Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1082 ggr
ekarlsson
0

Tumör eller varböld ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag när jag skulle mata mina råttor.Så såg jag att Trxie hade som en stor böld under huvudet,typ lite snett om halsen.Jag tog upp henne o kollade och det såg ut som en tumör.Så jag sökte på lite bilder här på Råttor i fokus och det liknade en tumör.Men när jag sedan kollade närmare på henne såg jag att det var som ett litet hål i själva saken och sen såg jag att det runnit gul vätska på magen.Kanske var.Hon verkar inte ha ont av den och den känns ganska mjuk.Hon är ca ett och ett halvt år.

Så nu undrar jag om jag ska ringa till vetrinären och boka tid där,eller vad tycker ni det ser ut som ?

Behöver svar snabbt,här kommer också en bild.

MyLittleHeart
0

När de är runt/på huvudet skulle jag mer gissa de är en vätskefylld blåsa. De bästa är (om de är de) åka till vetten och sticka hål på den och tömma ut sen låta skölja ur så allt är rent

mikeiko
0

En varböld ska man inte sticka hål på, utan den kommer spricka av sig självt. Du kan hålla rent med bomull och koksaltlösning då varet som sipprar ut brukar lukta himla illa.

MyLittleHeart
0

beror väl på (som mycket annat) hur stor och vart den sitter, om den som på min satt sig precis så den hindrade huvudrörelserna och var extremt stor så de orsakade besvär så var de bästa att sticka hål och spola rent

ekarlsson
0

Okej tack.Jag tror nog inte jag sticker hål på den för den verkar inte hindra henne.

Jag ska nog försöka hålla det rent ist Glad

Lancia
0

Hur känns den i sin "konsistens"? Stenhård? Mjuk och degig? Går den att flytta på? Verkar den sitta i huden, eller i underliggande vävnad?

Hur fort har den uppkommit/vuxit?

ekarlsson
0

Kan tillägga att jag varit hos vetrinären idag,eftersom jag hittade nästan en likadan knöl på hennes syster Lizzie.De tog prover och det visade bara fett (alltså en fettknöl).

Så enligt vetrinären ska jag försöka banta dem…

#5 Den är väldigt mjuk.Ja den går att röra.Den sitter typ i huden eller vad man säger.Jag har varit på läger så min mamma har tagit hand om dem,så den kan ha kommit då men jag upptäckte den i Tisdags.