Råttor med liten bur (blocket)
Jag såg idag på blocket en annons där en kille säljer 2 råttor som bor i en väldigt liten bur.
Någon som har möjlighet att ta sig an dessa råttor?
Tror inte att killen går och köper en större bur till dem även om man ber honom då han ändå ska sälja dem "/ Hoppas annars att köparen har bättre vett..
Jag vet inte om man får länka till blocket annonser men jag prövar det iaf, mod får ta bort den annars så får jag länka via pm. Tänker att annonser på nätet är ju offentligt och då borde inte det vara några problem?
http://www.blocket.se/stockholm/Tva_rattor_med_bur_och_tillbehor__41206057.htm?ca=11&w=1
OJ! :O den var liten!
Det finns en blocket-tråd :) Men ja, oj vad liten bur :/ Inte värd 650:- tycker jag. Dessvärre har jag fullt upp. Någon annan?
Herregud den buren var liten!
Vi har fullt med djur här hemma, så tyvärr inte.
Hoppas det löser sig dock ..
- Therese
Tycker man är van att se det mesta på blocket, men den där buren var ju rekord.
Jag drog iväg ett mail till Länsstyrelsen i Stockholm. Mer än så kan man tyvärr inte göra. :/
men herregud vad liten. Hit är de välkomna men de är överdrivet pris tyvärr
Tror dock man nog kan köpa loss dom utan buren om han nu vill bli av med dom.. man kan ju kanske nämna till honom då att man inte vill köpa en så liten bur som är en hamsterbur utan redan har en större som är anpassad för råttor hemma..
//Ellie
http://crapsurraren.blogg.se/
Jag hade kunnat köpa med buren och sälja den på hamsterforumet, men jag skulle aldrig betala så mycket.
Synd att jag har allergi och redan har för många. Om det är någon utanför sthlm som kan tänka sig att köpa dem kan jag vara mellanhand, men jag har löss hemma just nu så det är en urusel idé. Men kanske bättre att få lite löss än att behöva sitta i den där länge till…
Jag har bara grabbar och vill fortsätta ha bara grabbar :D
//Ellie
http://crapsurraren.blogg.se/
Jag hade gärna tagit dem, planerar ändå att skaffa större bur till min nuvarande flock honor så det hade nog gott. Men jag tänker/kan inte lägga ut 650 kronor på dom, plus att jag ska få hem 5 pojkar nu på fredag, så det går inte :(
Stackars små…
#11 Du kan ju ge ett skambud och se vad han säger? Priset kunde diskuteras vid snabb affär.
Jo, men jag kommer inte kunna köpa ny bur på ett par månader till (Augusti eller så) och min nuvarande Ferplast får ha max 5 råttor (vilket är storleken på min flock)
Hade jag hittat någon som bor runtom göteborg som skulle kunna sälja mig en FT och kanske gå med på en mindre summa i måanden tills den är avbetald… då hade det nog gått. Men tror inte så många är helt haj på det.
#13 Ah, nej det förstås, vad synd!
Jo. Det gör ont att se råttor bo sådär :(
En väns vän hade två pojkar som bodde i en illa inredd undulatbur med dålig kost och ingen stimulans/utgång… stackars små gav ju varandra sår pga bråk i det lilla utrymmet.
(Dom var så stora att om dom låg bredvid varandra på burens botten täckte dom nästan hela)
Kan folk inte förstå att man inte kan ha djur i så litet utrymme? :(
Jag ska nog maila om ett skambud. Det är nog bättre för dem att eventuellt dra på sig lite löss än att bo sådär.
fyfan vilken liten bur!
Blir så arg när folk inte har vett i skallen och läser på hur stor buren faktiskt ska vara. Såg en annons på blocket en gång om en liten hamsterbur och i annonsen stod det "kan användas till hamster och råtta" tänk om en person köper den då och använder till råttor och inte vet nåt om hur buren ska va. Tycker att folk ska ge rätt info på annonser så det inte leder till ledsna råttor.
Jag skulle gärna tagit dem, har plats för 3 till i buren.. men bor för långt bort. :(
Jag tror inte han kommer ta mitt skambud, men vi får se.
De kan inte stanna hos mig för gott, men ett tag i varje fall.
