Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 820 ggr
Fridborg
0

Till er med många

Är bara nyfiken på hur alla med 8+ råttor "rastar" dem! Spec nimed båda könen (antar att det är separata rum then?)

Själv tar jag ut alla med samma kön samtidigt och har dem på säng/skrivbord. När jag listat ut hur jag ska göra med att de klättrar upp på FT´n och bråkar genom gallret och därmed skadar varandra ska jag råttsäkra hela hemmet och låta ett kön i taget springa fritt. Dessvärre har jag inte ett extra rum med dörr jag kan stänga och toan är fullkomligt ute ur bilden eftersom det finns många ställen där de kan fastna i och det är nästan omöjigt att råttsäkra där inne.

Så, hur gör ni!? Är ute efter lite tips och idéer :)

Lamina
0

Nu har jag ju bara en bur numer, men hade hela 3 flockar för inte så länge sen. Men jag hade inget problem att rasta dom. Visst hände det att någon klättrade upp på någon bur och det blev lite gruff, men dom skadade aldrig varandra. Och blev det för gruffit lyfta jag helt enkelt bort råttan.

Hade en gång en hona som verkligen hatade hanar. Så fort hon fick chansen skulle hon dit och mörda dom. Men hanarna höll sig borta från gallret när hon var i närheten, så det var inget problem med det.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Fridborg
0

#1 Kanske ska testa då. Sist blev det en blodig fot, men alla kanske lär sig av första läxan?

[Glimmersråttor]
0

Man ska inte låta råttorna klättra på varandras burar. Det är deras revir.

Om man har en råtta som försvarar sin bur/sitt revir med att bita hål ser man till att det inte händer igen. Nästa gång kan skadan blir ännu värre.

Har man både honor och hanar bör man ha dem ute i olika rum.

Man har ett honrum och ett hanrum för att dofterna inte ska påverka dem för mycket.

För att minska risken för tjuvparningar har man dem ute vid olika tidpunkter.

Fridborg
0

#3 I såna fall får jag fixa en provistorisk dörr så får hallen va honornas/hanarnas och vardagsrummet det andra könet osv :)

Just nu funkar det faktiskt bra med att ha dem på sängen och sådär, ingen verkar helt ärligt stressad över de andras lukt, de bor trots allt i samma bur.

dyoxide
0

Vi har ute flickorna o pojkarna för sig, vår (STORA!) soffa/soffbord/fönsterkarm står perfekt så där får dom springa runt bäst dom vill :D

Fridborg
0

#5 Börjar bli lite tråkigt för mina, inget nytt att utforska längre, eller ja, hallen då, så jag ska testa! Inte kommit på något bra än att täcka för dörröppningen med, har en skiva, men den måste man ställa något framför så den inte trillar ner och då försvinner ju hela vitsen med skivan om de kan ta sig över i alla fall :P

zickan
0

Jag har tre grupper just nu som inte bör möta varandra. De går att ha ute samtidigt i tre olika rum. En gäng på sängen. ett på soffan och låsa in illern så kan ett gäng springa löst i köket.

Men jag har sällan två grupper ute samtidigt. Föredrar att ha dom där jag rör mig. Honorna förstör mina blommor, föredrar att ha dom på sängen. Brukar ha ett gäng där och ett på soffan. Så kan jag röra mig mellan och umgås med dom. Kör alltid hela gäng, på så sätt kan de leka med sina kompisar och dra sig mot mig om de vill gosa eller busa med mig.
Brukar sitta med datorn i soffan och umgås med dom där. Eller en bok/pappers arbete i sängen.

När jag jobbet kväll så brukar passen inte bli hela. Brukar få gå tidigare. Så då passar det toppen att hålla ett gäng löst i sovrummet med stängda dörrar.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Fridborg
0

Planen är att när jag flyttar till större ska jag sära på fureten och så ska hanarna bo permanent i köket (har bara kokskåp just nu) och honorna med mig i vardagsrummet.

Måste bara hitta något som funkar nu (eller ja, det funkar just nu förutom att de inte har så mycker mer att upptäcka :P)

[Glimmersråttor]
0

Man ha olika saker på bordet/sängen som de kan utforska och leka med, t.ex. en skokartong med en filt eller hushållspapper i, en gammal tröja som ändå ska slängas som de kan krypa in i mm.

Fridborg
0

#9 Det lär inte va så svårt, skrivbordet är dumpplatsen för allt skräp jag har, men jag tror de revirmarkerat allt som betyder något :/

dyoxide
0

Vi har ju också en jättestor gård så vi har många stora ytor där dom små liven kan få sprigna runt och leka , samt en jättestor trädgård där dom kan gräva och ha kul ute på sommaren :) och så ett stall och massa annat

pellepojken
0

Mina råttor har sin bur o voljär där luckorna står öppet dygnet runt så dom kommer åt mat o vatten. Så dom får alltså springa fritt som dom vill. Så motion får dom.