Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 934 ggr
m0chicakez
0

Dethär med att impotera råttor

Nu har några medlemmar nämnt i lite trådar att man kan impotera, och ja det förvånar mig inte men jag vill gärna veta lite mer om hur det fungerar och vad det innebär c: (Nyfikna lilla jag)

Tacksam för svar, vill veta så mycket och noggrant som det går :3

(Visste inte vilken grupp det här ämnet ska vara, så jag chansade lite xD)

Twitter/Artstagram : m0chicakez
Instagram: nemis.problemis

Deviantart: http://www.deviantart.com/theshadowsinger

wintermynta
2

Det är inte svårt att importera om du inte har högra krav på vad som ska importeras. Grossist råttor verkar vara populärast just nu och dom kan man typ bara åka och hämta lite varstans.
Vill man ha råttor med stam är det till England man ska vända sig till. Det tar ca 6 mån att planera allt det administrativa och skapa kontakter med dom etablerade uppfödarna. Kostar gör det också men det är resekostnader inte själva råttorna.
Finland kan man också importera ifrån men det är som att köpa råttor utan stam pga den massiva kullning som uppfödarna ägnar sig åt tyvärr. Där är resekostnaden inte dyr och råttorna kostar som här hemma.

m0chicakez
0

#1 Okej, tack så mycket för informationen^^

Men alla Uppfödare i England impoterar väl inte? ;o

wintermynta
0

#2 Exporterar menar du?
Egentligen ska man gå igenom deras förening och så hjälper dom att hitta uppfödare. Vi tog kontakt med uppfödarna direkt och skapa en kontakt. Sen åkte vi runt i England, träffa några av uppfödarna och plockade upp dom råttor vi bokat. Det var en hel del resande och det är bra om man är rätt erfaren att transportera råttor i alla fall på sommaren.
Sen är det viktigt att tänka på att meningen med aveln kan vara olika  i ollika länder. 
. En  del länder avlar man med betoning på standard och kanske inte så mycket fokus på temprament.

Viktig sak att tänka på  kan vara att råttorna saknar flockegenskaper eftersom man inte har stora flockar som vi I dom fall man kullar vet man inte alls vilken genomsnittslängd en linje har, inte heller ärftliga problem som kan uppkomma då man plockar oftast bort halva kullen eller mer. Så det är mycket att tänka och i vilket syfte man ska importera. Är det för att få nytt blod? Ny färg? eller nåt annat. När man vet det är det lättare att välja land och sen uppfödare.
Rent administrativt beror det på vilket land du väljer då alla länder har olika utförselregler. Nu är detta väldigt luddigt även om man väljer att maia mellan olika jirdbruksdepartement. Svaren är oftast olika men nåt som gäller i alla länder är att du behöver ha importtillstånd om du ska ta in mer fem.
Vissa länder kräver läkarintyg och annat vilket är bra att kolla upp. Fastnar man i tullen utan giltiga papper kan råttorna avlivas.

zickan
0

Inte alla uppfödare i finland som kullar heller. Så det är bara att leta runt efter någon man gillar.

Finns med stam från flesta håll. Frågan är mest på vad man söker. Enklast är att leta upp länders råttforum/råttföreningar.
Några i norge har bra koll på sina linjer, men de har rätt soppa på färgerna. Har inte så mycket linjer men de jobbar starkt på det. Finns ett par okej i finland som inte kullar. Danmark har folk mycket blandade åsikter om. Jag har aktat mig för uppfödare därifrån pga att de har haft mycket sda och lite andra orsaker.
England har varit lätta att prata med, men de verkar ha haft lite svårt med temperamenet och linje avlat rätt mycket. Men resultatet som synts av imp i sverige från eng verkar goda.
Holland verkar va mycket grossist, snygga och säkert goa råttor. Men labb burar och de som inte är bra nog avlivas.
Polen har en del bra råttor. Tyskland har upp occh ned. Jag har därifrån sedan innan och nytt nu. Ännu nöjd.
Även tjeckien är okej. Lite svårt med komunikationen men de jag pratat med är väldigt trevliga och öppna. Djuren jag har därifrån är jag super nöjd med ännu.

Men det jag märkt med att köpa import. Det mesta som ligger bakom råttorna i linjerna är från andra länder som typ finland, de dyker upp ofta. De från tjeckien har både finsk som svenskt en bit bak. För mig att de jag har efter ifrån england också har finskt en bit bak.

Annat tips är att besöka typ houten i holland när de har expo/utställning. Då är det många uppfödare från olika länder som åker. Andra gången jag tog hem från tjeckien och samma uppfödare där var genom houten.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

MyLittleHeart
0

Följdfråga. Åker alla själva ditt och hämtar dom eller finns det dom som "skickas" och "plockas upp" här i sverige också? Typ om någon uppfödare ska hit och tar med sig eller om de lämnas på flygplanet etc och kan plockas upp av er?

zickan
0

#5 Jag har både åkt själv som fått transport hjälp. Finland är ju nice att ta en kryssning till. Men där är det lätt att hitta transport. Polen är inte helt fel heller att ta en båt tur till.

