Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1276 ggr
Forgetful
0

sjuk tjej

Har en sjuk tjej här hemma som jag är jätte orolig över :/ och JA jag ska ringa vet det första jag gör imon men jag vill höra om någon känner igen symptomen innan dess.

Hon brukar va framåt och pigg men nu är hon trött och ligger bara på stället man lägger henne på. Hon andras som om det vore jobbigare. Hon äter dåligare men har inte slutat helt. Försöker få i henne vatten då jag inte sett henne dricka på ett tag, några tips på enklaste sättet att få i henne vatten när hon inte verkar intresserad av det? Har någon sett liknande symptom?

//Forgetful

Zolah
0

Det låter som verkliga allvarliga symptom, om en råtta inte vill röra sig eller så är det nåt illa. kisar hon med ögonen? ( kan betyda att hon har ont )

Gör mat med mycket vätska i sig, kolla om hon har ont någonstans på kroppen, lyssna om hon är täppt i nos eller om det är rossel i lungor osv.

Är hon hård på magen?

Om hon inte vill dricka men fortfarande tvättar sig kan du vara oförskämd och blöta ner hennes päls lite, eller i värsta fall mata henne med vatten i en medicin spruta ( men gör det som sista utväg )

om hon mår som hon gör så skulle du kanske rentav boka tid hos vet och inte bara rådfråga dem .

om du kollar på min artikel så kan du finna snabb telefon till agria

http://rattor.ifokus.se/articles/4f6894e2d4ebea4a7600e27f-vanliga-sjukdomar-hos-tamrattor?discussions-1

Forgetful
0

Inget kisande och jag har redan provat att klämma och känna men verkar inte va något som gör ont heller :/ Inget rossel men om jag lyssnar med örat intill så kan jag höra "klickande". Masserade henne på magen förut om hon nu skulle va hårt i magen eller liknande, hon verkade gilla det men inget förbättring…hon tvättar sig och myser mer än vanligt med. Ska prova att blöta ner henne lite då jag vet att hon fortfarande tvättar sig :)
Jag menade att jag skulle boka tid, aldrig att jag bara skulle rådfråga dem i denna situationen xO

//Forgetful

Zolah
0

om hon är mycket seg och energilös, kan du ju också testa ge henne lite rooibos te med honung i. honung nnehåller ju helande ämnen och kan bidra med lite extra energi så hon kanske orkar lite mera

Ledsen, vandrat på ikea hela dagen och är lite virrig ._. när jag läser igen så är mitt antagande rätt orimligt lol

Forgetful
0

Om man sätter henne ner så sitter hon kvar, när man tittar några minuter senare har hon lagt sig någon annanstans men hon står liksom bara ändå :/ hon har ju energi när hon vill. Provade att försöka ge te men hon va lika ointresserad av det som med vatten, har ingen honung hemma men vill gärna inte blöta henne med te för att hon ska få i sig det :/ ska jag prova om hon är intresserad av något sött kanske? då kanske jag kan få i henne vätska på det sättet

//Forgetful

Lilith
0

Hur gammal är hon?

Zolah
1

Du kan ju också låta henne ligga ifred i en sjukbur i närheten av dig, där du har allt hon skulle kunna behöva, då har du ju bättre insyn om hur det går för henne med. Nu kanske hon bara blir tvärsöver för att mamma är orolig

Forgetful
0

Hon är ca 4-5 månader nu :/ Hon har aldrig varit ha-galen i mat heller så det går inte att muta med något gott heller :/ jag ska boka tid imon och försöka göra det besvämt för henne tills det är dags att åka in med henne

//Forgetful

Lilith
1

Det var inte gammalt alls :/
Den enda gången jag har varit med om något som påminner om det du beskriver, så gällde det min gammeltant som vi misstänkte hade njurproblem…
Hoppas det går bra hos veterinären, och att din lilla tjej blir bra!

Forgetful
0

Det enda söta jag hade hemma va jordgubbssylt, jag testade om hon ville ha lite men hon ville inte först, men med en plutt på nosen så ville hon ha :) då började jag blanda ut det med vatten så nu har hon fått i sig några droppar, sen försvann ju gottgott smaken men jag är glad att hon ville ha något iaf :)

//Forgetful

Forgetful
0

Hon vill ha mer xD hon verkar till och med piggare nu! Men kommer ändå ringa Vet imon och boka tid, vill inte att det plötsligt blir värre ;/

//Forgetful

Forgetful
0

Jag tittade runt och tyckte symptomen stämde med lunginflammation..

Ringde nyss till en veterinär som också trodde att det var det och så sa hon att de inte kunde ta emot henne utan jag fick ringa till ett större djursjukhus. De sa att det enda dem kunde ta emot henne för va avlivning… ska nu vänta till 11.30 för att det större djursjukhuset ska ringa upp mig, jag är helt förstörd, jag har aldrig förlorat en råtta innan och jag vill inte att det ska gå på detta sättet..

