Hur ska jag övertala dem?!?!
Hej!
Jag är en 13-årig tjej och jag vill så fruktansvärt mycket ha tamråttor…
Men min föräldrar går inte med på det! Hur ska jag övertala dem?!
Har försökt med allt!!
#1 De säger att dem är så svåra att ta hand om och när jag säger att jag kan göra det, så blir dem bara sura! <:/
ps. supersöta råttor! Jag antar att dem är dina ? :) Med tanke på den söta hunden i videon som matchar din profilbild :)
Ja de är mina :) Dock en gammal video.
Råttor är inte så svåra, leka med de några timmar om dagen, städa buren och mata dem. Be dem läsa skötselartiklarna här :)
Råttor är inte särskilt svåra att ta hand om, vad är det dem tycker är så svårt med råttor?
I can't drown my demons, they know how to swim.
Visa som sagt dina föräldrar flera mysiga filmer tex från you tube o låt dom läsa vad råttisägarna säger om sina djur här på Forumet. Låt dom få se dom fint inredda burarna osv. Det kan säkert mjuka upp dom lite. 
Tror inte söta bilder eller videos kommer ändra deras åsikt om problemet är skötseln. Du måste komma med bra och vuxna argument, eftersom du är 13 år kommer du behöva att visa att du är mogen att ta hand om dem.
Om du bara har två st så är de relativt lättskötta. Ha dem ute nån timme eller tre om dagarna, ge dom färskt vatten varje morgon, alltid ha Torrfoder framme och låta den äta matresterna som blir över. Har man rätt burmaterial behöver man bara städa en gång i veckan. Det enda som egentligen är dyrt med dem är buren och eventuella veterinärskostnader men det är mer eller mindre en engånskostnad, annars kan man komma billigt undan.
Det är typ allt som allt som bas hur det är att vara råttägare. Det som jag skrev och mycket kärlek kommer man långt med.
#7 Word.
Som sagt så är det lättskötta djur som är rätt billiga i drift i min mening. De är också flexibla och går att ta med ganska enkelt på resor (om man inte nu har för många).
Visa att du är mogen nog att till exempel spara ihop en buffert/startsumma till råttorna, kanske hjälpa till mera hemma om du inte redan gör det, visa dem också artiklar om deras skötsel och berätta för dem hur mycket DU har läst på också. Då kanske de får en uppfattning om att du verkligen vet hur man ska ta hand om dem.
Du kanske kan ta reda på någon i närheten som har råttor, och fråga om du får komma på besök med föräldrarna, så kan den personen i så fall berätta lite mer för dina föräldrar, och de får se "på riktigt" hur mysiga de är?
#9 Åk inte till någon med många råttor bara, du vill inte att dina föräldrar skall få för sig att det luktar ;) (vilket det kan göra med större flockar, har du bara ett par är de relativt lätta att hålla luktfria)
Jag ska ta till mig av alla era super tips! Tack så jätte mycket 
Hmh ett annat tips är bara att visa dom denna tråden som du själv gjort där dom kan läsa saker som är direkt från rått ägare? :p
föräldrar brukar ofta säga nej för att de tror att du kommer tröttna eller för att de är en förbindelse som gör det mer komplicerat när ni ska åka på semester. Visa att de inte bara är en fas (med andra ord va beredd att tjata under en längre period) och fråga runt så att de har någonstans att gå om ni åker bort. Visa att du är förberedd och vet vad det innebär att ha ansvaret för ett liv =)
There's no such thing as failures, only early attempts at success =)
Haha jag gjorde som man inte ska köpa, Mamma är livrädd för råttor och har sagt nej huuur länge som helst, En dag kom jag hem med en bur och råttor och sa att hon inte behöver gå in i mitt rum nå mer ;)
Hon vågar ju inte röra dom och nu har hon vant sig :D
Detta var inget tips på hur du ska göra dock! ;)