Det svåraste valet. Hjälp mig...
Nu har ännu en till av mina älskade små fått en tumör. Och än en gång ställs vi inför frågan; vad vi ska göra?
Jag vart helt förtvivlad när vi hittade en tumör på min Sigrid i mars månad. Vi bestämde oss för att operera då tumören växte otroligt fort. Tumören visade sig vara elakartad och hade börjat sprida sig. Om vi inte hade opererat hade hennes dagar vart räknade. Jag är så obeskrivligt glad över vårt beslut att operera bort Sigrids tumör.
Nu har vi upptäckt en tumör på min lilla Smoothie. som är strax över året - ett år och tre månader gammal. Den sitter så dumt i ljumsken och är redan ganska stor.
Mitt problem… är pengarna. Då vi opererade bort Sigrids tumör landade slutsumman på närmare 5000 kr. Vi kan inte lägga ut dessa pengar på alla våra råttor. Det är orealistiskt för mig och min pojkvän då vi båda pluggar och jag bara får mitt studiebidrag på 1050 kronor i månaden och är hästägare. Det går inte. Hur mycket jag än önskar. Vore det bara en mindre summa….Vart kan jag vända mig? Hur gör ni??? Vet ni någon billigare bra vetrinär än Blå stjärnan? Jag bor några mil norr om Göteborg men är beredd att åka en bra bit.
Jag känner mig så egoistisk. Vem är jag att sitta här och säga att; Nej du får nog inte leva så länge till?
Vem är jag som sitter här och köper regntäcken till min häst och lägger pengar för att få rida för och få hjälp av en tränare. och köper en snygg jacka till mig själv, och lägger pengar på busskort och mobil och går på liseberg med mina vänner på sommarlovet…. och kommer hem och säger till Smoothie att; Nej du är inte värd en operation för pengarna går till annat? Hur kan vi göra så???
Jag känner mig splittrad och nollställd.
Hur gör ni med många råttor????? Tar ni alla råttor till vetrinären för operation? det skulle ju bli oändligt mycket pengar….. :S Hur vanligt är det ens att de får tumörer? Har jag bara otroligt otur att två av mina tre honor råkat ut för tumörer? (än så länge…..)
I skrivande stund springer alla mina tre flickor runt och undersöker vad jag pysslar med där jag sitter på golvet i mitt rum med datorn i knät. Smoothie sitter och sniffar mig i örat och kittlar mig på kinden. Hon luktar blomma. Jag vill ju hjälpa henne…

Det finns bra mycket billigare än blå stjärnan! 5000:- låter helt sjukt mycket, jag har aldrig betalat mer än någon tusenlapp för operation på råtta. Ska genast slänga iväg ett sms och kolla med en kompis från GBG som jag vet har opererat för betydligt billigare än Blå Stjärnan.
Ring o hör med andra vetrinärer. 5000 är mycket pengar, jag skulle inte ha råd om jag ska vara ärlig.
5000 spänn?!? Herregud, hur kunde det komma upp i så mycket? Tycker jag är lurendrejeri ärligt talat. Att operera en råtta kostar mig runt 1000 kr, och då tycker jag mitt djursjukhus är duktiga på att ta hutlöst betalt.
Ne, nog ska du kunna hitta någon som kan oprera billigare än så. Mycket billigare. Ring runt till olika djursjukhus och fråga om dom opererar smådjur, om dom söver med gas och vad dom tar betalt.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#3# jag håller med dig. 5000kr gick det inte ens på och opera bort en oförsäkrad hunds livmoder . Har en granne som fick operera bort den på sin borderterrier pga cancer.

Hoppas du hittar ett billigare ställe.
Jag har varit och lagt om ett sår på en illers rygg. Det har med tre återbesök för omläggning av bandage kostat 4200kr på Blå Stjärnan. Så vet hur mycket det kostar tyvärr.
Vi har just nu 7 råttor, 8 på tisdag, och har också ett lite liknande problem. Min lilla Doris har en rätt stor och en liten tumör fram på bröstet, (och hon är dessutom krasslig så hon går på medicin), fast jag har inte direkt problem med pengarna eftersom min mamma betalar all vård etc. för det är för dyrt för en vanlig 16-åring som jag är att betala själv. Men 5000kr låter hemskt mycket, tror inte dom tog mer än kanske 7-800 när jag fick operera bort Doris syster Elsas tumör för nåt halvår sen!

