jag igen, behöver fakta
Hej!jag undrar, när börjar tuttarna svälla upp när honan är dräktig?och hur mycket brukar honan gå upp när hon är dräktig med första kullen
Inget elak menat, men du verkar behöva läsa på lite innan du ger dig in i råttavel. I en tråd skriver du att du har läst på massor, och att din hona har råkat ut för tjuvparning. I en annan skriver du att du med flit parat båda honor? Och nu frågar du om saker som man egentligen borde veta om man faktiskt har läst på.
Iofs, jag kan ju ha fel. Men dina inlägg ger mig faktiskt ett intryck av någon som inte är så kunnig eller seriös.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Jag har läst på om råttparning och avel. Men inget som nu har kommit upp som jag behöver veta, som står där jag har läst i böcker och på internet. Och du, du verkar inte vara särskilt snäll och du tror du kan allt om råttor, en normal person hade hjälpt mig med detta och berättat det den visste, och du verkar ju veta allt men du säger inget och hjälper mig inte. Om jag hade varit du hade jag hjälpt mig och svarat på frågorna så bra jag kunde, istället för att börja hacka på mig. Jag tar hand om mina råttor jättebra, och du jag är en kunnig och seriös råttägare, men jag hade inte läst på om parning och avel för jag hade inte tänkt på det förren nu. Men om du vill så kan jag ju fortsätta vanvårda mina råttor som du säger att jag gör eller så kan du ge mig tips och råd hur jag ska sköta dem och svara på frågorna.+ Jag ska inte ge mig in i råttavel, jag vill bara ta en kull för jag vill ha fler råttor för dem är så härliga djur.
#2 Men eftersom du nu har parat dina råttor medvetet så borde du ju ha läst på innan. Inte efter honan redan blivit dräktig.
Har själv precis läst dina trådar om att du medvetet parat dina råttor utan någon som helst kunskap. Om du nu vore så kunskapssökande som du själv säger dig vara så hade du sökt kunskapen innan du parar dina råttor.
Och använd sökfuntionen. Det finns många trådar om viktuppgång bland dräktiga råtthonor.
Jag har inte påstått att du vanvårdar dina råttor, jag har faktiskt inte sagt nånting om hur du sköter dina råttor. Jag säker bara att du ger mig intrycket av att inte kunna tillräkligt mycket om avel för att börja avla.
Du säger själv att du har läst på massor i ett inlägg, i nästa säger du att du inte har läst på fören nu? Jag har läst om avel i 3 års tid och tycker mig ändå inte kunna tillräkligt för att avla. Jag kan t.e.x inte svara på dom frågor du ställer. Men det behöver jag inte kunna heller, eftersom jag inte avlar. Hade jag gett mig in i aveln hade jag tagit reda på det. Jag hade också skaffat mig en mentor som jag vet kan dethär med avel och som kunde vara till stöd och hjälp.
Så ja, kalla mig elak om du vill. Men jag månar om råttor. Inte bara att dom sköts väl, utan också att dom får den bästa chansen till ett bra liv redan från början. För det behövs det att det är kunniga personer som vet vad dom gör, och vad dom ska göra om det går fel, som avlar fram dom.
Med andra ord, läs på lite mer, sen kan du mer än gärna börja med avel. För det ska gudarna veta att det behövs fler seriösa och kunniga uppfödare i dethär landet.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Jag läste långt innan hon blev dräktig, men man kan inte få svar på alla frågor i böcker och på andra rått-sidor det är ju därför jag frågar er!men ingen kan ju svara på dem frågorna, och sen hackar ni på mig för att jag inte kan det.är inte det fel? Jag vil ha det klart för er att jag inte ska avla på min hona!!! jag ska bara ta en kull!ingen avelskull elr vad ni nu kallar det vet ni ni hjälpe mig inte ändå ni bara förstör för mig. ni kanske vill att förlossningen ska gå bra och ungarnas uppväxt ska bli bra och om ni nu vill det så hjälp mig… jag är en oerfaren råttparare…men ni kan väll hjälpa mig så att allt går bra som det ska… snälla?
/Zider…
#5 Herregud. Du tar en kull på dina råttor. Ja. det betyder också att du behöver KUNSKAPEN för att kunna göra detta. Men det tänkte du inte på förrän efteråt. Och som sagt. Sökfuntionen. Där kan du hitta svaret på din fråga eftersom jag läst det där 150 gånger.
