Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 2182 ggr
Jinaum
0

Hornbach ägare

Hur gör ni rent era hornbach burar?

Jag har hittentills konstaterat att den kommer inte komma in i badrumet. Dels pga smala dörrar, dels pga badkar, dels pga trösklar. Mycket emot mig.

Så hittils har man ju försökt med att ta två disktrasor och gnugga med båda händerna på varsida om gallret. Men det är ju svårt ett nå ibak på buren. Önskar nästan det fanns luckor på baksidan med så hade det ju varit optimalt.

Men hur gör ni? Har ni några bra tips?

hus-musen
0

Buren är ju rätt lätt att plocka isär, så ta in bara en halva då=)

Annars så får du nog spraya och sen torka gallret med trasor som du gör nu. Bor du i hus? Då kan du ta ut den på gräsmattan eller altan och spola av den =)

Qui dormit, non peccat

Jinaum
0

#1 bor på fjärde våningen utan hiss i en liten tvåa ^^' Annars hade jag nog gjort det.

Dock verkar det en aning jobbigt att plocka isär den. Var ett jäkla aber å få ihop den från början.

Börjar fundera på att installera två små burdörrar på baksidan av hornbachen så man når omkring hela buren. Får precis in huvudet och en axel så man kan nå in.

busigdemon
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag gör som du gör nu. Torkar av gallret från insidan och från utsidan, så en sida i taget, men man får torka ett par omgångar o sen dra med en nästan torr trasa så att droppet från varje galler försvinner.

Bor 3 våniangar upp utan hiss i en etta med en Väääldigt smal dörr in till sovrummet.

När jag när jag nått dåligt, från den övre luckan så har jag plockat bort taket istället och stått på en pall och torkat därifrån.

"Din verklighet är inte Min verklighet"

Lancia
0

Jag tycker också den är ganska lätt att plocka isär, men jag gör det långt ifrån varje gång jag rengör den, snarare med några månaders mellanrum då jag kör en superrengöring av den. Däremellan torkar jag av gallren så som ni beskriver.

busigdemon
0

Ni som tycker den är lätt att plocka isär, hur har ni löst att väggarna liksom lossnar ifrån varandra?

Jag har klämt ihop "listerna" som håller ihop den så att det liksom sitter fast, så det är inte busenkelt att plocka isär den, men den faller inte ihop så fort man tar tag i den och flyttar den.

Anvariel
0

Jag kan skurra in min i badrummet, tack och lov. Inte jätteoptimalt för hela badrummet blir blött och det är vanliga tapeter…

Annars tycker jag det är svårt att städa ordentligt. Jag vill inte ta isär den för jag fick fixera fast plasthyllorna med metalltråd för fästen gick inte att använda så bra. Så det skulle bli sånt himla jobb att ta isär den.

hus-musen
0

#5 om du bara ska ta isär den ibland så kan du ju köpa klämmor eller använda ståltråd/buntband för att dra ihop dem. Då plockar du isär buren på 2 minuter =)

Qui dormit, non peccat

Guldheden
0

jag har byggt min egen gallertvättare^^ ser ut som ett T  där övverdelen är klädd med tyg som man blöter. stoppar in genom gallret o vrider till lodrätt läge sen e d bara att dra fram o tillbaks ^^

Cis-j
0

#8 smart! vad har du byggt den utav? :)

Guldheden
0

plast bara, hittade plaströr borrade ett hål i mitten av det ena och limmade fast det andra med epoxy i hålet. hur enkelt som helst. sen e det bara att klippa ut en rektangel i tyg med ett hål i mitten och trä över.

det är så kul att bygga saker till dem! även om det är med städning. precis som hängmattor, fina att köpa men roligare att bygga =)

busigdemon
0

#7 Smart! har inte tänkt på att man kan göra så! Tack. Kommer att vara till stor hjälp i framtiden!

#8 Har du nån bild på underverket?

