Köpa en till - Frågor
Hej!
Igår föddes råttbebisarna som jag ska köpa en av och jag är (såklart) jätteglad. Ser fram emot att få hem min lilla flicka om några veckor!
Men nu har jag lite frågor som ni jättegärna får svara på.
1. I artikeln om att introducera råttor med varandra så står det något om att man ska ha den nya råttan i en egen bur ett tag, måste man det för att det ska funka? För jag har ingen extrabur och jag tror inte att mamma går med på att köpa en heller.
2. Ska man ge bebisen någon speciell mat eller kan den äta samma mat som de stora råttorna?
3. Jag tänkte trickträna med bebisen, vad kan man använda som godis, och hur lär man inkallning?
4. Och jag tänkte ställa ut också, är det några krav när man ska ställa ut? (alltså måste man vara med i någon förening)
5. Kan man låta bebisen springa fritt i rummet med de andra råttorna eller är det risk för att hon ska skada sig för att hon är så liten?
tacksam för svar.
I can't drown my demons, they know how to swim.
Ska svara så gott jag kan!
1. Oftast går introduktionerna bra, speciellt med en bebis, däremot kan det vara bra att ha råttan i karantän, men personligen kan jag själv inte ha det, jag bor i en liten lägenhet så är det tex något luftburet får de ändå i sig det, så jag skippar den biten och introducerar direkt så inte den lile behöver sitta ensam i onödan :)
2. den kan äta de vuxnas mat, se till bara att du får övergångsfoder från uppfödaren, men annars har jag själv gett dem välling och barnmat medan de vuxit upp :)
3. Tyvärr har jag inte tricktränat, men jag tror det bara är att ta något man märker att råttan är riktigt förtjust i.
4. Ja, du måste vara medlem i SRS och råttan måste vara registrerad i SRS. www.rattsallskapet.se går du in på :)
5. Ja hon kan springa runt, men ha henne under uppsikt!
#1 Tack för svaren! :)
I can't drown my demons, they know how to swim.