//Forgetful

Sathalie
0

Hur har det gått för er? :(

Forgetful
0

Jag fick antibiotika och smärtstillande men ingen diagnos av läkaren. jag sa flera gånger att hon inte dricker självmant och att jag kunde ta sprutor själv men fick ändå oralt som rekommenderat. Jag skulle ge henne 1,5 ml/mg medicin om dagen. Idag när hon skulle få sin första medicin så satte hon den i halsen och dog… jag tvingade inte in det i munnen på henne utan la det vid läpparna så hon själv skulle få bestämma när hon ville ha men så blev det som det blev..
Jag har nu skrivit till djursjukhuset och klagat då jag sa flera gånger att jag ville ha sprutor men fick det inte…

Jag är helt förstört, det var mitt barn, hon och jag hade precis börjat binda oss och så blev allt så fel..

Vet att jag inte ska ta på mig skulden med Förlåt Calibri..
Jag älskar dig och kommer aldrig glömma dig <3

//Forgetful

LindaBlue
0

Men stackars dig! Och stackars lilla tjej. Helt rätt att du inte ska ta på dig skulden, men jag förstår om det känns tungt. :(

Forgetful
0

Jag har sktivit till djursjukhuset och klagat, om de inte ger mig ett rimligt svar så går jag till tidningen. Många har klagat och många har fått fel medicin och fel diagnos. Min kompis åkte in med sin kanin då hon hade annorlunda matvana helt plötsligt. De röntgade och allt och de fick medicin mot något magsjukdom. Kaninen hade ungar i magen…
De trodde att min råtta va en mus när de kom in till mig.. och hon vägde 260 gram så hon va inte ens så liten!

Har sörjt hela dan och jag tänker på allt som jag skulle kunna ha gjort annorlunda.. jag vill bara veta att hon inte va rädd när hon dog.. det känns som om jag svek henne..

//Forgetful

BeanLady
0

#15 Du gjorde allt du kunde för henne. Jag tycker du ska vara stolt för att du bryr dig så mycket om dina djur! Det är många som tar den enkla utvägen och tar den där tiden för avlivning istället för att kämpa.
Jag fick dödsdomen för min katt för några år sedan från distriktsveterinärerna i Vännäs (Umeå) men jag vägrade. For till Luleå på kvällen, vilket är 30mil från Vännäs. Efter tre dygn där var han hur pigg som helst igen. Tyvärr fick han somna in en tid senare pga andra skäl.

Du är inte veterinär så du kan inte skylla på dig själv. Men det är synd att man allt för många gånger måste vara hobbyveterinär för att sina djur ska få rätt behandling.

Forgetful
0

Jag försöker att inte åka ner i bottnen. Mina andra djur behöver mig och jag behöver dem. Dem har ju också fortlorat en kamrat. En tjej som inte brukar gosa gosade med mig idag då jag var ledsen, tror hon kände att jag var deppig. Det är mina djur, pojkvän och vänner som håller mig uppe nu. Har fått fantastiskt stöd idag och det är jag tacksam för. Tiden läker väl alla sår förhoppningsvis

//Forgetful

Sathalie
0

Usch stackaren *kramar om* Du borde definitivt kunna få någon form av "ersättning" från vetten. Dock förstår jag att ingenting kommer kunna ersätta prinsessan du nyss förlorat. Men det vore vettigt av dem att åtminstone ge dig pengarna tillbaka då de gjort fel. :/

Forgetful
0

Ja självklart.. men dem är så snåla där.. jag fick tre sprutor utan nål som jag kunde "diska" efter användning.. på ett annat ställe som är lite längre ifrån får man en spruta och nål för var dag. Kanske därför de inte ville ge mig nålar, de va snåla..

//Forgetful

Sathalie
0

Du kan stämma dem för felaktig behandling. Då får de för att de var snåla.

Forgetful
0

Fick ett pm om att man inte får ge ut nålar, nämner inga namn, men jo man får ge ut nålar. Annars borde dem väl ha påpekat det när jag frågat om det? Sa det 3 gånger men nej.. 
Om man tycker att det är ok att diska sprutor efter användning då ska man fan inte va veterinär.. hur dem än används så ska man alltid få en ny till nästa gång. Åker aldrig dit igen, om de inte ger mig ett riktigt svar så kommer jag gå till tidningen. Om man inte ens ser skillnad på en mus och en råtta och är veterinär så är det något fel. Många har fått fel medicin till sina djur därifrån. Det är ändå ett större djursjukhus som man tycker borde va bättre..

//Forgetful

BeanLady
1

De får inte lämna ut sticknålar. Bara leg vet och djursjukvårdare får ge intravenöst. Lantbrukare brukar få ge sina djur intramuskulärt men det är pga ekonomiska och praktiska skäl. Tjocka nålar för oralt bruk har jag fått och det ska man få till så små djur tycker jag.

