Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 551 ggr
Kalcolindo
1

Lämna bort eller inte...

Hejsan.

Jag är en nybliven råttägare, men kanske inte länge till.

Jag köpte ett par råttor, två honor.

Ganska mycket varandras motparter, ena aktiv och den andre passiv.

Var intresserad i den aktive pga dess charmiga nyfikenhet och köpte då hennes syster för att inte separera dem.

Men…hennes syster sprang bort och försvann oförklarligt och den andre har bitit mig flera gånger om.

Första dagen kan man ju förstå varför, måste varit ett rent råtthelvete i transportburen då jag var tvungen att köra förbi både gräsklippare och vägarbete för att ta mig hem.

Andre dagen gick det inte mycket bättre, kan man förstå då hon är mycket mer nervös än hennes syster.

Jag är nu inne på tredje dagen, vi la ut två råttfällor av den typen som fångar in utan att döda för att få tag i hennes syster, om det också misslyckas ska jag försöka få en råtta från samma kull så att det blir 2 råttor i vilket fall som helst.

Råttan jag har kvar äter och dricker väldigt mycket, så normalt antar jag?

Men hon biter, gömmer sig och gör i princip ALLT för att undvika mig.

Jag försöker leka med henne för att få henne att inse att mina händer inte är farliga, men hon är på dem som om jag lindat in dem i hennes favoritmat.

Går det att arbeta bort eller måste jag lämna tillbaka henne?

Jag köpte råttor då jag har ett stort behov av sällskap, skulle bli väldigt fel om hon är anti-social.

Hoggy
0

Köp en till råtta då ? det kanske gör att hon blir snällare, vet en som hade en ensam råtta som var väldigt sur och förändrades helt när den fick två kompisar :)

Lamina
3

Jag misstänker att du köpt dessa råttor av en grossit/djuraffär? Har du köpt de av en seriös uppfödare brukar de gärna ta tillbaks djuren.
Dina råttor verkar inte alls vara hanterade och troligtvis dåligt avlade temperamentsmässigt. Men det betyder ju inte att inte dessa råttorna är värda ett bra liv.

Har råttan rymt så hon är kvar inne i din lägenhet? Du måste ställa ut mat och vatten lite överallt så att hon inte svälter ihjäl. Ett tips är att strö lite majskorn här och var som du räknat noga så kan du få en aning om var hon befinner sig utifrån var det är ätet av majsen. Sätt gärna in systern i fällan ett tag och ta systerns hängmatta och lite bottenmaterial så är det större chans att hon går in i den.

Beteendet du beskriver går att arbeta bort ibland, beror på vad det beror på. Ngn med mkt erfarenhet av problemråttor skulle kanske klara det. Jag tycker personligen att detta inte är rätt råttor för dig då jag får uppfattningen att du är nybörjare. Men jag tycker det är oerhört viktigt att du lyckas fånga in rymlingen. Är hon utomhus kommer hon att dö en plågsam död av att svälta ihjäl för våra tamråttor klarar sig inte utomhus. Med problemråttor som du verkar ha fått måste man ha oerhört mkt tålamod och ett bra sätt att få de mindre rädda är att ha dom på sig väldigt mycket, tex i huvan på en huvtröja, eller på axeln om de stannar där.

Lite länktips:

Bitande råttor

Otama råttor

Dagbok - Otam råtta

Vanliga råttfrågor

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Kalcolindo
0

Tack så hemskt mycket, vill ogärna överlämna ansvaret om det går att göra nåt åt det.

Den goda nyheten är iallefall att mat från en av fällorna har blivit äten, så lär fånga systern förr eller senare.

m0chicakez
0

*Håller tummarna för er*

Twitter/Artstagram : m0chicakez
Instagram: nemis.problemis

Deviantart: http://www.deviantart.com/theshadowsinger

LindaBlue
0

Läste ett tips någon annanstans för länge sedan… Strö ut lite mjöl i ett tunnt lager runt fällorna eller i närheten av där du tror hon är, då ser du att hon varit där, och eventuellt var hon tar vägen… Hoppas du fångar in henne! :)

orats
0

Jag köpte råttor som var som du beskriver, väldigt skygga

Efter ungefär en månad (eller mer) var dom hur tama som helst och hängde på gallret och ville komma ut hela tiden.

Jag hade dom på soffan , umgick mkt med dom etc. och sedan tillslut ville de krypa in i tröjan osv. Så det går förmodligen att göra något åt det om man har tålamod! :)

ceccie
0

Jag har en blue roan hane som var helt ohanterbar. Nu går det o ta i honom. Tog 6 månader men det va det värt