5000 är ju inte rimligt på en fläck.. 1000-1500 är väl en sak, men Blå stjärnan är ruggigt dyra.
Tyvärr är det rätt vanligt med tumörer på honor, många har problem med juvertumörer osv. Sånna är ju inte hanar drabbade av.
Qui dormit, non peccat
Smådjurskliniken i Lerum!! Sjukt bra och bland de billigare jag vart hos
Hej TS! Nej, undvik blå stjärnan vad du än gör! Dom tar för mycket betalt och bryr sig oftast inte så mycket om de små (Inte i mitt tycke i alla fall)
Nu har jag haft turen att inte behöva vara iväg med någon av mina nuvarande råttor för veterinär besök, men tog med en katt till Göteborgs djurklinik. Dom var trevliga, och hade väldigt bra priser. Mitt tips är att du ringer och frågar dom om deras priser, och ifall dom opererar på råttor (Alla kliniker har ju tyvärr inte den kunnskapen)
Sen ska du inte känna dig elak för att du lägger pengar på annat. Du måste kunna ha ett liv utanför råttorna också. Busskort och mobil är nästan ett måste i dagens samhälle, speciellt om man bor i ett storstadsområde som göteborg. Hästen måste ju ha ett täcke, och det är ju ingen ide att ha häst om du inte kan rida den, så då behöver du tränarens hjälp.
Kolla bara in andra alternativ, så ska du se att det inte blir så dyrt sen. Och lycka till, hoppas det inte är för allvarligt med tumören!
Jag har opererat bort en tumör på Blå Stjärna, kostade lite under 2.500 kronor. Därmed inte sagt att Blå Stjärna inte kan vara dyra, ibland är de dyrare än mindre kliniker (ibland inte har det visat sig). Men de är också väldigt duktiga på vad de gör. Har också opererat på Smådjurskliniken, tror det kostade 1000-1500 styck och resulterade i två döda råttor.
Åh gärna! Ja men tusen kronor lägger jag så gärna! mer än så! men så mycket vi la på Sigrid kan vi inte lägga om och om igen…… :( Du får gärna höra av dig om du får något tips på något bättre ställe i närheten! Tack Lancia
Ja jag ska leta runt allt jag kan efter vetrinärer och hoppas jag hittar något bra och billigare! Om någon vet någon bra och billigigare i närheten får ni så gärna säga till!
Jag fick ett kvitto där de stod exakt vad allt kostade…
Först besökte vi Göteborgs djurklinik för undersökning av tumören när vi hittade den. De sa att vi skulle avvakta och se hur tumören utvecklades och att vi skulle återkomma. Efter ett par veckor vart vi där igen för tumören växte jätte snabbt. Då klämmer dom ur sig att de inte kan operera så då skickar de oss vidare till blåstjärnan. Där vi först måste göra ännu en undersökning för att några dagar senare få komma in för operation.
Besöken hos Göteborgs djurklinik gick på ca 400 kr * 2. Alltså 800 kr för de två besöken.
Första besöket hos blå stjärnan då de bara tittade på tumören gick på knappt 700 kr.
Operationen gick på knappt 3000 kr. 900 spänn för narkos, 1200 för operation av tumör. Dagsavgift 300 kr. och sen mediciner och moms och grejer… Så perngarna rullade iväg…
Ja vi leta upp något bättre/ billigare! Det känns skönt att det inte bara är jag som tycker det är lite dyrt… "/
Usch… så mycket pengar för en sån sak! :O Liksom.. bara för att de skulle titta på Sigrids tumör. Alltså. Det tog max 5 min. Så kostar det nästan 700 spänn… så det är ju inte konstigt att pengarna rullar iväg sen…. :S
Oj! Det var billigt!! Som ovan nämnt är det kostnaden för en vanlig undersökning hos blå stjärnan :( Men det känns inte omöjligt för oss att hitta en billigare vet i alla fall!
Är det lika vanligt med juvertumörer hos uppfödare? Dumt nog kommer alla mina tre flickor från zoo. P g a sjukdomar och aggressivitet vi råkat ut för när vi köpt råttor på zoo ska det krävas otroligt mycket för att jag ska köpa en råtta på zoo igen.
Tack jag ska kolla upp dem!!!
Jo det var hos Göteborgs djurklinik vi började resan med Sigrid! Men dom skickade oss vidare till Blå stjärna…
Det känns så hemskt bara. Att vi lägger pengar på "onödiga" saker när vi skulle kunna rädda ett liv. Tusen spänn lägger jag gärna. tvåtusen med. men, 3 tusen börjar bli mycket. Det är bara tusen kronor till? Av egoistiska skäl gör den tusenlappen skillnad. Men inte den första….?
Jag hoppas jag hittar någon bra!!!
# 10 Åh fy :'( Jo jag är så glad för att det gick bra för min Sigrid. Min uppfattning var att dem verkligen kunde sin sak. Även om Sigrids tumör nästan spridit sig till lymfkörteln lyckades de få bort allt. Såret var fint och allt gick så bra. Allt kändes bra. Om vi bara hade råd hade jag inte tvekat på att gå dit igen. Om vi skulle gå dit igen skulle vi inte ta omvägarna till göteborgs djurklinik och på så sätt spara närmare 1000 kronor. men… åh vi får fundera…..
Att riskera vad du vart med om… det är inte heller värt det. det är så svårt. Jag beklagar att du förlorat dina små :'(
har du operererat någon tåttis hos dem? Tänker på de #10 berättade….? Det kanske inte är samma "smådjurskliniken" men samma företag så att säga…?

