Introduktion, innan eller efter kompis död?
Ja precis som rubriken frågar. Hur ska jag göra?
Jag har två honor här hemma. Och den ena ska inom kort få åka till rått-himelen 
Och självklart vill jag inte att min andra hona ska behöva bli ensam kvar.
Så, hur ska jag göra med den nya introduktionen? Ska jag skaffa en ny kompis innan eller efter jag avlivat hennes nuvarande kompis?
Alltså, ska jag introducera den nya medans den nuvarande är kvar eller ska jag vänta med det till hon är borta.
Usch att råttor ska ha så korta liv, och att min lilla skrutta ska behöva sluta sitt alldeles för tidigt
Väldigt tacksam för hjälpsamma svar!
Jag ber om ursäkt ifall det finns en liknande tråd sedan innan, men jag hittade inget som gav svar via sökfunktionen.
Det beror på. Är den andra råttan pigg och glad, eller skulle den må bäst av att få vara ifred sin sista tid i livet?
"Dealing with backstabbers, there was one thing I learned. They're only powerful when you got your back turned."
Min andra tjej är jättepigg och glad, så jag tvekar inte en sekund på att hon vill ha sällskap resten av hennes dagar :)
Båda har nyss fyllt 1 år.
Jag personligen hade faktiskt introducerat den nya råttan innan kompisens bortgång, just för att övergången blir lite mjukare då. Förhoppningsvis kan den nya kompisen då skänka åtminstone lite tröst när det väl är dags.
Men det beror ju lite på… hur är råttan som ska somna in, är hon jätteslö av sig och vill mest vara ifred, eller är hon relativt pigg?
Varför ska du ta bort henne då?
"Dealing with backstabbers, there was one thing I learned. They're only powerful when you got your back turned."
#4 Precis, det är lite så jag har tänkt. Så att det inte blir "out with the old, in with the new" typ.
Hon är precis lika pigg och nyfiken som hon alltid har varit :) Men hon har en ganska stor tumör i ljumsken och därmed ska hon få sluta sina dagar rätt snart :'( Tack och lov verkar hon inte ha ont och är som sagt lika livlig som alltid. Men jag vill heller inte att hon ska vara märkbart sjuk innan jag avlivar henne, då har det gått för länge enligt mig. Men så länge hon äter bra, klättrar, är pigg osv så får hon fortsätta :)
#5 Läs ovan :)