Danmark och Holland finns det transport. Kent på diamantens möss/iller åker ofta, tar bara en liten slant för att ta med. Han ska till Houten i dec när det är där igen. Men brukar åka runt en hel del. Och då kan man maila runt till uppfödare runt om. Fråga om de ska dit.  På det sättet fick jag hem några av mina. Letade upp på vem som skulle till Houten. Sedan mailade jag runt på de som hade vad jag sökte. Kollade om de hade några kvar, om släkten osv så gott det gick på hackig översättning. Nu chansade jag på några som jag inte fick så mycket info om innan. Men de flesta hade full stam och bra information om innan jag bokade dom.
Och då kollade jag med uppfödare i tyskland och tjeckien.

Innan åkte uppfödarna själv från tjeckien till sverige. Skulle byta avelsdjur med dom. Mötte upp i Göteborg. En av dom dömde på mus utställningen.

De från england importerade Wintermynta med bil ihop med några andra. De äger jag inte och ska åter till sin ägare snart.

Tror det var runt 2005 jag åkte till Tyskland med bil och hämtade hem lite råttor. Mins inte helt år. Men då fick man ta in 10 gnagare utan tillstånd. Hade sup/bil semester där och passade på att ta hem.
Åkte igen till Tyskland  06 lr 07 med buss. Skulle då till Hamm. Resan arrangerad av amazonas(reptil förening) kostade 900 t/r för medlem 1200 t/r icke medlem.
De arrangerar buss resor till hamm typ varje år. Väldigt billigt att åka med bara för skoj skull. En upplevelse för sig att besöka Hamm. Där finns det alla typer av djur. Och många olika uppfödare passar på att ta sig dit för att byta djur med andra.

De norska uppfödarna åkte till sv för ett år sedan. Tog några kullar för att byta mot aveldjur. Bokade en del svenska djur osv. Mötte upp dom på kallhäll utställningen i sthlm där vi alla fick våra råttor. Har en hona från dom. Men linjerna bakom min tjej är mycket danskt. Positiva är att min kompis har bra koll på just den linjen.

shaneekung
0

När man åker med föreningen behöver man inte införseltillstånd från jordbruksverket?

mvh

deeremf
0

Hej menar inte att kapa något eller så men undrar över en liten grej innom import.

Finns det faror med att importera?

Bakterier, pests osv som inte finns i Sverige?

wintermynta
0

#8 Inte vad jag vet och dom gånger nåt av länderna har haft utbrott så brukar dom inte exportera ut råttorna utan då får man vänta.

zickan
0

#7 Inom eu länder får man ta in 5 stycken av de vanliga gnagare utan tillstånd. Dvs 5 djur per person. Ska man ta in mer så måste man ha tillstånd. Spelar inge roll om man åker med en förening eller inte. Inte mer än att de kanske har regler på var djuren får vistas på bussen. Reptil bussarna kan innehålla allergiker. Isf får man kolla innan om det är okej att hålla nån transport mellan benen, eller om de kräver att man har dom bland bagaget.
Ende är att åker man med en förening, så kan man gå ihop. Dvs en person av kanske 10 personer har ett tillstånd och skriver att denne tar in alla andras djur under sitt tillstånd.

#8 Oftast sätter uppfödare stopp så fort de märker av minsta lilla. Men man kan lika gärna ta hem djur precis innan något bryter ut. Dvs få hem bärare av nått och det bryter ut hemma. Men importera från vettig uppfödare känns ungefär som en lika stor risk som att gå på en utställning.
Bakterier är inte lika hemska, även om de inte är kul. De kan man hålla i karantän då det är kontakt smitta. Virus är luft buret och lite drygare att åka på.

shaneekung
0

Aha nu förstår brukar det finnas ekorrar i hamm mässan?

zickan
0

#11 ja det gör det. Men för att ta in ekorrar så måste du skaffa tillstånd från jordbruksverket för att ta in. De har hårda kontroller iom expot i hamm, iof annars också. Vet felra som blivit stoppade. Vi blev stoppade och kontrollerade när vi åkte. Men alla papper var skönt nog i ordning från alla som var med i bussen. Så det gick skapligt fort.

shaneekung
0

Nu till sista frågan kommer det vara nån mässa i år och isåfall när?

mvh

zickan
0

Hamm expot brukar vara runt 2 ggr per år. Det är den runt september som de flesta åker på. Är den 8/9. Har en länk på min hemsida. Kika under artiklar och utställningar-mässor så hittar du länk till själva hamm expot under sep.

shaneekung
0

Tack så hemskt mycket för hjälpen ZickanSkrattande

m0chicakez
0

Okej, tack allihopa^^ Fix svar på de flesta frågorna och börjar förstå lite mer :D