"Honan ökar i vikt under dräktigheten och den största ökningen märks den sista veckan. Magen blir rund och spenarna mer framträdande. Vanlig viktuppgång under dräktigheten är 80-180 gram på ett ungefär. En del honor ändrar sitt beteende under dräktigheten. Honan föder ofta 7-12 ungar i en kull men kullstorleken kan variera mycket. Allt från 1-20 ungar kan förekomma men båda ytterligheterna är ovanligt."
Här kan du läsa detta. Varsågod så slapp du använda sökfunktionen.
Dom flesta uppfödare tar oftast bara en kull på varje hona. Och oavsett om man bara tar en kull eller tänkt börja avla så börna man veta vad man gör. Och dethär må låta hårt, men även fast du älskar din hona högt och tycker att hon är den bästa i världen så betyder inte det att hon är något som bör avlas på. För även om du bara tänkt ta en kull och kanske inte alls tänkt dig att ungarna ska avlas vidare på så finns det inget som säger att eventuella köpare tänker likadant. Och sen gör köparen av dom ungarna likadant. Jag är av den åsikten att all avel bör göras med råttornas väl och ve för ögonen, alltså att man bara avlar på individer som kan förbättra råttstammen. Det funkar alltså inte att man tar "bara en kull" på en medemåttig råtta. För med det tankesättet kommer råttstammen svälla över av medemåttiga råttor.
För den delen så är det faktiskt riskfyllt för alla djur att få ungar, så bara en kull på sin hona för att man tycker hon är bäst är det sämsta man kan göra eftersom man utsätter henne för risker av den ack så egostiska anledningen att man bara vill pröva på att ha en kull. (Ja, egoistiskt låter hårt, det är tyvärr vad det är när man tar en kull ungar bara för sitt eget nöjes skull)
Det sagt, så hoppas jag att du har fattat poängen. Jag skulle gärna hjälpa dig med dina frågor, men jag har som sagt inte den kunskapen. Men om du inte tänker använda sökfunktionen som du blivit tipsad om 2 gånger nu så kommer säkert någon mer kunnig in och svarar.
//Lamina
Hörni, tänk på tonen i tråden.
Hellre hjälpa än stjälpa, vi vill inte skrämma bort medlemmar från forumet. Gjort är gjort, så bidra hellre med goda råd än gliringar!

Du avlar på din hona när du tar en kull, det är det avel betyder. Det spelar ingen roll vad orsaken är till att du tar kullen, det är fortfarande avel. Att para en råtta innebär alltid risker, honan kan dö och ungarna med.
Dina frågor är inte konstiga, men du borde kanske ha ställt dem lite tidigare och läst på lite mer för det är information som finns lite överallt på internet.
En viktuppgång ligger oftast mellan 50-200 gram, en liten viktuppgång kan tyda på skendräktighet eller att något är fel men behöver inte vara så.
Hur mycket honan går upp beror på från vilka linjer råttan kommer ifrån, ålder, storlek mm.
Har du läst här?
http://rattor.ifokus.se/articles/4dbec77cd4ebea200b002022-att-avla-pa-sin-ratta#articles-1
Under sista veckan brukar tuttarna synas tydligt.
Qui dormit, non peccat
#10 Länkade till den i #7 ;)
Jag tänker på tonen, men tycker det är lika bra att säga som det är från början så inte TS eller någon annan gör om misstaget igen p.g.a. okunskap.
Som jag sagt tidigare i tråden, om TS är villig att läsa på och lära mig tycker jag h*n ska göra det och försöka igen. För det behövs verkligen fler bra uppfödare.
//Lamina
#12 Good point.
Kan behövas en tankeställare dessutom.
#12 Du kunde formulerat dig som #10, informativt istället för anklagande.
Ja, men även jag har dåliga dagar då jag faktiskt inte orkar linda in allt i bomull.
//Lamina

Seså, nu är det bra. Vi håller oss till huvudinlägget 
Qui dormit, non peccat
Ts: Lycka till med kullen. Hoppas du får riktigt härliga små grynkorvar!
Redigerad av hus-musen, håll dig till huvudinlägget som jag bad om nu är du snäll. :)
#21 Tycker jag har varit rätt tydligt med att det är det intrycket jag får och vad jag tycker om det. Har inte målat ut det som någon sanning. Men jag tänker inte diskutera saken vidare då hus-musen faktiskt har sagt åt oss att hålla oss till trådens ämne.
//Lamina
Tack för all information jag har fått!! :D men Lamina du kan tycka vad du vill men jag bryr mig inte! :P