Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 12624 ggr
mieeow
0

Solrosfrö för fåglar?

Nu har jag och min mamma kommit överens om att jag snart ska betala maten till djuren själv, och jag funderar då på hur mycket allt kostar och hur man kan göra det billigare.

såg då såna rätt stora påsar med solrosfrön med skal som egentligen är till fåglar. jag har inte köpt det än, men funderar på om man kunde köpa det istället för skalade som finns till människor. Det är mycket billigare och dessutom har de lite att pilla med för att skala dem.

Men när jag kollade på en påse så var det väldigt dammigt, alltså det var små hål i plastpåsen och det dammade när jag la ner den. Och jag tänker att det kanske inte är så bra kvalité?

vad tror ni? skulle man kunna använda det eller finns det någon risk med det? o:

BeanLady
0

Tänk såhär, skulle du kunna äta det själv? Då kan nog råttorna äta det också. :) Risken med storpack med tex fågelfrö är att de innehåller ohyra när de inte är menat som människoföda då reglerna inte är lika stränga. Men det är en bra fråga! Jag har funderat över samma sak själv. :)

hus-musen
1

Jo visst kan man köpa sånt, men frys det så slipper du ohyra först och främst ;)

Jag går efter om jag kan äta det så kan råttorna. Storpack fågelfrö som kan ha legat hur länge som helst och innehåller många gånger mögelsporer undviker jag. 
Solrosfrön är för övrigt väldigt fett, så råttorna ska inte ha alltför mycket. Fröna kan även härskna och bli dåliga.

Helt vanlig musli kostar ju runt 15 kr kg, ibland billigare ibland lite dyrare. Men den är helt ätbar och säker.
Lite nötter och fröer till kostar inte många kronor, köp blodpudding och torka i ugnen så har du ett bra tillskott.

Qui dormit, non peccat

mieeow
0

#2 jag skulle kunna äta det, tror inte att jag blir sjuk eller så. Men eftersom jag är rätt kräsen och känslig, så undviker jag helst.

hm, ska kolla om det finns utgångsdatum på dem, finns det inte så finns det ju risk att de är gamla och då känns det inte så kul att köpa det.

De har ju ordentlig mat redan, får efter receptet här på iFokus och sedan matrester. just nu köper jag solrosfrön från mataffären som då är till för människor, funderade bara på jag kunde byta eller inte.

men om det finns utgångsdatum som visar att det är färskt, och om jag fryser dem ett tag för ev. ohyra. då ska det alltså gå bra?

om jag köper det ska jag nog öppna några först och se om de ser färska ut… och kolla om jag verkligen tjänar på det eller inte, inte kollat priset än haha. antog bara att det var billigare ^^

Grodan
0

Tycker det låter äckligt att ge råttorna sånt. De behöver bara 1-3 solrosfrö om dagen så att köpa på sig sån där äcklig säck och ge dem. Nä. Du kan köpa en påse oskalad solrosfrö och då ändå tjäna in. Du slipper skalen. Slipper betala för skalen och solrosfröna är fina både för dig och råttorna att äta.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

mikeiko
0

Solrosfrön är ganska fett, så inte för mycket i torrfodret, och utöver det är det bra som godis :)

Grodan
2

Fett är bra och i solrosfrön är det bra fetter. Dock är det inte bra att ge för mkt eftersom råttor kan bli starkt begivna på det och väljer då att äta enbart det, och struntar i det nyttiga sen.

BeanLady
0

Jag har gett mina killar skalade solrosfrön men de tycker inte alls det är särskilt extravagant. :)

Grodan
0

#7 Nä, råttor som får väldigt mycket färskmat kan strunta i allt vad säd och fröer heter.

Jag har en kille här som fått snabbmat och sockrad mat. Han har 400 grams övervikt och fnyser åt torrfoderskålen. Till min förvåning har han inte ens rört solrosfröna…

Pyssel med att skala fröer och nötter är helt naturligt för råttor, så eg vill jag inte ta bort det, men försökte bara hjälpa till lite.

BeanLady
0

Mina killar kommer från Sockerråttan och jag gissar att hon skämmer bort sina små rejält. =) Om jag låter bli att ge dem färskt så kan de väl kanske tänka sig att ta ett frö eller två. Men det verkar gå i vågor, ibland är det bara damm kvar i torrfoderskålen. xD

mieeow
1

Härligt med respons, jag har själv inte bestämt mig. Känner lite som grodan, lite äckel mot det, skulle liksom antagligen inte äta det själv. Men för att bedöma och kunna bestämma mig så ville jag veta om det fanns några tydliga nackdelar med det. Vilket det finns, ohyra och gammalt/dammigt osv.

Ni behöver inte oroa er för att mina råttor får bra mat, de får allt de ska, och solrosfröna de får nu, och alltid har fått, är skalade som jag själv också äter av. helt vanliga inne från affären. Och det är alla ingredienser i torrfodret. utöver det får dem även färskmat. ;)

Solrosfröna för fåglar var bara en fundering, och för tillfället lutar det åt att INTE köpa det. Deras välmående före några kronor extra till annat, såklart! :)