Är det myco?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Igår när jag kom hem så hörde jag en massa oljud från min ena grabb Irish.
Ska ringa till vetten imorn och boka tid, för de har åkt på någon form av ohyra också.
Men vill se med er före angående Irish. Är det rossel eller är det bara en förkylning? Om det är mycon som spökar, vad ska jag ha för medicin (lika bra att fråga utifall man inte får någon råttkunnig vet…)
Det hörs inte så bra förrän efter ca 25 sekunder. Jag pratar inget så vrid på volymen fullt. :)
https://docs.google.com/open?id=0BwL7x1-ByXqud3oxYmUzMW1rQjg
Säg till om inte länken funkar, har aldrig använt mig av den här metoden :)
Min blogg: fiiiyah.blogg.se
Här bor jag: stallstenvik.blogg.se

Baytril eller vidranord är vad man ska ha, ibland i kombination, men vanligast är att man börjar med bara baytril.
Jag anar ett missljud vid andningen på videon, men det hörs väldigt lågt. Det kan vara något högst tillfälligt, avvakna ett par dagar och se om du hör det igen. Lät det bara när han var nere på golvet och röjde eller även när du hade honom uppe i famnen? Det är inte helt ovanligt att vissa råttor ibland kan "stressrossla", dvs i detta fall att han får brådis att undersöka allt spännande på golvet på en gång och andningsfrekvensen ökar. Givetvis är ingen typ av rossel bra.
Om missljuden håller i sig så bör du prata med en vet om antibiotika. Om det är en förkylning så kan antibiotika inte ges mot detta (då det är virus, och antibiotika endast tar bakterier). Men om han är förkyld så bör han även ha övriga symptom, så som att vara snorig, nysa, etc.
Ja jag vet att det hörs väldigt lågt :/ Han låter så där hela tiden. Kan försöka få en bättre film på det. Det enda tillfället han inte låter är när han sover. Inatt när jag skulle sova hörde jag ljudet in till sovrummet så det låter ganska högt, mycket högre än vad det låter på filmen. Det lät även som att han typ, hostade eller nåt. Inte som en vanlig nys.
Vet vad du menar med det där stressrosslandet, de gör så ibland allihopa när de får vara på nya ytor i rummet eller när jag städat och gjort nytt i buren, men det är inte sånt nu. Hör vart han är nånstans även fast jag inte ser honom när han är utanför buren.
Idag när jag tog upp honom från golvet så lät han inte, men det varade bara i några sekunder.
Ska jag avvakta endå?
Finns det någon speciell ålder sjukdomen brukar komma? De är ju knappt 13 veckor pluttarna…
Tack för ditt svar!

Låter han sådär hela tiden så är det något som spökar, Hade det bara varit tillfälligt hade det inte varit någon större fara. Men han har inga andra symptom?
Det låter defintivt oroväckande att så unga råttor över huvud taget låter, oavsett om det är stress eller inte. Hur många råttor har du? Låter alla? Ålder på dessa? Rossel är svårt att koppla till någon direkt ålder, men det är ju vanligare vid högre ålder. Så unga som 13 veckor ska definitivit inte låta!
Hade det varit stress enbart hade jag tckt du skulle avvakta, men nu när han låter så mycket hela tiden, och inte verkar ha andra symptom, så skulle nog ett vetbesök vara på sin plats. Vart bor du? Har du någon hyfsat råttkunnig vet i din närhet? Man har ju läst skräckhistorier här om folk som fått rådet avv avliva hela sin flock för att en rosslat…
Nu mot kvällningen har han låtit mycket mindre. Vissa tillfällen har han inte låtit alls på någon minut. Inga andra symptom nej, har härjat på som vanligt. Men det verkar inte vara någon förkylning eftersom han inte har snorat något.
Har tre råttor, bara han som låter. De är kullsyskon.
Får se hur han låter imorgon. Ska ju till vetten med ohyran så han får ju följa med då vilket fall så får dom kika på honom hur han än låter den dagen.
Bor i Sandviken. Mor min tyckte jag skulle åka till Sandvikens Hund & Kattpraktik. Har aldrig varit till vetten med råtta så jag har tyvärr ingen erfarenhet eller vetskap om vilka som är duktiga med råttor. Ska ringa runt lite imorn och kolla.
Skulle någon säga åt mig att alla lär avlivas så jäklar, jag är inte den som sväljer allt med hull och hår 8-)

Ja om du ändå ska till vetten så be dom kika på tutandet också. Jag lovar dig dock att han inte kommer ge ifrån sig minsta ljud när ni är där….
Jag var till vetten idag! Det gick bra, han lät där också. Hon blev förvånad över att det lät så högt. Råttkunnig var hon också. Mycket nöjd. Hon trodde att det antagligen var en lunginflammation så fick medicin. Om det inte blev bättre så skulle hon lyssna nogrannare på sin klinik. Hon jobbade på ett zoo idag så fick komma in på en gång.
:D
En av mina töser låter ungefär likadant som din här på videon, dock bara ibland. Även jag tänkte ta en vända till veterinären. Vad gick kalaset på? Med undersökning + medicin?
Jasså vad tråkigt :/ Jag blev faktiskt positivt överraskad: 390 riksdaler för undersökning plus 2 varor på apoteket! Inte illa pinkat. Men du bor inte här i krokarna antar jag? Gävle Sandviken? Hade riktig tur.
Mjo, verkligen :/ Jaja, men dåså. Det lät ju relativt smärtfritt ändå, för plånboken menar jag. Har aldrig behövt ta någon råtta med till veterinären förut, så därför jag undrade lite. Nej, jag bor dessvärre i Piteå, men vi har en bra djurklinik här alldeles utanför stan, i Öjebyn :)
Nä jag har aldrig heller behövt göra det förr, men men, nån gång lär ju va den första :D Sen kan det ju variera från klinik till klinik… men vi får hoppas att det inte kommer gå på allt för mycket för dig :)