Jag bor nära Solna där råttorna finns. Däremot kan jag inte ha fler råttor MEN om någon vet med sig att de kan ta dem så kan jag vara mellanhand. Åker dessutom från sthlm till Vimmerby den 8 juli så om det finns någon på den sträckan som kan ta dem så kan jag agera skjuss.
Har inte 650 kr jag kan skänka bort men det kanske går att tala pojken till rätta att djuren skulle ha det bättre någon annanstans..
de är ju värda max 200 kr med buren. Fattar inte hur han kan få det till 650kr, dröm pris verkligen…
#2 Oj fanns det? Då vet jag till nästa gång :)
Jag skulle kunna tänka mig att vara s k jourhem till dem. Jag har en stor tom bur här hemma nämligen.
Någon som är intresserad av att ta sig an dem?
Jag har mailat honom att jag är ntresserad.
Jag åker och hämtar dem idag!
Dessvärre kan jag inte behålla dem då jag varken har tid eller plats här hemma :(
Men jag tar lite bilder och sedan lägger jag upp en omplaceringsannons här inne på rif.
#23: Hur mycket gav du för dom?
#24 Jag gav 200 kronor för endast råttorna.
Jag hade gärna blivit permanent hem, men… ><
Vad bra, då slapp de komma hit och bli lusinfesterade :)
Jag erbjöd ändå 300 kr, han borde tagit mitt bud, haha!
Men vad bra att de slipper ha deet sådär i varje fall! :)
#27 Haha lustigt att han tog mitt bud då, ingen vidare affärsman
När jag satte in råttorna i buren drack båda först och sedan satt de på ett varsitt hyllplan i flera timmar (buren har 3 hyllplan + bottenvåning) och gjorde ingenting, var smått apatiska "/
Jag ville först ge dem tid, men efter ett halvt dygn satte jag deras hus högst upp och bar in båda i huset så att de iallafall får någon trygghet i varanadra. Antar att de var tagna efter resan?
Idag är de mycket piggare dock :) lade en bit lasagne på ett fat längst ner i buren och vem kan motstå den doften?
Jag lyfte ner båda till den våningen och eter de ätit började de för första gången klättra omkring och utforska buren
Och nu kan de inte sluta hehe
Vilken glädje att få höra det :)
Minns en zoois jag hade, fick han vid 1 år aldrig klättrat så min gamle fick lära honom :D
Har de fått några namn? :)

#28, med tanke på buren dom bott i innan så har dom väl inte fått njuta av färskmat heller tidigare, så det lär ha varit himla mumsigt. Håll koll så dom inte överäter och får diarré bara. :)
#29, fick också hem en vuxen kille en gång (hittas utomhus på södermalm i sthlm) och han hade uppenbarligen heller aldrig klättrat tidigare i sitt liv, för han fattade verkligen inte hur man gjorde! Mina andra galningar lärde honom dock efter en tid :>
#31 Stackaren ju, blir så arg på folk som bara släpper ut, men det ljusa sen att se när de äntligen fattar klättrandet, hur de lyser upp i dom. Och framföralllt kul att se hur de andra liksom försöker visa och pusha på att våga testa
# 28 Underbart att du fick bort dom från den där cellen o ger dom en möjlighet till ett bra råttliv. En stor eloge till dig. 
#30 De ska få heta Ylva & Jolly
#29, 31 Det är verkligen en härligt att få se dem utforska nya saker i buren, att äntligen få sina instinkter tillfredställda.
En råtta lever inte så länge vilket är ett ypperlig anledning till att borde se till att de får ett tryggt och tillfredställande liv, jag fattar inte hur folk kan beröva dem det.
#33 Tackar! Är säker på att ni andra här inne på forumet hade gjort precis samma sak om ni hade haft möjlighet.
Råttorna är lite stressade vid hantering, speciellt en av dem. Om man försöker locka dem med en godbit märker man att de vill komma fram, men de vågar inte riktigt ta steget. Hon som är stressad gömmer sig i boet och andas högt, stackaren. Hon behöver nog bara lite extra tid på sig.
Jag lägger upp lite bilder på töserna imorgon
De ser ut att ha det bra. 
Vad söta^^ Vad har Jolly för teckning? Ser ut som att hon har vita strumpor på sig :3
Twitter/Artstagram : m0chicakez
Instagram: nemis.problemis
Deviantart: http://www.deviantart.com/theshadowsinger
hoppas att ni ser vad dewt föreställer ändå.