Rädd råttunge
En av råttungarna jag hämtade för en vecka sen är lite rädd av sej, han vill mest sitta i sin koja i buren. Han går bara ut för att äta och gå på toaletten. Så fort jag närmar mej buren så hoppar han in i kojan igen. Tycker så synd om honom att han ska sitta där hela tiden. Jag misstänker att han leker runt i buren när jag inte är hemma dock??
Försöker plocka upp honom och ha honom i famnen lite då och då under dagen men han tar första chansen att springa in i buren igen. Jag försöker ge honom "godis" när jag håller i honom också, men han vill inte ta. Dock när jag ger dom middag så vågar han sej helst inte ut till matskålen när jag sitter och kollar, då läggerjag lite mat i min hand och då kan han ta ur min hand.
När jag sitter vid buren lyfter jag ut honom ur kojan och sätter honom på ett annat våningsplan så att han ska lära sej att det inte är något farligt, men som sagt han tar första chans att springa tillbaka.
Försökte även att ta bort den där jävla kojan :P Så att han skulle röra sej runt mer, men då satte han sej i toalådan i en timme istället och såg livrädd ut stackarn.
Gör jag rätt i att tvinga ut honom o.s.v? Eller ska man låta honom ta det i den takt han vill/locka med godis osv.?
Han går jättebra ihop med sin något mer modiga och sociala kompis ^^
egobitch_ @ instagram
Jag anser att du gör rätt som tar ut honom mot hans vilja. Han måste vänja sig vid att du handskas med honom. Om du tar ut honom flera gånger varje dag så tar det inte lång tid innan han hajjar läget. Prata lite lugnt bebis-snack under tiden funkar bra.
Hade samma sak när jag köpte mina 2 damer, men jag gjorde som du och tog ut dem flera gånger om dagen. Ibland satt jag bara vid buren och pratade med handen inne i buren och så fort de kom fram till mig fick de något gott. Tog några veckor innan de helt ville komma fram till mig utan större problem.
Hade dem även i min tröja när jag gick runt och i soffan med bara mig utan kuddar och saker.
Du har ju bara haft den en vecka så ge det lite tid och fortsätt ta ut honom.
Ta inte bort kojan för det är ju hans trygghet i buren så låt den vara kvar.
Lycka till och berätta hur det går.
Du gör ett bra jobb
Tack för svar! Men då fortsätter jag på det här sättet bara då 
#2 jag brukar också sätta honom i min tröja, i luvan kan han krypa ner sej och stanna ett tag :)
egobitch_ @ instagram
Låter bra. Fortsätt så så kommer det att ordna sig, men man får ha lite tålamod och det tar olika lång tid för råtorna att bli tama.
Igår stack jag in min hand i buren och för första gången klättrade han upp i den frivilligt och klättrade upp på mej
Senare gick han ut ur buren och sprang omkring i rummet ett bra tag! Detta blir nog bra :)
egobitch_ @ instagram
låter ju super. Klart att det kommer bli bra.
Bra jobbat