Sathalie
0

hur som helst så borde hon fått alternativ behandling eftersom du berättade att hon inte drack själv. (och hade uppenbarligen problem med det) Så ja. Du borde få någon form av ersättning. Bara att pressa dem och vara hård.

minky
0

Det är bara hästar o lantbruksdjur som man får sprutor som man ska sticka med… O dom får man i regel köpa på recept på apoteket. Har alldig varit med om lr hört talas om att man kan få det till smådjur… Där ger man alltid medecinen oralt. Veterinären kan dock ge i spruta om de är riktigt dåliga men det brukar vara en en gångs dos. Ingen råtta jag vart med om dricker medecinen självmant. Möjligtvis vibranord de första dagarna för den smakar hallon. Men annars måste man hålla fast råttan o spruta i munnen, lite i taget. Beklagar sorgen. =(

Forgetful
0

Jag tvingade liksom inte i henne det, jag la en droppe varje gång vid hennes läppar så hon fick bestämma själv när hon ville ta det.. Jag fattar inte hur detta kunde hända.. jag tyckte hon fick så mycket medicin med.. hon skulle ha 1 och en halv spruta medicin om dagen. Jag fick knappt i en halv innan detta hände.. hur ska jag våga ge medicin till mina råttor igen? Jag har stödmatat ungar innan men jag kommer inte våga göra det längre… Jag har bestämt mig för att råttor alltid ska finnas i mitt liv och de kommer komma fler tillfällen då de blir sjuka och ska ha medicin, hur ska jag komma över detta och våga igen?..

//Forgetful

Forgetful
0

Har funderat lite. Är 1 ml/mg baytril om dagen och 0,5 ml/mg smärtstillande om dagen en passande mängd för en 250 grams råtta?

//Forgetful

Kalli
0

#26: Alltså, det beror ju på vilken styrka Baytrilen har men det låter väldigt mycket om de inte spätt den med något?

Forgetful
0

Det smärtstillande är inte utspätt vad jag vet, jag skulle ju ta det direkt ur förpackninge så att säga. Baytrilen står det inte så bra på, det står "mixtur" så antar att den är blandad. Den är väl typ som soppa brukar va. Inte vattnig men heller inte för tjock som sås. Tänk om hon dog av överdos… när de tog sprutan på henne såg det ut att va 0,2 ml/mg ungefär..

//Forgetful

Grodan
0

#28 Tror inte hon dog av överdos. Jag brukar medicinera sjuka möss och råttor med dubbel dos. Just för att djur som är så pass sjuka som du beskriver i #0 kan inte ta upp så mkt i kroppen. Kroppen har i stort sett "lagt av"…

Tror man att medicin hjälper ett sådant sjukt djur är det faktiskt dropp som gäller. Så du borde fått sprutor eller fått henne inlagd el dyl. (Sprutfrågan kan man diskutera fram och tillbaka och jag tycker att det är riktigt dumt att den där lagen finns. Själv försöker jag alltid att fixa sprutor.)

Däremot stödmatning, tvångsmatning… tyvärr, det kan döda gnagare.

Men ärligt så tror jag din råtta var bortom räddning. Tyvärr. Beklagar djupt. En så ung tös är alltid jobbigt att förlora.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Kalli
0

#28:Enligt Fass finns det två styrkor 25mg/ml och 100mg/ml och doseringen verkar variera mellan 0.25mg/kg eller 5.0mg/kg men då gäller det hund, katt, nöt och svin och inte råttor.

Tabellen ser ut såhär:

http://www.fass.se/LIF/home/soktraffar_all.jsp?searchtext1=Baytril&searchtext2=&searchtext10=&area=all

Formulering

2,5 mg/kg kroppsvikt

5 mg/kg kroppsvikt

Injektionsvätska 25 mg/ml

1 ml/10 kg

2 ml/10 kg

Injektionsvätska 100 mg/ml

2,5 ml/100 kg

5 ml/100 kg

Forgetful
0

Har för mig smärtstillandet va något med 2 ?

Det jobbiga va att hon blev bättre efter att hon fått sprutorna, hon drack och åt och blev piggare. Se när hon dog under medicineringen blev jag helt förkrossad. Hon höll på att bli bättre och så blev det på detta sättet.. Jag ska aldrig åka till det djursjukhuset igen.. Jag har sån ångest efter detta..

//Forgetful

Kalli
0

Metacam kanske? Är det enda jag någonsin fått till mina töser.

http://www.fass.se/LIF/home/soktraffar_all.jsp?searchtext1=metacam&searchtext2=&searchtext10=&area=all

Oavsett tycker jag inte att du ska klandra dig själv, du gjorde allt du kunde och som Grodan säger är det mycket möjligt att hon var för sjuk för att klara sig oavsett. Det är inte helt ovanligt att de blir piggare innan de ger upp helt.

Forgetful
0

Japp det va metacam jag fick. Jag sparade flaskan. Hon luktade precis som den medicinen då hon dött så jag har kvar den bara för att kunna lukta på den.. hoppas bara att den hann verka på henne så hon inte hade ont när hon dog..

//Forgetful

Lilith
0

Beklagar! :(