Råttor iFokus

Råttor

Etikett: genetik-utseende
Läst 679 ggr
Teuthis
0

Vilka färger är vanligast/sällsyntast

Som rubriken säger så undrar jag lite vilka färger som är vanligast/sällsyntast hos våra råttor, finns det statistik någonstans?

Fridborg
0

Jag tycker jag ser mycket hooded och roans :) Sällsyntast måste väl vara Devil eller vad den heter? (svart råtta med röda ögon).

Zakaraa
0

#1 Fast hooded och roan är ju inga färger ;D
Tycker det finns mycket svart (dock silver och rostade) och agouti, skulle tro att det är för att de generna är dominanta :P

Sälsyntast i Sverige skulle jag hålla med #1 Red eyed Devil (mörk råtta med röda ögon) Tror bara det finns någon enstaka i Sverige?

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

zickan
0

Agouti och black är de vanligaste käns det som. Alla färger är en nerblekning från dessa två.

Men i övrigt är det mesta vanligt i princip om det inte är helt nytt.
Typ Blue, cinnamon, amber, fawn, pew, mink, beige, champange, russian blue, pearl, cinnamon pearl. blue blandingar,siames, burmens, sable om man ska räkna med skuggade varianter.

Lite mellan vanligt som går upp och ned. Ibland svårt att hitta ibland lätt:
Choklad, lilac, dove, coffe, platinum både varianterna, mock mink,  osv

Lite mer ovanliga ännu: russian silver, marten/devil, black eyed marten/devil, squirl, havanna, black eyed white, ice, golden himalayan

Kan inte komma på mer nu

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
0

Tar man teckningar enligt mig så tycker jag.

Vanligast: silverad om man nu får räkna med det som teckning, eubk, roan, variegated. pointat (himalayan, siames, burmes)

Lite mellan som går upp och ned: self, ambk, ambk/blazed lr headspot,caped, bareback, essex, cap stripe, hooded, irish

Ovanligare: Marten, squirl, downunder, pointed masked

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Teuthis
0

Jag skulle nog förtydligat att det gällde både färg och teckning. :)