Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1746 ggr
råttan1
0

råtta som biter i buren-ej ute

Har en råtta som är ca 4 månader. Hon tillbringade 2 månader själv i en djuraffär och jag tyckte synd om henne och köpte henne.

Problemet är nu att när hon är ute ur buren så är hon jättegullig och man får klappa henne och hon klättrar på mig och myser, men i buren är det helt annat.

Så fort jag måste byta i buren eller sticker fingret vid gallret så biter hon rejält så det blöder. När jag öppnar buren springer de andra ut, men hon sitter och tittar och vågar inte riktigt och de gånger hon kommit ut är hon jätteglad och skuttaroch leker.

Vad kan jag göra. både jag och barnen har blivit lite rädda för henne då hon bits rejält i buren. även svåret att hitta råttvakt.

de andra 2 damerna är super och bits aldrig. Hon biter aldrig de andra råttorna utan bara oss. De går jättebra ihop som grupp.

Vad ska jag göra. Känns ohållbart att det är så samt att hon inte kommer ut så ofta då hon inte går ut själv och man kan inte lyfta ut henne.

Tacksam för svar snabbt

EmelieGustavsson
0

det där känner jag igen, hade en han råtta för som bet så fort man kom i närheten men var supermysigt utanför buren. tror han ville försvara sitt revir eller något. gjorde så att jag satte på mig handskar när jag tog ut honom :)

råttan1
0

Har använt både tunna latexhandskar och diskhandskar, men hont biter igenom allt direkt så det börjar blöda på mig.

Vad hade du för handskar?

dundeer
0

jag har en kompis som fick använda motorcykelhandskar…

råttan1
0

Är inte det lite synd om råttan?

Vad finns det annars för handskar att använda? Finns det några extra tjocka handskar som inte är så dyra som motorcykelhandskar?

dundeer
0

Jag tyckte att de var ganska synd om råttan, jag kan bara tänka mig hur stressad jag skulle bli :s

Men den slutade bitas :)

Men vanliga vinterhandskar? Lite fodrade, som barnhandska kanske? :)

råttan1
0

Får prova och se hur det går

Tack för svar

Gia91an
0

jag hade en bitråtta innan… och då funkade bara mina mopedhandskar… allt annat vi prövade bet han igenom!

hus-musen
4

Sluta med handskar, du ska träna råttan att inte bitas och det gör du inte med olika handskar.
Hon är en rädd revirhävdare, inte ovanligt när det gäller zooråttor men det går att träna bort. Ju tidigare man börjar arbeta med det detsto bättre.

Det du ska börja med är att studera beteendet. När biter hon exakt, vad gör hon innan hon biter, hur ser pälsen och kroppsspråket ut.
När hon närmar sig och du ser att hon ser "bitig" ut så varna med ett högt pip eller ditt fy-ljud.

Skulle hon bita så ryck inte undan handen, utan pip och peta till henne på nosen eller i sidan. Behöver inte vara hårt men det ska vara bestämt. Strunta i att det blöder lite, är det bara småhack så visst gör det ont men inte så att det är farligt. Flyttar du på handen så har du förlorat det slaget.

Så skulle en annan råtta göra, pipa vid ett hotande beteende och markera om kompisen gör något som inte är ok.

När hon närmar sig och har ett normalt beteende som dina andra tjejer så belöna med en godisbit och prata med uppmuntrande röst. Råttor reagerar väldigt väl på röstläge och godis. Belöningsljud kan vara bra, jag har ett smackande ljud som får alla mina råttor att reagera snabbt för de vet att mamma vill något och det kan finnas godis.

När hon kommer fram frivilligt och lugnt så börjar du att tex klappa henne. Om du ska lyfta henne så ta med båda händerna runt kroppen och lyft henne sedan nära dig själv. Långsamt och säkert.
Sluta peta in fingrarna genom galler, det är som att peta in fingrarna i dörrbrevlådan hos en arg hund i det här fallet.

Qui dormit, non peccat

EmelieGustavsson
0

jag hade såna dära stora tjocka vintervantar :)

råttan1
0

Tack för alla era svar.

#8 ska försöka göra som du skrivit, men hon har 3ggr bitit mig så det blött ordentligt så det kom massor i buren och på råttan själv så jag har blivit lite rädd för henne och det märker hon väl.

Hon reser aldrig ragg eller låter eller så utan hon sitter mest still och tittar på mig och plötsligt hugger hon bara. Ibland sitter jag still med handen så hon får lukta på den och de andra kommer också och luktar occh myser, men sen plötsligt biter hon superhårt.

Ska verkligen ge det en ordentlig chans.

LindaBlue
0

Testa att ha något gott utkletat på handen, så det måste slickas av, ta bort handen om hon biter, så gjorde vi med en riktigt rädd och bitig råtta vi tog hand om, tog iofs ganska lång tid, men till slut funkade det. Nötcreme är ett bra tips, du vet de gamla hederliga i de små vita påsarna, inte världens nyttigaste, men oemotståndligt och går att stryka ut riktigt tunnt, så en påse räcker jättelänge. Sen är ju ett tips med när du ska närma dig med handen i buren att ha handryggen först, svårare att få tag i, gör inte lika ont och blöder inte lika mycket… Tungan ute

råttan1
0

Tack för tipset får prova det med

ceccie
0

Jag tog över en pew hona på 1990 talet.köpt från en zoobutik i köping. Familjen kunde inte ha henne pga barnen blev bitna. Hon såg dåligt visade det sig. Hon var nästan blind.

hus-musen
0

#10 Hon har ett beteende, en råtta kan tex sänka huvudet och dra ihop kroppen platt och vara stilla, det är en tydlig varning att något inte är ok och att råttan inte gillar det du gör. Inte alla råttor reser ragg eller puffar upp sig.
Det kan tyckas otydligt för oss människor men det är väldigt tydligt för andra råttor.
Om hon hade gjort så på mig så hade jag helt enkelt tagit tag i henne lyft upp henne och talat om att det inte är ok alternativt gett henne en puff och pipit högt.  Hade hon fortsatt och inte visat ett annat  beteende hade jag fortsatt säga ifrån.

Hon dominerar buren, för att få en ofarlig råtta måste man bryta dominansen eller komma till ett mellanläge där båda vet vad som gäller. Det går men tar tid.

Qui dormit, non peccat

BeanLady
0

Det kan ju var bra att ha handskar på sig under tiden tills hon slutat bitas. Testa arbetshandskar från typ biltema. Kostar väl 24:90 eller nå sånt.

råttan1
0

#14 Det är nästan omöjligt att bara lyfta upp henne i buren. Hon hugger direkt och rejält.

Utanför buren kan man göra vad man vill med henneoch hon älskar att gosa.

Märker hon att jag blir lite nervös och därför biter hon mer?

hus-musen
0

#16 Ja råttor är mycket bra på att läsa kroppspråk. Hon vet att du är nervös, och det kan trigga ett dåligt beteende.

Qui dormit, non peccat

råttan1
0

Försökte igår att inte vara så nervös  med handen i buren och det funkade sådär. Hon högg mig 3 ggr när jag städade, men sen klättrade hon ut ur buren och sedan satt hon och gosade med mig halva förmiddagen på min axel och sov där och man kan göra som man vill med henne.

Verkligen konstigt, men jag ska verkligen kämpa på med de tips ni givit då hon är så underbar annars.

Tack alla