Råttor iFokus

Råttor

Etikett: avel
Läst 872 ggr
nordberg_
0

HJÄLP! Aggressiv råttmamma...

Jag har sökt runt på internet men hittar ingen hjälp.

Jag har en råttmamma som fått bäbisar precis, men hon är jätte aggressiv mot mig, dvs, jag får inte vara i buren eller kolla på ungarna för då anfaller/hugger hon mig, Jag har försökt ta henne med en handska men den biter hon igenom…

Va ska jag göra? vänta tills ungarna blir äldre dom är 2-3 dagar just nu…

Hon har aldrig bitit mig förut, eller ja, hon har bitit lite löst bara nu dom senaste dagarna innan hon fick bäbisarna…

nordberg_
0

Kan ju oxå berätta att detta var inte planerat utan hon var dräktig när hon kom till mig och inte alls så bra behandlad, tror hon varit utanför buren max 5 gånger och hon är ca 5 månader, hon kom till mig för 1,5 vecka sen..

Fridborg
0

Låt henne vara, det är inte helt ovanligt att hon försöker skydda sina ungar även om hon alltid varit snäll mot dig :) De första dagarna ska du ändå inte vara inne med handen och rota och stressa henne, ge henne ett par dagar :)

ceccie
0

Jag håller med frideborg. Min gostant hillevi blev ett monster när bebbarna anlände.

nordberg_
0

Okej, då gör jag det :) har hon inte lugnat ner sig så kommer jag å ropar på hjälp igen ;)

Virkan
0

Min mammaråttis var en liten snäll ängel när hon fick bebbar xD Fast alla är olika. Håller med dem andra, låt henne vara nu ibörjan :)

It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.

Charlott_
0

Inte alls svar på ditt inlägg. Men min hona fick bebisar inatt. Inte så länge mellan dina :)

nordberg_
0

Ungefär hur länge ska man vänta? :) 

#6 Åh så kul! :D

Kalli
0

Som alla redan sagt så låt henne vara, hon har uppenbarligen haft det tufft och känner/litar inte på dig ännu. Jag har själv en hona som tidigt fick ungar och började bita ägaren och dennes familj. Ägaren valde då att omplacera och honan kom hit när bebisarna var tillräckligt gamla att flytta till egna hem och hon är en helt underbar råtta som jag litar helt och hållet på inte skulle bitas, detta trots att jag gräver i buren eller avbrutit tjafs under introduceringar. :)

[Ratass]
0

hon har bara varit hos dig under en väldigt kort tid. hon litar förmodligen inte på dig och speciellt inte när hon har ungar. att hon är beskyddande kan vara ända tills de är flyttklara. skulle nog räkna meddet då hon som sagt vart hos dig så kort tid.

nordberg_
0

Tänk för alla svar, då får jag helt nkelt vänta och se när hon är redo! :)

Men de finns en sak till som jag måste ha hjälp med, Hon äter upp buren… Ja kasnke inte riktigt än men hon gnagar sönder kanterna, Jätte stor hål i hörnen som jag inte vet hur jag ska laga, Just nu har jag silvertejp men de tuggar hon sönder, hon har massa grenar av olika slag i buren, och en Stor bur, Dock är hon ensam eftersom jag tog henne från ett väldigt dåligt hem och inte kunnat skaffa en tll hona just för att hon varit smp aggressiv, och just nu är de verkligen inte läge för det…

hur ska jag få henne att sluta käka upp buren?!

[Ratass]
0

Hur stor är den stora buren? HAr du haft någon annat gjur i den innan?

Vissa är gnagbenägna på plast och burbottnar tyvärr :/ jag köpte mig en Lagos bur som är av plåt i bottnen.

Det är itne läge att skaffa en till nu nej, för hon ska gå själv med isna ungar iaf. Så du skulle ju kunna ta några av hennes ungar som sällskap till henne för då behöver dui nte introducera :)

nordberg_
0

oj va ska ag uppskatta till.. har inget att mäta nu med men kanske h 70 b 60 L 70.

Jag köpte den begangnad och dom har haft fågel, men de var för 3 år sen och den är väääl urtvättad och gått nån sväng i diskmaskinen…

Jag har planer på att behålla en ! :)