Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 452 ggr
nordberg_
0

Hon äter upp buren...!

Ja de är rätt, min hona har sen dag ett hon kom till mig käkat på burkanterna, Hon tuggar Stoora hål i kanterna, hon hade lätt kunnat smita ut därifrån men har inte gjort det än (?)

Jag har försökt laga men de gnager hon bort fortare än f*n Själv, hon har fullt med pinnar av olika slag bland annat äppelträd… men hon har inte ens nästan försökt hnaga på den utan hon käkar buren istället, vad ska jag göra? och framförallt, varför gör hon det?!

Jag vill inte ha massa stora hål i buren nu när ungarna kommer börja fara runt…

Odette
0

Du har ingen annan bur att sätta henne i? Kan vara svårt att få bukt med problemet om hon inte visar minsta intresse för annan inredning utan går på buren direkt.. Hur gammal är hon & hur länge har du haft henne?

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

nordberg_
0

jag funderar på att fara å köpa en ny bur idag till henne jusr för att försöka få bukt på problemet… men de känns som mycket pengar, men en extra bur skadar väl aldrig ;)

jag har haft henne bara en vecka (du kan läsa lite mer om hon och mig i min andra tråd att hon är aggressiv mamma. Hon är bara 5/6 månader

Odette
0

Hon kanske är otrygg nu när hon fått flytta och dessutom ska ta hand om en kull ungar, så det blir väl lätt en ond cirkel :/
Det är väl inte det bästa heller att flytta en hona med ungar så tidigt, men du kanske blir tvungen om hon gnager sönder buren totalt. Annars har du kanske ingen mamma kvar snart.. hmm

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

nordberg_
0

Precis de jag tänkt på… dedär att flytta n kull såpass tidigt.. :/

Men de är samtidigt tänken på att hon får i sig silvertejp när hon gnager upp hålen igen?!

Jag kan inte låta de vara hål eftersom vi har två katter riktigt jägare ute, så kommer hon ut ur buren utan avv vi vet om de så kommer inte hon vara vid liv läng :/

hus-musen
0

Honor kan vara hopplösa gnagare, det du kan prova med är smeta in kanterna med något äckligt men ogiftigt. 
Men ibland så är det enda som funkar att fixa en plåtbotten til honor.

Qui dormit, non peccat

nordberg_
0

Kan du ge tips på vad man kan smeta in i? :)

nordberg_
0

eller vars man kan få tag i en billig plåtbur

hus-musen
0

Lite olika, en del råttor ogillar starka saker som tes tabasco eller sambal. Ett tunt lager bara räcker oftast med doften som avskräckare. Stopp och väx (nagelbitmedel) kan oxå funka. Om man inte har knasbollar som mina som älskar chili och sånt. Yes diskmedel ogillar mina, men har du ungar i buren så är det inte att rekommendera.

Billiga plåtburar kan du hitta på blocket, eller så går du och köper en plåtbit och bockar till själv vilket är lättsamt. du behöver ju bara en tunn plåt. Du kan oxå sätta något för kanterna, tex limma fast plåt på din plastbotten så även om hon gnager plast så kommer hon ingenstans.

Qui dormit, non peccat

nordberg_
0

De var smart! Ja, jag har en sån som gillar starkt, provade tabasco men hon gnagade bara ännu mer >.<

Jag har kollat blocket men fanns ingen i närheten (bor i norrbotten)

Så ska höra med min händiga släkt om dom sklle kunna fixa! :)