PlusPlus
0

Skulle också tycka det vore kul att se en bild på din lilla uppfinning :D Låter jätte smart ju ^^

Jinaum
0

Jo jag med!

morbiddoll
0

hej.. funderar på å köpa en hornbach bur.. men ingår hyllplan eller får man köpa dom själv? mvh anna

CamillaS
0

#14 Är inte så säker på att dom säljs längre. Du hittar dom nog bara begagnade.

:holmgreen:
0

Hornbach har en annan variant nu för tiden , i alla fall här :-)

CamillaS
0

#16 Ok Hur ser den ut? Är det en voljär?

1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#17 Japp en voljär, har en bild här nånstans , ska leta upp den:)

Vet inte om det är en speciel hornbach voljär men den förra har tagits ur sortimentet här och de kör nu på den här :)

Praefatio
0

#18 Snygg! Det är rätt nice att de har börjat komma på att alla inte vill ha jättefärgglada burar utan gör såna som smälter in bättre i hemmet… Hur mycket kostar den? Hur är det att städa? Minns att förra Hornbach-buren var lite halvjobbig att städa.

fiiiyah
0

#18 Tjusig den var :D Den ser ganska stor ut, vad är det för mått? :D Pris? :D

Min blogg: fiiiyah.blogg.se

Här bor jag: stallstenvik.blogg.se

0

#19 Jaa, den är rätt så snygg faktiskt ;) Den kostade 1800kr på hornbach här. Den har utdragbar botten och två STORA luckor med mindre luckor i . Man ser inte det så tydligt på bilden, men på framsidan finns det två stora luckor, och på sidorna finns det en liten lucka (på båda sidorna), i höjd med översta hyllplanet.

Jag tycker den är jätte smidig att städa! Man når över allt! Den kändes som ett riktigt kap, och älskar den fortfarande, jag köpte den i november har jag för mig :) Glada råttor får man också :D

#20 Ja, den är ganska stor! Måtten har jag ingen aning om just nu xD Jag kan kolla upp det i morgon, :)  Har för mig att enlgt burräknaren kan det bo 9 råttor i den eller nåt sånt , mellan 7-9 kommer inte ihåg xD

fiiiyah
0

#21 Låter som en riktig höjdarbur :D blir nog en sån! Är gallret vågrätt någonstans? Men det kanske inte spelar nån roll? Tänkte på om det blir svårt för råttorna att klättra men det tror jag väl inte? Kommer inte ihåg… (varit råttlös i några år nu….) :D

0

#22 Ja, riktigt nöjd är jag :D  Vågrätt är det på sidorna. Men jag tror inte det är ett problem för råttorna, mina råttor har aldrig haft problem med det :) De flesta burarna har ju både vågrätt och lodrätt galler :)

hus-musen
0

Den kostar 1275 här, så den är ganska billig :)

Qui dormit, non peccat

fiiiyah
0

#24 - kostar den där stora så lite? :o  vilken stad är ditt hornbach i då? :D

hus-musen
0

Hornbach i botkyrka, sthlm :)

Qui dormit, non peccat

0

#26 jasså, där köpte jag min :-)

[littleoldme]
0

Om ni har en gammal hornbach-voljär så rekommenderar jag att ni tar loss en sida på den som ni sedan bara sätter fast med ståltråd. När ni sedan ska städa är det bara att ta loss den sidan och då kommer man lätt åt hela buren.

Så gjorde jag när jag hade råttor :)

Chese
0

någon som har innermåtten?

Grodan
0

#18 Ser trevlig ut, utom taket. Jag hade en liknande för många år sedan och gjorde mig alltid illa på det utstickande taket…

Hur ser den gamla hornbach-buren ut?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Lancia
0

#30, Såhär.

Grodan
0

#31 Tack.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

0

#30 Ja taket gör ont att gå in i som jag ofta gör ! Det sticker ut ganska mycket så jag som är lite klantig också går ofta in i buren xD

0

#30 Ja taket gör ont att gå in i som jag ofta gör ! Det sticker ut ganska mycket så jag som är lite klantig också går ofta in i buren xD