Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 1010 ggr
Swadika
0

Avliva alla pga rossel

Jag pratade med en vet. nyss då min ena tös på fredag eftermiddag fick rossel och jag upptäckte snedskalle på henne också. Iallafall så pratade jag med en vet. nyss för att fråga om de kunde skriva ut recept på Baytril och Vibranord, som jag fått tips om. Nu är inte den här kliniken anpassad för smådjur men jag tänkte att de ändå kanske kunde skriva ut det.

Då sa vet. att om en råtta har fått rossel måste man avliva alla då det annars bara kommer gå runt och runt mellan alla råttor trots medicinering, och att hon alltid rekomenderar att avliva alla råttor som visats tillsammans med den som har rossel.

Det är bara en utav mina som har rossel, men detta kan väl inte stämma egentligen? Inte ska man väl behöva avliva alla råttor som visats med den som har rossel? Jag vet att rossel oftast är återkommande och så, men ändå?

Den enda smådjurskliniken som tar emot råttor har ingen jour för smådjur och öppnar först på måndag.

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

[Emma--]
0

Nej. Då skulle jag alltså tagit bort alla mina för snart 1 år sen enligt den veterinären. Först nu rosslar en, och det blev i samband med en varböld.

diddiman
0

Nej men gud så dumt!!!!! Dessa vetrinärer!!!! Klart som sjutton att du inte ska ta bort några friska råttor! Om din råtta inte haft rossel länge och gått obehandlad skulle jag säga att det finns goda chanser att den blir bra m h a rätt medicinering.

Fridborg
0

Jag har haft råttor som rosslat till och från, jag har till och med fått bort det själv genom att ge dem ångbad, gjort buren varmare, gett nyttig mat och sånt, men det är klart, rosslar de riktigt illa ska de ju ha medicin.

Vilken knasig veterinär! Visst, alla råttor bär på myco, men det smittar ju inte via rossel, det bryter ut pga dåligt immunförsvar hos råttan och eventuellt att de är för mycket i drag, att det kanske är för kallt i rummet.

Jag fattar inte heller varför man ska avliva för minsta lilla. Jag försöker tänka på mig själv och även om jag skulle vara sjuk så skulle jag ju vilja leva. Vi ser ju inte djur i naturen som begår självmord, den naturliga överlevnadsinstingten är ju så stark.

Men nu ska jag inte vända det här till en tråd om tjafs ang avlivningar, moral och metoder, jag tycker helt enkelt att det är oproffisionellt av din veterinär att släcka ett par liv för något som KANSKE händer.

Andy86
0

vilken dålig veterinär, normalt sett skulle man väl bara medicinera och kanske sätta den i karantän ett tag? :S

ceccie
0

Jag har haft rossel på en råtta utan att andra fått det. Man kan inte avliva friska djur

hus-musen
0

Delvis sant, en mycoplasmainfektion kan drabba alla djur, och obehandlat så går det bara runt runt i flocken. Men med korrekt behandling så kan du faktiskt bli av helt med myco, den går att medicinera bort. 
Skador av myco och andra sjukdommar kan kvarstå så att råttan alltid är känsligare för drag och nedsatt immunförsvar men fortfarande så går det att hålla under kontroll.

Finns ingen anledning till att avliva djur bara för myco om de inte har svåra luftvägsproblem eller liknande, runt 80% av alla tamråttor bär redan på myco och ungar blir smittade direkt av sin mor. Skulle man avliva alla råttor för att de eventuellt kan börja rossla så hade vi snart inga råttor kvar.

Qui dormit, non peccat

Swadika
0

tack för alla svar! Det var alltså som jag trodde, imorgon ringer jag istället till en annan vetrinär och bokar tid för Haley.

Tyckte det lät så konstigt att man skulle behöva avliva alla råttor, då var det inte bara jag som reagera. Tack igen :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

ceccie
0

Jag skulle också byta vetrinär till en mer rått vänlig.