Råttor iFokus

Råttor

Etikett: avel
Läst 940 ggr
Aztrya
0

Para vilken färg med Siames?

Jag har en plan på att ta en kull på min Siames hona nu till hösten, så undrar jag vad för färg man brukar avla med Siames för att försöka hålla färgerna fina?

Försöker man hålla sig till Siames, eller kan man gå utanför? Jag funderar nämligen på att efterlysa en Himalayan hane att låna att para henne med (Älskar Himalayan och Siamser så tänkte det kanske skulle bli fin parning) :)

Tack på förhand för svar. ^^

Lamina
1

Siameser kan du para med himalyans, och får då 50% siames och 50% himalyan. Du kan även para med PEW, men då får du bara himalyan. Sen har jag för mig att man ska hålla sig borta från agoutigruppen när man avlar siameser, och allt för ljusa färger. Black, Chocolate och Russian Blue brukar väl vara dom färgerna man håller sig till. Någon lite mer kunnig får rätta mig om jag har fel.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Aztrya
0

Tack! :) Får lägga upp att söka en himalayan eller PEW hane att låna till parning då :)

Lancia
0

Håll dig borta från burmeser, det förstör pointerna. Många siameser och himmisar har idag burmese i sig dock, tyvärr.

Aztrya
0

Min Siames flicka har deffo burmese i sig, då hennes syster är Sable Burmese.
Men båda är väldigt fina. :P

Lancia
1

Jag vet inte hur mycket burmese man kan "para bort" genom att använda en ren siames/himalayan. Men å andra sidan är det väl viktigast att det är en trevlig hane man hittar, i första hand. :>

silverorm
1

Titta i din honas stamtavla efter vilka fäger hon bär på, rent genetiskt. Välj sedan en snäll go hane som bär på samma färger. Du kan även använda en self - helfärgad hane som bär på siames och eller himalyan bara den färgen passar med det din hona bär på. Lycka till!