar!
Jag har alltid velat ha råtta igen, men just nu funkar det inte så bra. En gång längre fram kanske jag skaffar några, men i bakhuvudet så vet jag att inget kan ersätta Leann.
Henne vågade jag ha lös, just för att hon var så fäst vid mig. Hon kom alltid till mig, och om någon annan i familjen höll henne på axeln så skuttade hon över till mig såfort hon såg att jag var nära nog att hoppa till.
Hon var en speciell råtta, som betydde mycket för mig, och gör det ännu <3
Verkar verkligen ha varit en mysråtta! 
Tänkte bara kommentera att du skrev "endast två år". De flesta råttor blir inte mycket äldre än så, det finns förvisso undantag, och jag har själv en tant på två år och tre månader, men de är gamla när de kommer i den åldern, så det är inte så konstigt att hon dog i den åldern, då hon inte var purung, även om det såklart alltid är sorgligt och tråkigt.
#5 Jo, jag vet att de inte blir så gamla, men det känns så kort =(.
Jag trodde råttor kunde bli uppemot 4år? Har jag fått fel uppgifter då?
Men men, blir säkert fler råttor framöver. Någon gång =)
De KAN bli, men de flesta blir inte mer än 2- 21/2 år, vet att det finns vissa som haft råttor som blivit tre också, men fyra har jag nog bara hört en eller två gånger.
Visst känns det kort… Lite därför vi bestämt oss att sluta med dessa underbara djur nu när Mårran så småningom försvinner, det är tufft när så många får somna på så kort tid. Men jag säger som du, jag känner mig inte helt färdig med dem än! Någongång framöver så kanske…
Råttor kan bli uppåt 4 år, ja (: Finns undantag som LindaBlue skrev.
Min fjärde råtta blev lite över 4 år. Men då var hon oxå verkligen gammal.
En av mina honor blev 4 år faktist, en annan blev 3,5 år. hon som blev fyra var faktist pigg till slutet, självklart märktes det att hon var gammal, och hon orkade inte vara pigg så långa stunder åt gången. men hon dog plötsligt :/
blev rätt chockad då hon ena dagen verkade väldigt pigg, och dagen efter hade dött. inga tumörer eller någonting. Men hon var ju gammal så egentligen var det väl inte så konstigt