Jag har inte lyckats få fram någon klinik i GBG, men jag ska jaga vidare. Jag bor dock som sagt inte där då jag själv har lite dålig koll. :/
Tack Lancia, Det är så svårt att veta om dom är bra…. :S Smådjurskliniken finns ju i Göteborg också… men man blir ju lite skrämd med tanke på vad #10 sa… "/

Smådjursakuten i Örgryte opererar råttor, men vet inte hur dom ligger prismässigt.
Jag har skrivit i lite olika råttgrupper på Facebook
Råttorna och Råttvänner. Jag jobbar till sent inatt, så om du inte vill invänta svar från mig, så kan du gå in i grupperna och kika själv om nån svarat på min efterlysning. :)

Gilla · · Sluta följa inlägget · för 5 minuter sedan i Norrköping-området
- *
Matilda Nordström Smådjurskliniken i Lerum. Eller husdjurshälsan i högsbo. Där tog dom 800 när Håkan fick sin knöl bortopererad. Båda ställena är kanonbra för 3 minuter sedan via mobilen · Gilla

Vi borde göra en lista här på RiF med priser och uppgifter till veterinärer som opererar råttor. Det vore bra, så slipper man råka ut för det du gjorde.

Det finns ju en veterinärlista, ska se om jag kan hitta den!
Qui dormit, non peccat

Som jag skrev i min nya tråd, så anser jag den vara utdaterad, och…gömt bland massa annat skräp och en miljon kommentarer. ;)

Jag opererade min råtta i Vargön för 800kr, men detta va en hudtumör som satt på ryggen.

#21 Jo jag såg det, ingen bra tråd. Fixar ny istället :)
Qui dormit, non peccat
#17 #18 Jag har skickat förfrågan om att få delta i grupperna så att jag kan hålla utkik! Tack så jätte jätte mycket för all hjälp. Det är guldvärt.
#19 Den listan ser jag fram emot! :)
#22 Tack så jätte mycket. Jag ska kolla upp dem!
Smådjurskliniken i Lerum har inte att göra med smådjurskliniken i Göteborg. Dom i Lerum samarbetar med Alingsås djurklinik, inga andra
Kastrerat en pojk hos dom, gick kanon! Och gör alla mina råttbesök ditt och dom vet vad dom håller på med :)
#25 #26 Okej, tack!
#10 Vilken "Smådjurskliniken" hände det hemska du vart med om?