Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 365 ggr
skonulf
0

Skygg råtta

Hej jag har nu haft min lilla Alva nu sen slutet av Januari och då vi köpte henne var hon 7veckor.. Vi introducerade henne till våra två andra råttor och allt gick bra , nu är det bara ett problem.

Hon kommer gärna och hoppar upp på burgallret och sträcker ut nosen när vi öppnar buren men så fort vi ska ta upp henne springer hon iväg och är jätte rädd.. Hon är även ganska skygg när vi bara klappar henne i buren

Hon har alltså varit sån ända sen vi fick henne och gett henne lika mycket tid och omtanke som våra andra råttor

Vad finns att göra? Tacksam för svar

Fridborg
0

Vissa råttor tar det längre tid med än andra. Ge henne godis i handen och låt henne komma själv, ett steg längre och längre bort från buren varje gång.

Sen är det såhär att alla råttor blir inte tama, vissa är helt enkelt inte födda till att bli det. Jag har en sån här hemma och så länge de trivs med sitt liv och sina burkompisar. Köpte du henne på djuraffär eller hos uppfödare? Inte nödvändigt att det spelar roll, men statistiken för såna råttor e högre hos de från djuraffär.

Fridborg
0

Här kan du läsa mer :)

ceccie
0

Förra sommaren köpte jag en blue roan. Jumjum, han är inte otam o han är inte tam. Han kommer fram till gallret. Han bits inte när man tar i honom, men han vill inte att man hanterar honom. Charlie som kom i samma veva är hur tam som helst. Jag har accepterat jum jum att han inte vill ha kontakt. Han får leva på sina egna vilkor o han är super social med andra råttor

skonulf
0

Köpt från djuraffär som köpt från uppfödare :)

Våran nyaste ska tydligen vara styvsyster till våra andra två

Fridborg
0

#4 Lita inte alltid på att de är från privata när de säger det :/

Men det förklarar en hel del. Många av dem har gått igenom redan mycket i sina liv innan de kommer hem till en, stressen i djuraffären och ibland är de där utan att knappt bli hanterade.

Läs igenom länken jag skickade och ge det tid och skriv här sen hur det går :) Annars kanske någon uppfödare här också har något gott tips?